Forsikring af lille motorcykel
Fra : Anders Juul Hansen

Dato : 09-10-02 13:57

Hej Alle sammen

Jeg har i sidste uge købt en lille motorcykel. Jeg er 19 år, og har
ikke haft en motorcykel forsikret før. Jeg står nu og skal have den
forsikret. Jeg skal bare have motorcyklen ansvars forsikret.

Jeg tænkte på om der var nogen der havde nogen gode råd. Er der nogle
forsikrings selvskaber der er billige og er der andre man skal holde
sig fra.

MVH
Anders Juul

Fra : Kim Borup Jacobsen

Dato : 09-10-02 14:05

On Wed, 09 Oct 2002 15:56:40 +0200, Anders Juul Hansen wrote:

> [...]
>
> Jeg tænkte på om der var nogen der havde nogen gode råd. Er der nogle
> forsikrings selvskaber der er billige og er der andre man skal holde sig

det nemmeste ville nok værer at ringe rundt, til de forskellige.

Jeg har selv tryg og betaler ikke så meget for en forsikring hos dem
omkring 3100 om året for min mc og jeg er også første gangs køber.

--
Trollo
GSX600F (88)

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 14:11

On 09 Oct 2002 12:56:40 GMT, Anders Juul Hansen
<anders_juul@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg tænkte på om der var nogen der havde nogen gode råd.

Før vi kan svare præcist på det så skal du lige besvare sådan ca.
120138 spørgsmål først.Forsikring er en jungle i middelsvær grad og
der findes så mange afarter af specielle regler der kan gøre et
selskab billigt for dig men dyrt for din nabo og omvendt.Kan du komme
ind i f.eks Runa så kan det være et billigt selskab,Top-DK (Bvadr)
giver lidt rabat i forbindelse med MC-touring medlemskab og kan være
billigt hvis man har den rigtige lille (eller kedelige ) MC,men
det kræver vist tit nogle år på bagen som motorcyklist at få denne
rabat.Andre selskaber igen giver samlerabat.Fair er ofte unfair
osv-osv.
Det bedste råd er nok (trivielt men desværre fakta) at ringe rundt til
allesammen og indhente tilbud.

> og er der andre man skal holde
>sig fra.

Ja de dyreste.....

-M

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-10-02 14:18

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> writes:

> Kan du komme ind i f.eks Runa så kan det være et billigt selskab

Det prøvede jeg. Ham jeg købte min MC af havde den forsikret hos Runa,
og der havde han fået lov at slippe ind ved blot at melde sig ind i en
eller anden veteranbilsklub til 300 kroner om året. Sådan nogle tog de
bare ikke mere. Nu skulle man også have veteranbilen forsikret hos dem
samtidig.

> [...]
> medlemskab og kan være billigt hvis man har den rigtige lille (eller
> kedelige ) MC,men det kræver vist tit nogle år på bagen som

Ja, man skal have kørt i to år for at få MC-touring-rabatten, men man
får den vist med det samme, hvis man er medlem af
Astma-allergi-forbundet.

De var i øvrigt de eneste jeg snakkede med der ville kaskoforsikre den
Yamaha FZR 1000 fra '88 jeg også havde kig på da jeg skulle købe MC.

--
Jacob - www.bunk.cc
Today is the last day of your life so far.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-10-02 14:14

Anders Juul Hansen <anders_juul@tdcadsl.dk> writes:

> Jeg har i sidste uge købt en lille motorcykel. Jeg er 19 år, og har
> ikke haft en motorcykel forsikret før. Jeg står nu og skal have den
> forsikret. Jeg skal bare have motorcyklen ansvars forsikret.

Tillykke med motorcyklen. Hvad har du købt?

Jeg er 23, og har også næsten lige købt MC, så jeg har haft ringet
rundt til en masse selskaber og checket priser for ca. en måned
siden.

Jeg endte med at forsikre min MC hod IDA (ingeniørforeningen - jeg er
ingeniørstuderende), som bare er en billig frontend for Tryg, da de
var de billigste.

De næstbilligste var Top Danmark, og det var nok dem jeg havde taget,
hvis jeg ikke lige kunne få min forsikring gennem IDA. Meld dig
evt. ind i Astma-allergi-forbundet, så får du 15% rabat på din
forsikring hos Top Danmark.

Da jeg ringede til Codan var ham guttens første spørgsmål til mig:
'Har du prøvet Top Danmark?'. Det havde jeg, men nu var jeg altså ude
efter noget at sammenligne med. Codan, If, Fair og Alka var alle
*vildt* dyre - glem dem!

Det lykkedes mig aldrig at komme igennem til GF-Forsikring, som jeg
ellers havde hørt var til at snakke med når man har kørt en masse i
sine forældres bil. Da jeg havde prøvet at ringe til dem 4 gange
besluttede jeg at jeg ikke gad at have et forsikringsselskab man ikke
kan få fat i.

I øvrigt har Tryg været flinke til at udbetale penge når det har været
nødvendigt på de andre forsikringer jeg har hos dem gennem IDA, så jeg
er godt tilfreds med at det blev dem igen da jeg skulle have min MC
forsikret.

De fleste af selskaberne har hjemmesider, hvor der står lidt mere,
eller i det mindste et telefonnummer, så man kan ringe til dem og få
en pris. På nogle af hjemmesiderne kan man endda beregne sin præmie
online.

--
Jacob - www.bunk.cc
Lead me not into temptation... I can find it myself.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-10-02 14:31

> [...]
> Jeg tænkte på om der var nogen der havde nogen gode råd. Er der nogle
> forsikrings selvskaber der er billige og er der andre man skal holde

Når du kun skal have ansvarsforsikring, er GF et godt sted at starte. Min
erfaring er, at det ikke fås billigere medmindre man er medlem nogle steder
(fagforening, klubber m.m.), der kan give rabatter.

Du kan beregne prisen her: http://www.gf-forsikring.dk/tempfiles/175.asp

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 09-10-02 17:14

Helt enig, Martin!
Da jeg skulle ansvarsforsikre min lille MC, der "stemte" jeg dørklokker hos
en del forsikringsselskaber i Aalborg. Først tog jeg beregningssiden hos GF
og tog denne pris som udgangspunkt.
Da GF kun har to kategorier 0-175ccm og 176-999ccm, så er det lidt kedeligt,
at ens maskine hører til den dyre ende, selvom at den kun er en lille 2½'er.
Så jeg jeg fik et præmieoverslag hos Top Danmark, der nøje beregnede min
årlige præmie udfra de nøjagtige specifikationer på MC'en....
Var det så billigere!? - Nej! - Prisen for en ansvarsforsikring i en
MC-sæson var dyrere end GF's helårsforsikring. Desuden krævede Top DK, at
jeg også skulle tegne en indboforsikring hos dem..
Jeg er ingeniørstuderende (og medlem af IDA) men trods mit medlemsskab, så
var IDA-forsikring også dyrere end GF.

Jeg måtte ihvertfald konkludere:
1) Dét, der trækker præmiesummen ned, er antallet af skadefrie år.
2) At motorens/cyklens størrelse ikke hjælper præmiesummen betydeligt ned,
HVIS man ER nystartet MC'ist.

Så:
Hvis man kan undvære kaskoforsiking
Man er nystartet
Maskinen er under 1000 ccm
Man ikke kan få rabataftaler hos andre forsikringsselskaber, eller at disse
er dårligere end GFs præmiesum.

Så er GF (efter min mening) det bedste valg og de kræver ikke, at man
flytter sine andre forsikringer over til dem.
Når man (forhåbentligt) har kørt skadefri i et par år, så kan sandsynligvis
opnå en mindre præmie hos et andet forsikringsselskab.

Bare min mening!

Hilsen
Lars
____________
Fjern NOSPAM fra min E-mail-adresse
MEDMINDRE at du er spammer! - I så fald skal NOSPAM stadig stå i E-mail
adressen!

Fra : Dk.Dude

Dato : 10-10-02 17:20

> Så er GF (efter min mening) det bedste valg og de kræver ikke, at man
> flytter sine andre forsikringer over til dem.

Hmm, i de papirer jeg fik fra GF i foråret står der at man skal være
helkunde hos dem for at tegne motorcykel forsikring hos dem, såe........

Kim

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-10-02 18:21

> Hmm, i de papirer jeg fik fra GF i foråret står der at man skal være
> helkunde hos dem for at tegne motorcykel forsikring hos dem, såe........

Det er kun hvis du skal have kasko på cyklen. Ved ren ansvar kræver de ikke
noget.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Dk.Dude

Dato : 10-10-02 20:56

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er kun hvis du skal have kasko på cyklen. Ved ren ansvar kræver de
ikke
> noget.

Ok, jeg huskede bare at der stod man skulle være helkunde men jeg skulle
også ha' kasko så jeg må indrømme jeg interesserede mig ikke så meget for
"kun ansvar" da jeg læste papirene tilbage i marts måned. Det blev dog slet
ikke aktuelt med GF da jeg fik et meget bedre tilbud fra mit eget selskab
fordi de regnede en nybegynder som mig som "elite" fordi jeg/vi kører elite
med bilen, og hvem siger nej til en ansvar + kasko MC forsikring med
fastpræmie på en 60HK GPZ500S cykel for 3000,- årligt uden at man har
haft/kørt MC før :0)

Mvh. Kim

Mvh. Kim Hansen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-10-02 14:38

Tillykke med den. Og velkommen i forsikringsjunglen.

Du kan også være heldig med de mindre lokale selskaber, men generelt tror
jeg de store er bedst for nybegyndere.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-10-02 14:40

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote ...
> Tillykke med den. Og velkommen i forsikringsjunglen.

Ja, den er værre end "hvilken motorolie skal jeg bruge" junglen

> Du kan også være heldig med de mindre lokale selskaber,
> men generelt tror jeg de store er bedst for nybegyndere.

De er ihvertfald lettere at gå til.

....og så dyr kan en ansvarsforsikring vel heller ikke være?
Uanset anciennitet, selskab, cykel, alder, køn osv.?

--
Mikkel

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 15:00

On 09 Oct 2002 13:40:25 GMT, "Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk>
wrote:

>...og så dyr kan en ansvarsforsikring vel heller ikke være?
>Uanset anciennitet, selskab, cykel, alder, køn osv.?

Nå det mener du ikke,jeg skal betale f.eks 8500,- for at
ansvarsforsikre en CBR600...

-M

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-10-02 15:05

Michael K. S. wrote ...

> Nå det mener du ikke,jeg skal betale f.eks 8500,-
> for at ansvarsforsikre en CBR600...

Det er da forhåbentlig løgn...?

Det var da ligegodt... Ja jeg er målløs.
Nu er det danske kroner, ikke?

*kun* for ansvar?

Hvilket selskab har den frækhed?

*gisp*

--
Mikkel

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 15:21

On 09 Oct 2002 14:04:50 GMT, "Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk>
wrote:

>Det er da forhåbentlig løgn...?

Bare det var....

>Det var da ligegodt... Ja jeg er målløs.
>Nu er det danske kroner, ikke?

Jow,ikke pesetas,selvom man skulle tro det....

>*kun* for ansvar?

Ja,_kun_ for ansvar.

>Hvilket selskab har den frækhed?

Top-Danmark såmænd,hænger sammen med deres nye prisstruktur,(hvor alt
de kalder sportscykler er dømt uvelkomment) som de jo selv hævder er
_meget_ grundigt baseret på risikovurdering.....

>*gisp*

Ja mon ikke,i parentes bemærket så har jeg flere års skadefri og
aldrig haft et uheld som forsikringen skulle dække....De ville ha'
4000,- for at ansvarsforsikre en cykel som min gamle VF500F2, op i
*'en med dem siger jeg bare,totalt til grin.

Heldigvis har jeg ikke længere brug for en forsikring....

-M

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-10-02 15:35

Rystende....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-10-02 17:58

> Nå det mener du ikke,jeg skal betale f.eks 8500,- for at
> ansvarsforsikre en CBR600...

Ikke hvis du får en forsikring ved GF. Så skal du betale ca. 1900,- som
nybegynder alt afhængig af hvor i landet du bor.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 18:14

On Wed, 9 Oct 2002 18:57:34 +0200, "Martin Sørensen"
<mosREMOVE@laxity.dk> wrote:

>Ikke hvis du får en forsikring ved GF. Så skal du betale ca. 1900,- som
>nybegynder alt afhængig af hvor i landet du bor.

Nej-nej ),men nu var antagelsen jo at en ansvarsforsikring ikke
kunne være så dyr uanset parametre,og det _kan_ den altså godt.Jeg
kunne da heller ikke drømme om at betale så meget som Top-DK
forlanger,det er jo sygt .
Demonstrerer jo bare endnu engang at man skal undersøge markedet
fuldstændigt, idet forskellene på krav/regler og pris selskaberne
imellem er astronomiske....

-M

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-02 20:29

Michael K. S. wrote:

> Nå det mener du ikke,jeg skal betale f.eks 8500,- for at
> ansvarsforsikre en CBR600...

Jeg betaler 1600,- helårligt for min Fazer... hos GF med to års
anciennitet. Bor du i Vollsmose eller sådan noget?

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 20:43

On Wed, 09 Oct 2002 21:29:14 +0200, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

>Jeg betaler 1600,- helårligt for min Fazer... hos GF med to års
>anciennitet. Bor du i Vollsmose eller sådan noget?

Næh tværtimod i Hunderupkvarteret som vel er akkurat lige det
modsatte,bopæl burde nu også være ligegyldigt for ansvar.Prisen er
opgivet dags dato for en CBR600 hos Top-DK og gælder med 2 års
anciennitet,_uden_ vinterforsikring.....Insane in the mainframe siger
jeg bare !!

-M

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-10-02 21:00

> [...]
> opgivet dags dato for en CBR600 hos Top-DK og gælder med 2 års
> anciennitet,_uden_ vinterforsikring.....Insane in the mainframe siger

Bopælen er absolut ikke uden betydning for præmien, selv om det kun er
ansvar.
Prøv på GFs side at indtaste f.eks. 3500 (Værløse) som postnummer. Så kommer
du til at give 3845,- om året for en ansvarsforsikring, hvis du ikke har
nogen skadefri år. Det synes jeg er lidt slemt når man i Fredericia (7000)
kun skal give 1853,- for det samme.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 21:07

On Wed, 9 Oct 2002 22:00:27 +0200, "Martin Sørensen"
<mosREMOVE@laxity.dk> wrote:

>Bopælen er absolut ikke uden betydning for præmien, selv om det kun er
>ansvar.

Ej,det er sgu da lidt fordomsfuldt af forsikringsselskaberne er det
ikke,men de mener vel at hvis man er født med et uheldigt postnummer
så er man allerede socialt belastet og ender som en værre (ikke Brian
vel ) psykopat der kører ind i alt og alle ....okay jeg må
indrømme at jeg ikke troede det kunne ha' nogen væsentlig betydning
for ansvar,men det kan måske nok bevises statistisk at der vitterlig
er en sammenhæng,men på et eller andet plan bryder jeg mig ikke om
det.

-M

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-10-02 15:18

Jeg har lige solgt min DT175, jeg gav ca. 600,-/år incl vinterkørsel.
Køberen måtte slippe 3200,- uden vinterkørsel. Det synes jeg er dyrt for så
lille en MC, også selvom man er nybegyner. Men han sagde det var det
billigste han havde fundet, og han nævnte priser der var væsentlig højere
hos andre selskaber, så deeet.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-10-02 15:12

> [...]
> var det billigste han havde fundet, og han nævnte
> priser der var væsentlig højere hos andre selskaber,

Ja... Jeg kan forstå det er længe siden jeg sidst har købt en
forsikring...
Og egentlig aldrig på noget rigtig dyrt - for det er da en uhyrlig pris
MKS nævner for en CBR.

So I stand corrected.

--
Mikkel

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 14:54

> Jeg har i sidste uge købt en lille motorcykel. Jeg er 19 år, og har
> ikke haft en motorcykel forsikret før. Jeg står nu og skal have den
> forsikret. Jeg skal bare have motorcyklen ansvars forsikret.

GF Forsikring er de billigste i din situation.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 09-10-02 14:55

> Jeg har i sidste uge købt en lille motorcykel.

Hvis lille er så lille at den er på maks 175ccm så prøv GF. Det er der de
skille mellem små motorcykler og så de andre på op til en liter

Jeg giver kun 1100 for en kasko på min 151ccm'er (dog med ~6års anc.)

/A

Fra : Gundersen

Dato : 09-10-02 22:33

Hejsa

Tryg tager for Ansvarsforsikringer for en 18årig nystartet uden noget
som helst andet:

125ccm - 1200,-
400ccm - 2400,-
600ccm - 3000,-

dette er ca. priser, men jeg har selv en Bandit 400 som jeg ik giver
mere end de 2400 for!

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-02 22:41

Gundersen wrote:

> Tryg tager for Ansvarsforsikringer for en 18årig nystartet uden noget
> som helst andet:
> dette er ca. priser, men jeg har selv en Bandit 400 som jeg ik giver
> mere end de 2400 for!

Har du spurgt GF? Medmindre du bor et uheldigt sted kan du sandsynligvis
forsikre alt over 175cc (var der en litergrænse?) til 1800,- helårligt hos
dem.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 10-10-02 16:56

Gundersen <Gundersen@tdcadsl.dk> lagde en arm i

> Tryg tager for Ansvarsforsikringer for en 18årig nystartet uden noget
> som helst andet:
>
> 125ccm - 1200,-
> 400ccm - 2400,-
> 600ccm - 3000,-

Glem ikke at det der betyder mest(tilsyneladende) er hvor man bor. Har man
2300 som postnummer så er præmien MEGET større. Jeg må af med 3000 hos Tryg
for min gsx-r 250 for ansvar. TopDK ville have 6500 og GF 3800.
Men det er nok fordi vi smadre langt flere ting i byen, et par køer på en
mark er jo ikke den store ansvarsskade.

--
Rune D. Jørgensen - Der smadrede sin babygixxer forrige weekend(på landet).