Microsoft koster skatteyderne milliarder
Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 10-10-02 01:47

Det er overskriften på nyheden på side 112 på DR Tekst-tv.

"Den amerikanske it-gigant Microsoft koster de danske skatteydere milliarder
af kroner, skriver Politiken.

Pengene kunne stat, amter og kommuner spare ved at droppe Microsoft som
hovedleverandør af edb-programmer, konkluderer en analyse fra arbejdsgruppe
under Teknologirådet.

Analysen anbefaler, at de offentlige myndigheder bør gå over til såkaldt
'open source'-programmer, fx Linux.

Arbejdsgruppen skønner, at de offentlige myndigheder over fire år kan spare
3,7 mia. kr. over de næste 12 år op mod seks mia. kr. om året."

Nu får vi se. Mon flere vil bruge Mac? Tror det næppe - så går pengene bare
til Apple, og det vil ikke gøre nogen forskel.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-10-02 07:32

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> writes:

> Nu får vi se. Mon flere vil bruge Mac? Tror det næppe - så går pengene bare
> til Apple, og det vil ikke gøre nogen forskel.

Alene det at man ikke _forventer_ at ens kolleger har Windows og Word,
betyder en markant ændring i tolerancen over for andre systemer, som
fx Mac.

Diversitet er af det gode.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-02 10:02

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Alene det at man ikke _forventer_ at ens kolleger har Windows og Word,
> betyder en markant ændring i tolerancen over for andre systemer, som
> fx Mac.

Vi skriver nu stadig i WordPerfect på sygehuset, og e-mailprogrammet er
Lotus Notes. Selv om vi kører Windows NT, så er det ikke Microsoft det
hele. Desværre kører stort set alle nye skannere, arbejdsstationer,
billednetværk på Windows 2000. Da vi købte ultralydskanner i sommer
kørte de alle Windows 2000. Jeg er ved at gå amok over det der
"Windows-BIINNNG", hver gang jeg trykker på en knap.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-02 10:20

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Vi skriver nu stadig i WordPerfect på sygehuset, og e-mailprogrammet er
> Lotus Notes. Selv om vi kører Windows NT, så er det ikke Microsoft det

Post fra Notes er noget bøvl :((

> [...]
> kørte de alle Windows 2000. Jeg er ved at gå amok over det der
> "Windows-BIINNNG", hver gang jeg trykker på en knap.

Find den store knap på fronten af kabinettet og tryk på dén. Så
holder den op.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-02 17:20

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Post fra Notes er noget bøvl :((

Ja-ja, det er jo heller ikke mig, der har valgt det. I det mindste er
det ikke Microsoft.

> Find den store knap på fronten af kabinettet og tryk på dén. Så
> holder den op.

Øh, vi taler altså om en ultralydskanner her. Jeg tror ikke, det er
godt, hvis jeg trykker på nogen stor knap på fronten. Se evt. på:
<http://www.gemedicalsystemseurope.com/euen/rad/us/products/logiq_9/msul
og9.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-10-02 01:30

> Ja-ja, det er jo heller ikke mig, der har valgt det. I det mindste er
> det ikke Microsoft.

Det er nu ikke nogen god grund til at acceptere elendighed. "Det kunne
have været meget værre".

Oh well.

> Øh, vi taler altså om en ultralydskanner her. Jeg tror ikke, det er
> godt, hvis jeg trykker på nogen stor knap på fronten. Se evt. på:
> [...]

Det er en højteknologisk udgave af en dødmandsknap. Du skulle jo
nødigt sove på vagten.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-10-02 19:38

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det er nu ikke nogen god grund til at acceptere elendighed. "Det kunne
> have været meget værre".

Man må jo også acceptere et nederlag, når det er uundgåeligt. Jeg
tvivler på, at jeg vil kunne få hele Ribe Amts offentlige administration
over på noget andet end Notes. Vi taler jo om landets første hovedstad
her, så det er ikke noget helt lille område.

> Det er en højteknologisk udgave af en dødmandsknap. Du skulle jo
> nødigt sove på vagten.

He-he. Jeg har faktisk nogle gange svært ved at holde mig vågen, når jeg
scanner. Der er altid en eller anden, der slukker lyset i rummet. Måske
skulle jeg gå tidligt i seng, i stedet for at skrive news hele natten.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-10-02 20:59

> [...]

> over på noget andet end Notes. Vi taler jo om landets første hovedstad
> her, så det er ikke noget helt lille område.

Det er vel ikke ensbetydende med at de skal bruge samme IT-strategi
som dengang, vel?

Ribe var iøvrigt svjv ikke hovedstad, men handelsby. Tænker du måske
på Hedeby?

> He-he. Jeg har faktisk nogle gange svært ved at holde mig vågen, når jeg
> scanner. Der er altid en eller anden, der slukker lyset i rummet. Måske
> skulle jeg gå tidligt i seng, i stedet for at skrive news hele natten.

Alternativt få klasket Internet på PC'en der driver scanneren. Så kan
den da bruges til noget fornuftigt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 10-10-02 07:43

Henning Vestergaard Poulsen wrote:

> [...]
>
>Nu får vi se. Mon flere vil bruge Mac? Tror det næppe - så går pengene bare
>til Apple, og det vil ikke gøre nogen forskel.

Har i hørt radioavisen i dag ?
et af deres indslag handler netop om dette emne. Flere unavn givne
komuner har allerede taget springet

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-02 14:25

Hej Henrik

Ja, og her i Århus er de aldrig 'gået over' men er blevet ved Corel. Det har
sparet os for ca. 54 mill. kr. i de sidste 3 år!

mvh. erik Richard

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 10-10-02 14:41

> Ja, og her i Århus er de aldrig 'gået over' men er blevet ved Corel. Det har
> sparet os for ca. 54 mill. kr. i de sidste 3 år!

Ja, og her i Esbjerg bruger de vist også Corel på sygehuset. Min mor bruger
i hvert fald Lotus (æh - jeg ved ikke lige hvem der laver det, men det er
ikke Microsoft) og nogle andre programmer som ikke er MS Office.

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 10-10-02 15:28

> [...]

> i hvert fald Lotus (æh - jeg ved ikke lige hvem der laver det, men det er

Lotus var oprindeligt sig selv; nu ejes de af IBM.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 10-10-02 17:06

> Lotus var oprindeligt sig selv; nu ejes de af IBM.

Et af programmerne hun bruger er Word Perfect. Så Microsoft er det ikke, men
hvem der laver Word Perfect har jeg glemt. Det er nok Corel.

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 11-10-02 14:52

> Et af programmerne hun bruger er Word Perfect. Så Microsoft er det ikke, men
> hvem der laver Word Perfect har jeg glemt. Det er nok Corel.

Nemlig. Foer dem var det Novell, og foer dem igen var det Wordperfect Corp.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen