Køberetten og den almindelige obligationsr~
Fra : Peter G C

Dato : 09-10-02 21:42

I fagbladet Juristen 2002, nr. 8 side 307 til 321 anmelder prof. Werlauf de
nye Kbh's lærebøger i obligationsret.

Side 313 starter en interessant diskussion:

Werlauf anfører side 313 første spalte:

"Forfatterne kaster sig ind i diskussionen om, hvornår forskellige regelsæt,
der fastlægger misligholdelsesvirkninger, skal anses for at konkurrere med
hinanden, og hvornår ét regelsæt tværtimod skal anses for at konsumere et
andet..... Uanset hvor abstrakt dikussionen herom kan lyde, er den dog et
udslag af et ganske jordnært spørgsmål, der fx aktualiseres i relation til
etårsfristen i kbl.s §§ 54 og 83 (nu som bekendt en toårsfrist efter
implementering af et direktiv herom)."

Herefter et kort resume af det efterfølgende: I henhold Kbl § 54 skal der
reklameres inden to år efter levering, med mindre der er handlet svigagtigt
eller afgivet garanti.

I Eternitsag II afvist Højesteret, at producenten, DEF 1994, var ansvarlig
for produktion og salg af eternittagplader til danske købere, da fristen i
kbl § 54 var overskredet. De danske købere kunne ikke bevise, at der var
handlet svigagtigt eller afgivet en garanti.

Werlauf mener (og skrev det også I Børsen kort efter dommens
offentliggørelse), at der ved siden af købelovens regler gælder nogle
uskrevne retsgrundsætninger om erstatningsansvar ved siden af de køberetlige
regler. Havde man blot påberåbt sig disse, var man kommet uden om Kbl § 54.

Nuvel, tænker jeg. Jeg har aldrig hørt noget lignende - og nu gentager
Werlauf det igen i nævnte artikel. Jeg har imidlertid ikke set dokumentation
for disse uskrevne retsgrundsætninger, der skulle gælde ved siden af
købeloven, ligesom mine undervisere på AU heller ikke har.

Har Werlauf ret i sin antagelse?

Dokumentation for rigtigheden af Werlaufs tese modtages gerne.

På forhånd tak.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Raaberg

Dato : 10-10-02 05:19

> I fagbladet Juristen 2002, nr. 8 side 307 til 321 anmelder prof. Werlauf
de
> nye Kbh's lærebøger i obligationsret.
>
> Har Werlauf ret i sin antagelse?

ja...

Fra : Thomas W.

Dato : 10-10-02 08:58

"Raaberg" <no@email.com> wrote in message

> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> de

> ja...

Kunne du uddybe den nærmere, det er faktisk et juridisk temmeligt
interessant spørgsmål der rejses?

/Thomas W

Fra : Peter G C

Dato : 10-10-02 07:20

[klip]

> [...]
> for disse uskrevne retsgrundsætninger, der skulle gælde ved siden af
> købeloven, ligesom mine undervisere på AU heller ikke har.

Tillægsspørgsmål:

Kan man, ved at kalde et køb for noget andet, komme uden om reglerne i
købeloven?

Kvalificerede og argumenterende svar udbedes. Der henvises i øvrigt til
gruppens fundats.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-10-02 17:49

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

Det troede jeg jeg havde svaret på i <news:yahu1k6jgix.fsf@pc-043.diku.dk>?

> Kvalificerede og argumenterende svar udbedes.

Nårh. Så vil jeg svare nej. §§ 1a-3 synes at have til formål at
afgrænse lovens begreb om "køb" så vidt som muligt; det ville
harmonere dårligt hermed at undtage en aftale fra loven blot fordi den
efter sin ordlyd ikke er et "køb", selv om substansen er et køb.
Mon der er en uddybning i karnovnoten til §1a?

Er det ikke også et generelt princip at lovregler om aftaler i
almindelighed har virkning for de aftaler hvis substans passer på
lovreglen, med mindre lovreglen udtrykkeligt henviser til sprogbrugen
i aftalen (fx gældsbrevsloven §11 stk 2 nr 4 om den magiske virkning
af ordet "omsætningsgældsbrev")?

Mads Bryde Andersens _Grundlæggende Aftaleret_ skriver på s.103:

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Peter Hansson

Dato : 10-10-02 18:41

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> [...]
> efter sin ordlyd ikke er et "køb", selv om substansen er et køb.
> Mon der er en uddybning i karnovnoten til §1a?

Noten til 1a er her. Det giver jo ikke meget.

(4) Loven definerer ikke et køb. Ved køb forstås imidlertid traditionelt en
aftale om afhændelse af et gode mod vederlag i penge.

PH

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-10-02 18:44

Scripsit "Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk>

> Noten til 1a er her. Det giver jo ikke meget.

> (4) Loven definerer ikke et køb. Ved køb forstås imidlertid traditionelt en
> aftale om afhændelse af et gode mod vederlag i penge.

Jeg synes det er nok. Det siger jo i sig selv at det er substansen af
aftalen der er afgørende, ikke hvad parterne indbyrdes kalder den.

--
Henning Makholm "... det kan ikke blive fortalt
med hans egne ord, for efter den 11.

Fra : Peter Hansson

Dato : 10-10-02 22:29

> Scripsit "Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk>

> Jeg synes det er nok. Det siger jo i sig selv at det er substansen af
> aftalen der er afgørende, ikke hvad parterne indbyrdes kalder den.

Enig. Ellers kunne man jo let omgås købeloven. Deraf kan man jo også slutte,
at selvom parterne betragter aftalen som et køb er det også her substansen
der bestemmer om den er omfattet, derfor ordet "traditionelt". Derved
udvides begrebet køb netop til også utraditionelle aftaler, når blot
substansen i denne er "afhændelse´af et gode mod vederlag".
Skulle man være lidt kritisk til noten kunne man sige at ordet "afhændelse"
nok harmonerer bedre med begrebet salg. En anden formulering kunne være:
"Erhvervelse at et gode mod vederlag i penge". Det passer bedre synes jeg
til min opfattelse af køb.

PH

Fra : Peter G C

Dato : 10-10-02 18:48

Henning Makholm skrev i news:yah8z16b5p8.fsf@pc-043.diku.dk

[klip]

> [...]
> harmonere dårligt hermed at undtage en aftale fra loven blot fordi den
> efter sin ordlyd ikke er et "køb", selv om substansen er et køb.

Enig.

> [...]
> vederlag i penge, udløser en sådan aftale reglerne i kbl., medmindre
> disse regler gyldigt er fraveget ved parterers aftale, jf herved kbl

Tak for dit indlæg og citatet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 10-10-02 18:52

Henning Makholm skrev i news:yah8z16b5p8.fsf@pc-043.diku.dk

[klip]

> Det troede jeg jeg havde svaret på i

LOL - ja tak

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Padre

Dato : 10-10-02 21:36

> Kan man, ved at kalde et køb for noget andet, komme uden om reglerne i
> købeloven?

Tja - det ville i så fald være omvendt omgåelse.

Normalt er det sælger, der forsøger at opstille en konstruktion, som bringer
købet udenfor (kredit)købelovens regler. Her er det i givet fald sælger, som
skulle kunne kontruere sig ud af købelovens snærende regler om garanti etc.,
for et få en mere gunstig ordning.

Mod det taler, at arrangementet ville have været unødvendigt, såfremt der
havde været givet garanti.

Det hensyn til køber, som gør at man ikke kan forringe hans retsstilling ved
omgåelse, må vel også gøre sig gældende overfor sælger ?

padre

Fra : Peter G C

Dato : 11-10-02 08:13

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det hensyn til køber, som gør at man ikke kan forringe hans retsstilling
ved
> omgåelse, må vel også gøre sig gældende overfor sælger ?

Lyder fornuftigt. Reklamationsfristen er der jo også af hensyn til sælger -
ikke køber.

/Peter

Fra : Padre

Dato : 11-10-02 12:02

> Lyder fornuftigt. Reklamationsfristen er der jo også af hensyn til
sælger -
> ikke køber.

Selvfølgelig *lyder* det fornuftigt, men *er* det fornuftigt ? Det ville jeg
gerne vide

padre

Fra : Peter G C

Dato : 11-10-02 12:18

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Selvfølgelig *lyder* det fornuftigt, men *er* det fornuftigt ? Det ville
jeg
> gerne vide

Når alt tages i betragtning - så er dit svar ikke så ringe endda

Jeg kan oplyse, at flere professorer ved AU mener, at Werlaufs tese er helt
ude i hampen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Smith

Dato : 11-10-02 12:40

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Når alt tages i betragtning - så er dit svar ikke så ringe endda
>
> Jeg kan oplyse, at flere professorer ved AU mener, at Werlaufs tese er

Yes, og en af dem er helt sikkert Halfdan Krag Jespersen.

Peter

Fra : Peter G C

Dato : 11-10-02 13:22

"Peter Smith" <petersmith@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Yes, og en af dem er helt sikkert Halfdan Krag Jespersen.

Jep - jf. dennes artikel i Børsen - artiklen var et svar på Werlaufs artikel
om spørgsmålet og eternitsagen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com