UDP: short packet: 1/76
Fra : Anders Nørgaard

Dato : 09-10-02 07:40

Hej alle...

er der nogen ved hvad følgende betyder

: UDP: short packet: 1/76

min linux box sender mig mails hvis der er sket noget mistænksomt. Beskeden
er efterhånden kommet et par gange nu, derfor vil jeg lige høre om der er
nogen der skulle kende noget til den.

på forhånd for jeres svar

ps: søger ofte google når jeg leder efter mistænksomheder fra min log , er
der nogen der kender en god side til linux der beskæftiger sig med dette

mvh

Anders

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-10-02 08:30

"Anders Nørgaard" wrote:

> Hej alle...
>
> er der nogen ved hvad følgende betyder
>
> : UDP: short packet: 1/76

Hvilken kerne version bruger du? De nyeste udgaver
udskriver også source og destination IP og port.

http://lxr.linux.no/source/net/ipv4/udp.c#L942

Fejlen må blive opdaget i testen "ulen < sizeof(*uh)",
ifølge beskeden er UDP pakkens længde 1 byte, hvilket
er mindre end en UDP header.

> min linux box sender mig mails hvis der er sket noget mistænksomt. Beskeden
> er efterhånden kommet et par gange nu, derfor vil jeg lige høre om der er
> nogen der skulle kende noget til den.

Jeg har aldrig set den, men det betyder så vidt jeg
kan se, at pakken er for kort.

Fra : Anders Nørgaard

Dato : 09-10-02 18:08

Tak for svaret, jeg kører med en ver 2.4.18, så det er muligt jeg skal prøv
at opgradere min kernel..

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-10-02 06:25

"Anders Nørgaard" wrote:

> Tak for svaret, jeg kører med en ver 2.4.18, så det er muligt jeg skal prøv
> at opgradere min kernel..

2.4.18 er jo ikke så gammel, men de ekstra oplysninger er åbenbart en
helt ny feature. Det var jeg ikke klar over, men nu jeg kigger på det,
kan jeg se, at de kom mellem 2.4.18 og 2.4.19.

Fra : Anders

Dato : 11-10-02 09:41

Okay så vil jeg da lige prøve at smide en ny kernel ind.. samt måske
også lige at dobbelt tjekke om jeg får sat de vigtigste netværks
indstillinger sat.. mener at kunne huske at man skal slå nogle ekstra
parametere til, for at få kernelen til at logge mest muligt, så kan jeg nok
bedre overvåge hvad der sker i en periode..