Reklamer på TVDanmark 2
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-10-02 16:56

Hej

Jeg mener at der for et stykke tid siden blev vedtaget et eller andet
om hvor lang tid der skal gå fre en reklameblok til en anden, men i
bekendtgørelse af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed står der kun:
"Reklamer må kun sendes i blokke, som skal placeres mellem
udsendelserne."

Men hvordan definerer man så hvad der er en udsendelse?

I aften på TVDanmark 2 sender de tre programmer der alle sammen hedder
et eller andet med "Fornemmelse for mord". De sender det første
program klokken 20.00, det næste 20.25 og det sidste fra 20.55 til
21.10. Det ser jo gevaldigt ud som om det er det samme program de
deler op og kalder 3 forskellige ting, netop for at kunne sende
reklamer mellem delene.

Blev der ikke vedtaget et eller andet i den retning, eller kan de
danske kanaler bare dele programmerne op i så små dele de har lyst
til, bare de ikke sender mere end 15% af den daglige sendetid som
reklamer?

Jeg mener, hvis nu DR1 var reklamefinansieret, så kunne man da sagtens
dele Disney Sjov op i mange dele, med deraf følgende mange reklamer.

Er der nogen retspraksis på området?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : TGD

Dato : 09-10-02 22:33

Trine Kornum Christiansen wrote:
<KLIP>

> [...]
> danske kanaler bare dele programmerne op i så små dele de har lyst
> til, bare de ikke sender mere end 15% af den daglige sendetid som

Prøv Engelske love og regler TVDK 2 sender fra England.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-10-02 22:45

TGD skrev:

> Prøv Engelske love og regler TVDK 2 sender fra England.

Nej, de sender fra Danmark.

--
Mvh. Peter
"Nothing I do is my fault."

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 10-10-02 08:32

Men det er ikke "rigtige reklamer" de sender.
Så vidt jeg ved er der en forskel på "reklame/oplysning" for egne programmer
og så de rigtige reklamer de tjener penge på.
Måske det har noget at gøre med at de håber reglerne for reklamer bliver
ændret, således vil seerne være vænnet til at film m.m. bliver afbrudt op
til flere gange.

mvh
-Benedikte

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 10-10-02 16:35

Benedikte Skibsted Als skrev:

> Men det er ikke "rigtige reklamer" de sender.

Jo, TvDanmark 2 sender skam rigtige reklamer. Men de må ikke sende dem
midt i programmerne, men kun omkring dem. TvDanmark (og til dels også TV
2) er derfor begyndt at klippe deres programmer op i mindre, såkaldt
selvstændige programmer, så de i praksis alligevel ligger inde i
programmerne.

Trines spørgsmål er altså helt reelt.

> Så vidt jeg ved er der en forskel på "reklame/oplysning" for egne
> programmer og så de rigtige reklamer de tjener penge på.

Ja, der er stor forskel. Men i praksis bliver denne forskel altså
udvisket af denne bøjning af reglerne.

> Måske det har noget at gøre med at de håber reglerne for reklamer
> bliver ændret, således vil seerne være vænnet til at film m.m. bliver
> afbrudt op til flere gange.

Der er ingen tvivl om, at de håber på friere reklameregler.

--
Mvh. Peter
"Årh, hvaaad!"

Fra : TGD

Dato : 10-10-02 13:31

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>

> Nej, de sender fra Danmark.

Det er også rigtigt "glemte" de jordbaserede der er underlagt dank
lovgivning.

Dog er satellit "versionen" underlagt det lands lovgivning hvor uplink
stationen er.