Trådløs: Bedste rækkevidde
Fra : Per Kristensen

Dato : 09-10-02 13:01

Er der stor forskel på rækkevidden på trådløse telefoner? Hvis ja hvilke er
så bedst?

Fra : Bulldog

Dato : 09-10-02 16:08

"Per Kristensen" skrev d. 09-10-02 13:01 dette indlæg :
> Er der stor forskel på rækkevidden på trådløse telefoner? Hvis ja
hvilke er
> så bedst?

Jeg har den erfaring og opfattelse at, man får hvad man betaler for! Det
stemmer ikke altid, men det er en god rette snor.
Mine erfaringer siger at, Siemens Gigaset er noget af det bedste og mest
drift sikre. Beocom 6000 er også en god telefon, men den er for dyr i
forehold til hvad man får.

Bare mine erfaringer

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 09-10-02 22:59

Hej

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote:

>Er der stor forskel på rækkevidden på trådløse telefoner? Hvis ja hvilke er
>så bedst?

Ja, hvis rækkevidden er meget afgørende, så skal du købe en analog
telefon ((Bemærk: denne type kan uden problemer aflyttes af andre med
en passede modtager, og, salg af analoge trådløse telefoner ophører til
December, netop derfor "foræres" de nærmest væk for tiden)) - en analog
rækker ofte op imod 100 meter indendørs, og en hel del længere udendørs.

DECT telefoners (digitale) rækkevidde er væsentlig dårligere, til
gengæld har den en masse andre fordele, og features, jeg har, stort set,
kun erfaring med Siemens DECT telefoner, til gengæld har jeg haft
samtlige modeller, og de rækker ikke mere en 30 - 40 meter indendørs, og
måske 70 - 80 m. udendørs, men ok, rækkevidde er altid meget afhængig af
lokale forhold.

Men som skrevet, er lang rækkevidde det primære, så analogt.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 10-10-02 08:21

On Wed, 09 Oct 2002 23:59:11 +0200, Ole Rasmussen
<dont_reply@nospam.dk> wrote:

>DECT telefoners (digitale) rækkevidde er væsentlig dårligere,

Det er ikke generelt. Det afhænger meget af den enkelte telefon.
Mine personlige erfaringer (alle i præcis de samme lokalforhold, med
basestationerne samme sted), er:

Først havde jeg en analog telefon (Ascom Syntra).
Udendørs rækkevidde var omkring 70-80 meter, med tydelig støj og susen
på afstande over ca. 60 meter. Indendørs kunne den lige akkurat række
ned i vores vaskekælder (ca. 40-50 meter), men samtale var besværligt.

Så fik jeg en DECT (Dancall 8200).
Udendørs faldt rækkevidden til 50-60 meter, men med perfekt
samtalekvalitet lige til det sidste.
Indendørs kunne jeg godt glemme alt om vaskekælderen.

Og nu har jeg en anden DECT (Ascom Eurit 133).
Udendørs er jeg helt oppe på 100-150 meter, alt efter i hvilken
retning jeg går. Og også med perfekt forbindelse.
Indendørs er vaskekælderen intet problem mere.

Så sammenligninger er mere spegede end blot at antage at analoge
telefoner rækker længere end digitale.

M.v.h. Mikael

Fra : Testresultater af tr~

Dato : 13-10-02 05:55

Det er korrekt, at et DIGITALT system yder kortere rækkevidde end et
ANALOGT system.

Men, det er også klart, at man til enhver tid, vil kunne finde en CT1
(analog), som har dårligere performance/egenskaber end en DECT
(digital), og/eller omvendt.

> [...]
>på afstande over ca. 60 meter. Indendørs kunne den lige akkurat række
>ned i vores vaskekælder (ca. 40-50 meter), men samtale var besværligt.

Havde du haft mulighed for at afprøve nogle flere analoge trådløse
telefoner (CT1), så var du helt sikkert også kommet frem til dét
resultat, at du ville opleve rækkevidder på 200-300 meter og endda
500-1000 meter på nogle af de bedste langtrækkende CT1'ere (godkendte
naturligvis) under samme testvilkår som dine.

>Så fik jeg en DECT (Dancall 8200).
>Udendørs faldt rækkevidden til 50-60 meter, men med perfekt
>samtalekvalitet lige til det sidste.
>Indendørs kunne jeg godt glemme alt om vaskekælderen.

Der findes såmen også DECT-telefoner på det danske marked, som dårligt
nok rækker 20 meter. Og mange af dem, har elendig lyd- og
talekvalitet.

>Og nu har jeg en anden DECT (Ascom Eurit 133).
>Udendørs er jeg helt oppe på 100-150 meter, alt efter i hvilken
>retning jeg går. Og også med perfekt forbindelse.
>Indendørs er vaskekælderen intet problem mere.

De ældrere DECT-telefoner havde dårligere følsomhed end de nyere
DECT-telefoner. Alene af denne årsag er rækkevidden blevet forbedret
på DECT.

Men hvis DECT-producenterne ville, kunne de sagtens forøge
rækkevidden, så du kunne opleve en rækkevidde på op til ca. 300 meter
(under dine lokale forhold og med basen indendørs og håndsættet
udendørs) med nuværende tekniske standarder og normer for DECT. Blev
dét gjort, ville rækkevidden på DECT-telefoner få et mere passende
niveau, som også ville tilfredsstille de brugere/kunder, som i årevis
har haft en god langtrækkende CT'er, men som overgår til en nutildags
DECT-telefon.

Men det skal også siges, at CT1'erne har set/haft sine bedste dage.
Indenfor de sidste 1-2 år er det kun gået ned ad bakke for de analoge
trådløse telefoner - indmaden i mange af dem er ganske enkelt blevet
for dårlig: Dårligere lyd, rækkevidde og skald. Men dermed ikke sagt,
at man ikke kan finde sig en god analog trådløs telefon. Men man skal
lige tage højde for, at i 2008 lukker CT1-systemet (analogt)
definitivt ned, og frekvensbåndet bliver inddraget til mobiltelefoni,
iflg. Telestyrelsen. Det kan betyde, at ens telefonsamtaler i 2008
bliver forstyrret pga. at mobilsamtaler. Satser man på, at man skal
kunne samtale i ens trådløse telefon selv efter 2008, så skal man
overvege at købe en DECT-telefon med god lyd- og talekvalitet. De
bedste DECT-telefoner er dem, som ikke har metallisk lyd, og som ikke
har ekko suppresser-problemer.

Tak for nu.

Med venlig hilsen

Bent Andersen

TESTRESULTATER AF TRÅDLØSE TELEFONER
www.cordless.dht.dk - www.cordless-testing.dht.dk
www.cordless.yum.dk - www.cordless-testing.yum.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-10-02 17:35

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
> Er der stor forskel på rækkevidden på trådløse telefoner? Hvis ja
hvilke er
> så bedst?

Du kan evt. købe et system med repeatere. Fx Siemens Gigaset.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats