/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vinter - Olie ny - gammel
Fra : nn


Dato : 09-10-02 07:52

Hej folks

Jeg er lidt i tvivl , jeg har kørt 3000 km (touring km) med det olie jeg har
på mc'en nu (BMW 1150).

Det er supergodt fuldsyntetisk meget dyr olie.

Jeg skal ikke køre 4 md. men starter mc'en en gang om måneden i
opbevaringsperioden.

Er det bedste at :

1) lade den dyre gode men brugte olie blive på cyklen

eller

2) hælde en billig mineralsk olie på vinteren over ?

Mvh NN



 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 09-10-02 08:01

Jeg skifter altid inden vinter, uanset km. Men jeg bruger den samme olie.
Ellers skal jeg jo skifte igen til foråret.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Per (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 09-10-02 08:16

Hej NN!

Det bedste er helt klart at skifte til en god olie, når du stalder cyklen
op. Dette er fordi der er blevet dannet affaldstoffer og oliens additiver er
blevet nedbrudt af, at du har kørt på den.

Jeg gør selv det, at jeg skifter til den olie jeg kører med, når jeg sætter
den ind for vinteren.

Der sker også det at der bliver dannet syre i den brugte olie og det kan
nedbryde kobling og motordele, hvis det står for længe og søber rundt.

"KLIP"
Er det bedste at :

1) lade den dyre gode men brugte olie blive på cyklen

eller

2) hælde en billig mineralsk olie på vinteren over ?

"KLIP"

Det vil være penge ud af vinduet at skifte til en billig mineralsk olie
vinteren over, for så derefter at hælde en god på til sommer. Hæld den gode
olie på med det samme. Lad motoren køre et par minutter, så du er sikker på
at det er kørt godt rundt i systemet. Sæt den derefter i vinterhi.

Og lad endelig værd med at starte cyklen op en gang om måneden - det er
noget af det dummeste du kan gøre. Med mindre du kan køre en lang tur, hvor
den bliver rigtig varm. DU begynder at nedbryde olieadditiverne, ligeså
snart du starter cyklen op. (dette her er ren teori


Når du skal starte cyklen op til foråret, så hæld lidt olie ind i hver
cylinder. Lad tændrørene forblive af og tørn motoren et par gange, så olien
kan smøre cylinder og stempel. Det er vigtig at du IKKE sætter tændrørene på
før du har tørnet motoren, for ellers kan du, hvis uhledet er ude, flække
dit topstykke pgr. af olietrykket. Når du starter cyklen op vil den
naturligvis ose fra udstødningerne - pga. af olien.

Jeg har selv fulgt ovennævte metoder i 18 år og har aldrig haft problemer
med noget som helst.

Mvh. Per!




Hekto (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-10-02 08:56

In article <3da3d719$0$32603$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
mesked@hotmail.com says...

>
> Det vil være penge ud af vinduet at skifte til en billig mineralsk olie
> vinteren over, for så derefter at hælde en god på til sommer. Hæld den gode
> olie på med det samme. Lad motoren køre et par minutter, så du er sikker på
> at det er kørt godt rundt i systemet. Sæt den derefter i vinterhi.
>
På nogen mærker/cykler foreskrives det faktisk at fylde motoren helt
op til påfyldningsskruen, når cyklen stilles på hylden, vinteren over.
I den forbindelse kan det være ligegyldigt med en dyr olie, da en del
alligevel skal tappes af, hvis ikke det hele.

Denne regel 'gælder' bl.a. for LS650/Savage.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2

Hans Harding (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans Harding


Dato : 09-10-02 13:03

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3da3d719$0$32603$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Når du skal starte cyklen op til foråret, så hæld lidt olie ind i hver
> cylinder. Lad tændrørene forblive af og tørn motoren et par gange, så
olien
> kan smøre cylinder og stempel. Det er vigtig at du IKKE sætter tændrørene

> før du har tørnet motoren, for ellers kan du, hvis uhledet er ude, flække
> dit topstykke pgr. af olietrykket. Når du starter cyklen op vil den
> naturligvis ose fra udstødningerne - pga. af olien.

Normalt anbefales det, at hælde olie i cylinderne når MC'en staldes op, så
cylinderne beskyttes af en oliefilm vinteren over.
Mvh
Hans
Honda CB 500



Hans Paulin (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 09-10-02 13:06


"Hans Harding" <hans@harding.as> skrev i en meddelelse
news:ao15pd$1cc$1@news.cybercity.dk...
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3da3d719$0$32603$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Når du skal starte cyklen op til foråret, så hæld lidt olie ind i hver
> > cylinder.
>
> Normalt anbefales det, at hælde olie i cylinderne når MC'en staldes op

....begge dele anbefales - altså: når du stiller den væk hælder du olie i -
og inden du starter den igen, får den osse et skvæt olie...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)


Armand (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-10-02 11:31


Hans Paulin <niluap@tiscali.danmark> skrev i en
news:y_Uo9.86769$Qk5.3911913@news010.worldonline.dk...
>
> "Hans Harding" <hans@harding.as> skrev i en meddelelse
> news:ao15pd$1cc$1@news.cybercity.dk...
> > "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:3da3d719$0$32603$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Når du skal starte cyklen op til foråret, så hæld lidt olie ind i
hver
> > > cylinder.
> >
> > Normalt anbefales det, at hælde olie i cylinderne når MC'en staldes
op
>
> ...begge dele anbefales - altså: når du stiller den væk hælder du olie
i -
> og inden du starter den igen, får den osse et skvæt olie...

Øheeeh?
Dét er lige en af den slags udtalelser jeg savner en grundig
argumentation for!

Hvis man har smurt cylinderen og i vinterens løb tørner motoren jævnligt
for at genfordele denne olie på cylinderbanen, kan jeg ikke se
nogensomhelst grund til at efter-tilsætte mere olie lige inden start :-/

--
Armand.



Hans Paulin (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 28-10-02 13:48


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:apj8jj$mr4$4@news.cybercity.dk...
>
>
> Hvis man har smurt cylinderen og i vinterens løb tørner motoren jævnligt
> for at genfordele denne olie på cylinderbanen, kan jeg ikke se
> nogensomhelst grund til at efter-tilsætte mere olie lige inden start :-/
>

....nu har jeg aldrig efterchekket, hvor meget olie der stadig hænger fast på
cylindervæggen efter en vinter - men én eller anden (Mogens Damkjær, FDM -
who knows) anbefalede osse at gi den et skvæt inden opstart, da olien efter
sigende skulle være forsvundet...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)



Psycho Cowboy (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 28-10-02 14:30

> ...nu har jeg aldrig efterchekket, hvor meget olie der stadig hænger fast

> cylindervæggen efter en vinter - men én eller anden (Mogens Damkjær, FDM -
> who knows) anbefalede osse at gi den et skvæt inden opstart, da olien
efter
> sigende skulle være forsvundet...
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> Kadett GSi 2,0
> Suzuki 1100 E(Z)
______________________________

Nu er jeg alt andet end expert på dette område, men formålet med at sprøjte
olie på cylindervæggen er vel ikke at smøre, men derimod at fortrænge fugt
og ligge et beskyttende lag??
Jeg vil da mene at når der først har været smurt olie på cylindervæggen, og
dette er lukket godt inde for vind og vejr, så bør det da sagtens kunne
holde til nogle stillestående måneder, uden at fugten kan komme ind og gnave
i cylindervæggen??

Psycho Cowboy
Babygixxer



Hans Paulin (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 28-10-02 14:50


"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3dbd3bfa$0$806$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > >
> Nu er jeg alt andet end expert på dette område,

....heller ikke jeg...

> men formålet med at sprøjte
> olie på cylindervæggen er vel ikke at smøre, men derimod at fortrænge fugt
> og ligge et beskyttende lag??

....akkurat...

> Jeg vil da mene at når der først har været smurt olie på cylindervæggen,
og
> dette er lukket godt inde for vind og vejr, så bør det da sagtens kunne
> holde til nogle stillestående måneder, uden at fugten kan komme ind og
gnave
> i cylindervæggen??
>

....fuldstændig rigtigt...men oliemængden er måske ikke stor nok det øjeblik
man starter skinemariet igen...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)




Psycho Cowboy (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 28-10-02 15:23

> ...fuldstændig rigtigt...men oliemængden er måske ikke stor nok det
øjeblik
> man starter skinemariet igen...
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> Kadett GSi 2,0
> Suzuki 1100 E(Z)
____________________________

Jamen hvis du giver mig ret i at olien kun er til beskyttelse, når motoren
_holder stille_, hvorfor så smøre den igen, når motoren skal startes?...
Olien burde jo netop ha' gjort det muligt at have en ren og pæn cylindervæg
indtil foråret og den første start kommer... Hvis man smører motoren igen
ved start er det vel ikke for at forebygge evt. rust ved stilstand, men
derimod for at mindske friktionen - hvilket jeg da mener oliesumpen er til
for? :-/

Psycho Cowboy
Babygixxer



Hans Paulin (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 28-10-02 15:39


"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3dbd4847$0$771$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > >
> Jamen hvis du giver mig ret i at olien kun er til beskyttelse, når motoren
> _holder stille_, hvorfor så smøre den igen, når motoren skal startes?...

....som sagt: fordi olien - efter hvad FDM eller hvem det nu var skrev - er
gledet ned i bunden af motoren...

> Olien burde jo netop ha' gjort det muligt at have en ren og pæn
cylindervæg
> indtil foråret og den første start kommer...

absolut...

> Hvis man smører motoren igen
> ved start er det vel ikke for at forebygge evt. rust ved stilstand, men
> derimod for at mindske friktionen - hvilket jeg da mener oliesumpen er til
> for? :-/
>
....ja, men det tar jo alligevel nogen tid, før olien er kommet rundt på de
respektive flader...

....2 eksempler: for at kunne starte lettere næste dag har nogen fundet på at
pumpe godt med pedalen (bil) inden tændingsnøglen drejes til stilstand : "så
har motoren lidt mere at leve af næste gang man prøver at starte"...det, der
så sker er at benzindampene fortættes på cylindervæggene og skyller olien
af, så man ved ny start får metal mod metal, da olien selvsagt ikke er til
stede ved "take off"...

....det samme sker, hvis man starter sin motor for bare en kort bemærkning -
så er cylindrene så kolde, når man slukker, at benzinen igen kondenserer
osv.

....altsammen noget, som jeg ikke har erfaret gennem studier i marken, men
derimod hvad - i mine øjne - seriøse tidskrifter har skrevet...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)




Armand (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-10-02 12:54


Hans Harding <hans@harding.as> skrev i en
news:ao15pd$1cc$1@news.cybercity.dk...
> > >
> Normalt anbefales det, at hælde olie i cylinderne når MC'en staldes
op, så
> cylinderne beskyttes af en oliefilm vinteren over.

Trick'et er som sådan godt nok, ikke mindst på motorer hvor cylindrene
står ganske lodret (=olien fordeler sig jævnt over stemplets flade >
lader sig fordele over hele cylinderbanen!); men moderne motorer er dels
ofte med fremadlænende cylindre.ligesom at det på moderne motorer kan
være et helvede blot at komme til tændrørshætterne, og deruover
besværligt at komme til at hælde noget igennem dybtliggende
tændrørshuller!

Til gengæld er enhver moderne motor udstyret med gevindhuller, eller
ligefrem faste stutse til at måle vacuum'et igenem under justering af
karbunaderne, og et pift WD40/lign.derigennem under tændingsløs roteren
af motoren (fjern tændings-skiringen, hvis ikke ligefrem ledningen på
tændspolerne!) med selvstarteren!
Tricket har den fordel at ventil-stammer og -sæder på såvel indsugnings
som udstødnings -ventilerne tillige bliver konserveret!

