Kalender i 6310
Fra : Tom

Dato : 09-10-02 21:59

Hvordan fungerer kalenderen i 6310'eren? Er det med månedsoversigt?

--
Hilsen Tom

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 10-10-02 09:46

"Tom" <ray.hollis@ubik.dk> skrev i melding
> Hvordan fungerer kalenderen i 6310'eren? Er det med månedsoversigt?
>
> --
> Hilsen Tom

Den kan vise måneder, ja. Dessuten har den oppgaver, i tillegg til avtaler.
Avtalene kan kategoriseres etter møte, gebursdag, rint til... og sikkert
mer. Ved gebursdager, kan man taste inn fødselsår, og dermed vises hvor
gammel vedkommende blir. Når man legger inn et møte, kan man legge inn
start- og slutt-tid. Man kan også velge at avtalene blir slettet etter
nærmere angitt tid.

En kanskje mer ukjent, men nyttig funksjon: 6310 har jo ikke noen 4-veis
navigasjonstast. Men i kalenderen kan man bruke tastene 4-2-6-8 for å bla
til hhv. venstre, opp, høyre og ned. Selve navigasjonstasten, blar kun opp
og ned. Datoer med avtaler er markert med halvfet skrift (tall)

Kalenderen er som på en rekke andre nokia-modeller.

Kalenderen på 6310 (eller 6510, 8310, 7210, 6610) er likevel ikke så god som
på Ericsson t68 eller Sonyericsson t68i. Dersom kalenderfunksjoner betyr mye
for valg av telefon, vil jeg navne følgende:

På t68(i) kan man i tillegg få ukevisning, der avtalene er markert slik at
man ser varigheten grafisk. Man kan også velge avtaler som går over flere
dager, uten å måtte kopiere dem. Oppgavene kan datofestes. Man kan velge om
man vil at alarmen for avtalene skal lyde selv om telefonen er avslått. Man
kan velge om telefonen skal endre profil når en avtale forfaller. Man kan
navigere lett i datoene med joysticken. I tillegg kan man bruke tastene 1 og
3 for å bla tilbake/fram en uke, 4 og 6 for å bla tilbake/fram en måned, og
7 og 9 for å bla tilbake/fram et år. Som man ser, er t68 i å foretrekke,
dersom man vektlegger kalenderfunksjonene mye. I en viss grad kan den
erstatte en PDA, dersom man kun vil ha en vanlig mobil, og ikke har altfor
mange avtaler.

Displayet på t68 er større enn på 6310, og det hjelper. Fargene er også
positivt, mens menyene er raskere på Nokia (som vanlig).

Om man ikke vil spandere så mye penger på en telefon, finnes det meget gode
kalendere i flere andre modeller fra fabrikanten.

Mer som Nokiaen ikke kan? Vekking på nærmere spesifiserte dager.
Nedtellingsur med sekunder (viser nedtellingen i standby). Displayet kan
stilles inn i 3 ulike skriftstørrelser. Man kan sette opp en egen
hurtigmeny. I tillegg går det raskere å wappe, og displayet viser 7 linjer
tekst.

Selvsagt er det ting Nokiaen kan, som ikke Sonyericsson kan. Uansett lykke
til med valg av telefon!!

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Tom

Dato : 10-10-02 16:25

Mange tak for gennemgangen! Kalenderfunktionen betyder en hel del for mit
valg af mobiltelefon.
Men da prisen også betyder en hel del er jeg bange for at Sonyericsson er
uden for rækkevidde, den er simpelthen for dyr.

Venlig hilsen
Tom

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 10-10-02 18:25

> [...]
> Men da prisen også betyder en hel del er jeg bange for at Sonyericsson er
> uden for rækkevidde, den er simpelthen for dyr.

Tja, si ikke det!! Kanskje du likevel kan bli eier av en T68i? Bare les
videre!

Telefonen har jo vært på markedet en stund, og prisene faller. At det skulle
være noen forskjell i Danmark , kan jeg ikke tro. Den koster ikke 6000 kr
lengre, for den er som sagt ikke ny på markedet, samt at det kommer stadig
nye konkurrenter ut.

Så sjekk i butikkene, i nettbutikkene, eller på nettauksjon (f.eks QXL), så
skulle det ikke forundre meg at du får den for 3-4000,-, kanskje mindre.
Hvordan det er med bindingstider i Danmark, har jeg ikke sjekket, men her i
Norge, kan man få subsidiert telefon ved å forlenge bindingstiden med ett år
(NetCom), eller kun være kunde (Telenor). Dermed slipper man å tegne nytt
abonnement, eller kjøpe en med operatørlås. På auksjon kan du velge fritt.
Der slipper du i allfall å binde deg, dersom du ikke kjøper en operatørlåst
telefon, da. Men da blir jo prisen deretter.

Naturligvis vil dette også gjelde 6310, som hele tiden vil være rimeligere
enn T68i. Det du skal betale, blir jo tilsvarende mindre. Nå kommer
7210/6610, og de er direkte konkurrenter til 6310. Dette vil nok påvirke
prisene på 6310. 6310 (og T68) har vært i handelen såpass lenge, at du får
en nyere programvare enn på de telefonene som er helt nye på markedet.
Dermed er sjansene for bugs mindre. Men nok om det. Kalenderen til T60 er og
blir bedre enn de nokiamodellene jeg har navnt (og flere til).

Soneyericsson T68i er fremdeles en av de aller beste "vanlige"
mobiltelefonene på markedet, og den har jo vært en av de dyreste også. Da
ser jeg selvsagt bort fra Nokia 7650, og andre mobiler, som er mer en
blanding av PDA og mobil. Den har oppnådd gode testresultater, og har solgt
utrolig. Ikke verst, tatt i betraktning hvor dyr den har vært!

Siden jeg ikke vet hvor mye du har studert T68i, kan jeg jo komme med noen
forslag: Du kan besøke www.sonyricsson.com Der kan du også prøve en
virtuell versjon av telefonen. Få andre produsenter tilbyr en sådan løsning.
Dette har Ericsson hatt et par år. Meget bra!!! Det er også god support,
både til teknisk info, samt logoer, temaer (fargemenyer), ringetoner osv. En
annen hjemmeside anbefales også www.esato.com Her er mye snadder for eiere
av Sonyericcson/Ericsson.

Ellers ville jeg rett og slett søkt på f.eks www.google.com etter
"telefonmodellen" og evrntuelt. +review eller +test. Så får du jo lest
hvordan testresultatene er. Jeg er ofte innom www.xonio.de Ok, siden er på
tysk, men det er jo nabolandet deres :)

Sist men ikke minst, er ulike nyhetsforum nyttig, som
dk.teknik.telefoni.mobil, som vi befinner oss på nå.

Mvh

Thorolv Valentinsen