--
Armand.







John de Summer-Braso~ (09-10-2002)
Kommentar
Fra : John de Summer-Braso~


Dato : 09-10-02 08:23

Hvis jeg var dig ville jeg ikke starte maskinen engang månedlig i
vinterperioden grundet dannelse af kondens. Er du utryg ved olien, så skift
den et par tusinde kilometer tidligere end anbefalet. Harley anbefaler, at
man tømmer maskinen helt for olie under vinteropbevaring. Det skulle vel
ikke være nødvendigt med en højteknologisk BMW.

John de Summer-Brason
"nn" <noname@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:3da3d209$0$79632$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej folks
>
> Jeg er lidt i tvivl , jeg har kørt 3000 km (touring km) med det olie jeg
har
> på mc'en nu (BMW 1150).
>
> Det er supergodt fuldsyntetisk meget dyr olie.
>
> Jeg skal ikke køre 4 md. men starter mc'en en gang om måneden i
> opbevaringsperioden.
>
> Er det bedste at :
>
> 1) lade den dyre gode men brugte olie blive på cyklen
>
> eller
>
> 2) hælde en billig mineralsk olie på vinteren over ?
>
> Mvh NN
>
>



Ib Jakobsen (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 09-10-02 08:53

John de Summer-Brason wrote:

> Hvis jeg var dig ville jeg ikke starte maskinen engang månedlig i
> vinterperioden grundet dannelse af kondens. Er du utryg ved olien, så skift
> den et par tusinde kilometer tidligere end anbefalet. Harley anbefaler, at
> man tømmer maskinen helt for olie under vinteropbevaring. Det skulle vel
> ikke være nødvendigt med en højteknologisk BMW.

Det er nok mere fordi HD kører med tørsump. Og sandsynligheden for at olien i
løbet af vinteren havner i krumtapshuset.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Hans Paulin (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 09-10-02 08:55


"John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:pQQo9.201$K82.937@news.get2net.dk...
> Hvis jeg var dig ville jeg ikke starte maskinen engang månedlig i
> vinterperioden grundet dannelse af kondens

....man kan jo tørne motoren en gang i mellem...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)


carlsen (09-10-2002)
Kommentar
Fra : carlsen


Dato : 09-10-02 09:05

Det bedste er altid at skifte olie og filter når cyklen skal opstaldes
for vinteren.......

Mvh.
Carlsen

"nn" <noname@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:3da3d209$0$79632$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej folks
>
> Jeg er lidt i tvivl , jeg har kørt 3000 km (touring km) med det olie jeg
har
> på mc'en nu (BMW 1150).
>
> Det er supergodt fuldsyntetisk meget dyr olie.
>
> Jeg skal ikke køre 4 md. men starter mc'en en gang om måneden i
> opbevaringsperioden.
>
> Er det bedste at :
>
> 1) lade den dyre gode men brugte olie blive på cyklen
>
> eller
>
> 2) hælde en billig mineralsk olie på vinteren over ?
>
> Mvh NN
>
>



Eddy Folder (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Eddy Folder


Dato : 09-10-02 10:08


"carlsen" <carlsen@adslhome.dk> wrote in message
news:3da3e33a$0$79649$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det bedste er altid at skifte olie og filter når cyklen skal opstaldes
> for vinteren.......

Nu har jeg lige skiftet Olie og filter og kørt 200 Kilometer siden.. Får nok
kørt 30 Kilometer før den skal opstaldes. Er det så virkelig nødvendigt at
skifte de to ting??

-Eddy Folder



Jakob (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 09-10-02 12:41


"Eddy Folder" <chill@ofir.dk> wrote in message
news:3da3f23b$0$10682$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> Nu har jeg lige skiftet Olie og filter og kørt 200 Kilometer siden.. Får
nok
> kørt 30 Kilometer før den skal opstaldes. Er det så virkelig nødvendigt at
> skifte de to ting??

Nej - slet ikke - din olie er jo stadig ny. Men kør motoren til den er
gennemvarm på den sidste tur inden du stiller den ind.

--
Jakob



Armand (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-10-02 11:22


carlsen <carlsen@adslhome.dk> skrev i en
news:3da3e33a$0$79649$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det bedste er altid at skifte olie og filter når cyklen skal opstaldes
> for vinteren.......

Og er det første vinter man står overfor, vil det kunne lægge op til en
rytme, hvor næste vinters olieskifte kan være bedre tiltrængt end det
måske er denne gang :-/

--
Armand.



Richard Pade (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 28-10-02 12:58

Armand wrote:
> carlsen <carlsen@adslhome.dk> skrev i en
> news:3da3e33a$0$79649$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Det bedste er altid at skifte olie og filter når cyklen skal opstaldes
> > for vinteren.......
>
> Og er det første vinter man står overfor, vil det kunne lægge op til en
> rytme, hvor næste vinters olieskifte kan være bedre tiltrængt end det
> måske er denne gang :-/

Altså, helt filosofisk, som du dog kan sige det, Armand ;)

Iøvrigt, er dit pc-ur en time bagud, eller er der stadig klumper i
newsserverens kø?

Richard

Armand (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-10-02 19:52


Richard Pade <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
news:3DBD265F.5DD07328@mail.dk...
> > >
> Iøvrigt, er dit pc-ur en time bagud, eller er der stadig klumper i
> newsserverens kø?

Øh?
Sommertiden er der automatisk blevet korrigeret for på min PC, så det må
jo være serveren det halter med :-/

Det skulle da lige være hvis ikke at windows samtidig har skiftet
tidszonen for mig

--
Armand.
(der lige ser tiden an)






SØREN F. NIELSEN (28-10-2002)
Kommentar
Fra : SØREN F. NIELSEN


Dato : 28-10-02 19:34


Dette med Hvordan man skal gør for at ens kæreste eje har det bedst mulige
vinteren over er nogen der igen og igen bliver taget op.

Der til har jeg fået et lille tip fra en forhandler , hvilket jeg selv
bruger.
Når han fik en cykel hjem fra udlandet begynder han med at rense, og gøre
den klar til at en evt. køber. Men som tider kunne der jo gå lang tid før
cyklen bliv solgt og især om vinteren. så der bruget han det at hælde
to-takts olie i tanken og start motor op og lade den gå i et par minutter.
Han ville ikke ud med hvilken blanding forhold han bruger. Men jeg syndes
idéen er gode for hvad med ventilerne de har jo ikke den olie beskydende
lage fordi man hælder olie ned i cylinderen.

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:apj8je$mr4$3@news.cybercity.dk...
>
> carlsen <carlsen@adslhome.dk> skrev i en
> news:3da3e33a$0$79649$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Det bedste er altid at skifte olie og filter når cyklen skal opstaldes
> > for vinteren.......
>
> Og er det første vinter man står overfor, vil det kunne lægge op til en
> rytme, hvor næste vinters olieskifte kan være bedre tiltrængt end det
> måske er denne gang :-/
>
> --
> Armand.
>
>



Jonas Holt (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 28-10-02 20:42

> Når han fik en cykel hjem fra udlandet begynder han med at rense, og gøre
> den klar til at en evt. køber. Men som tider kunne der jo gå lang tid før
> cyklen bliv solgt og især om vinteren. så der bruget han det at hælde
> to-takts olie i tanken og start motor op og lade den gå i et par minutter.


Normalt siger man at smøreevnen i olieblandet benzin forsvinder efter godt to måneder, så man skal nok ikke
hælde for meget på.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Claus Rittig (29-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 29-10-02 17:18

"SØREN F. NIELSEN " <sfnielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:Gqfv9.2858$Hy5.2917@news.get2net.dk...

> Når han fik en cykel hjem fra udlandet begynder han med at rense, og gøre
> den klar til at en evt. køber. Men som tider kunne der jo gå lang tid før
> cyklen bliv solgt og især om vinteren. så der bruget han det at hælde
> to-takts olie i tanken og start motor op og lade den gå i et par minutter.
> Han ville ikke ud med hvilken blanding forhold han bruger. Men jeg
syndes
> idéen er gode for hvad med ventilerne de har jo ikke den olie beskydende
> lage fordi man hælder olie ned i cylinderen.

Det er god netikette at svare UNDER det man citerer, og skære overflødig
tekst væk.

Ideen er sikkert fin, men vær lige opmærksom på at mange af de gode 2T olier
kan skille ved temperaturer under 5 grader, så tanken skal rystes grundigt
ved hver opstart.
2T olien hjælper bare ikke ventilerne, for de smøres af olietryk, og det
hjælper 2T olien ikke på, den kan kun smøre cylinder/stempel og så måske
lige ventilsædet på indsugningsventilen (ikke udstødning).
Iøvrigt bruger han nok 2-3%, for det bruger man på 2T motorcykler.

Rittig



Morten (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 09-10-02 09:31

Ingen tvivl om, at mekanikken har bedst af frisk olie - meeen.. strengt
taget er da da værre at motoren er i drift med syrerester, vand etc. - Det
er da børnelærdom, at kemiske processer sker langt hurtigere ved høje
temperaturer, end ved lave.

Korrosionen må være den samme - uanset tidspunktet på året maskinen står
stille - dog igen med det forbehold, at kemiske processer forløber hurtigere
i varme omgivelser.

IMHO
Morten



Jens Jessen (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 09-10-02 09:50

Er der katalysator på motorcyklen skal man ikke hælde olie ned gennem
tændrørshullet inden opstarten til foråret - den store mænge olie,
uforbrændt og forbrændt, vil nedsætte katalyastores effektivitet betydeligt.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"nn" <noname@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:3da3d209$0$79632$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej folks
>
> Jeg er lidt i tvivl , jeg har kørt 3000 km (touring km) med det olie jeg
har
> på mc'en nu (BMW 1150).
>
> Det er supergodt fuldsyntetisk meget dyr olie.
>
> Jeg skal ikke køre 4 md. men starter mc'en en gang om måneden i
> opbevaringsperioden.
>
> Er det bedste at :
>
> 1) lade den dyre gode men brugte olie blive på cyklen
>
> eller
>
> 2) hælde en billig mineralsk olie på vinteren over ?
>
> Mvh NN
>
>



Per Emborg (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Per Emborg


Dato : 09-10-02 17:41

Ja selfølgelig skifter man olie nu så er den jo klar 1 Marts ik !!! og for
tøsedrengene 1 April :)

Men tror i selv på at div. forhandler skifter olie på de MCer der står rundt
i udstillingerne ???

PS jeg har aldrig selv set en MC motor der er ødelagt i simmerringe osv pga
.. at der ikke først er skiftet olie før foråret
Per Emborg
Der ikke klodser sin MC op før ...................
"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3da3ec71$0$32580$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der katalysator på motorcyklen skal man ikke hælde olie ned gennem
> tændrørshullet inden opstarten til foråret - den store mænge olie,
> uforbrændt og forbrændt, vil nedsætte katalyastores effektivitet
betydeligt.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Journalist Jens Jessen (DJf)
> Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
> Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
> Mobil 2073 7471
> E-mail: jens.jessen@get2net.dk
>
> "nn" <noname@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3da3d209$0$79632$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej folks
> >
> > Jeg er lidt i tvivl , jeg har kørt 3000 km (touring km) med det olie jeg
> har
> > på mc'en nu (BMW 1150).
> >
> > Det er supergodt fuldsyntetisk meget dyr olie.
> >
> > Jeg skal ikke køre 4 md. men starter mc'en en gang om måneden i
> > opbevaringsperioden.
> >
> > Er det bedste at :
> >
> > 1) lade den dyre gode men brugte olie blive på cyklen
> >
> > eller
> >
> > 2) hælde en billig mineralsk olie på vinteren over ?
> >
> > Mvh NN
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste