Er det lovligt???
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-10-02 22:30

LIge et par hurtige spørgsmål:

1. er det lovligt at eje en radar detector i DK?
2. er det lovligt at bruge den?

Hilsen

Peter

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-10-02 00:04

On 08/10/02 23:29, in article
3da34e09$0$23913$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Peter K. Nielsen"
<peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> wrote:

> 1. er det lovligt at eje en radar detector i DK?
> 2. er det lovligt at bruge den?

S.v.j.h.: Ja, til begge to. Det blev vist lovligt for et par år siden.

/kristian

Fra : Carl Lorberg

Dato : 09-10-02 07:47

Nej det er ikke lovligt, hvis det er fordi han gerne vil kører for hurtigt.
http://www.trafikministeriet.dk/include/show.news.asp?doc_guid={655ECC58-790
0-11D4-999E-00104B9A3595

m.v.h.
Carl

Fra : Claus P.

Dato : 10-10-02 09:34

"Carl Lorberg" <lorberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nej det er ikke lovligt, hvis det er fordi han gerne vil kører for
hurtigt.

http://www.trafikministeriet.dk/include/show.news.asp?doc_guid={655ECC58-790
> 0-11D4-999E-00104B9A3595

Så vidt jeg kan se på det link, drejer det sig om jammere, altså udstyr som
forstyrer
politiets udstyr. En passiv modtager må derfor være tilladt.

MVH CP

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 10-10-02 12:45

Claus P. <ewarp@get2net.dk> wrote:

> Så vidt jeg kan se på det link, drejer det sig om jammere, altså
> udstyr som forstyrer
> politiets udstyr. En passiv modtager må derfor være tilladt.

Nej det er den ikke. Citat fra omtalte side:

"Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser om, at køretøjer ikke må være
forsynet med udstyr eller løst tilbehør, der er indrettet til at
modtage elektromagnetiske bølger fra politiets udstyr til
hastighedskontrol, eller som er indrettet til med elektromagnetiske
bølger at forstyrre politiets udstyr til hastighedskontrol."

Altså både modtagere og sendere er omfattet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Peter Bjoern

Dato : 09-10-02 21:12

On Tue, 8 Oct 2002 23:29:36 +0200, "Peter K. Nielsen"
<peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>1. er det lovligt at eje en radar detector i DK?

Hvis du tænker på radar detektor til brug i biler, så, ja du
må _eje_ en, men jvf. den henvisning til bekendtgørelse du
har fået i et andet svar, så må du ikke montere og anvende den i et
køretøj, ej heller hvis den bare medbringes løst i køretøjet.

Hvis du derimod tænker på de antikollisionsradardetektorer man kan bruge i både
for blive advaret om at et større skib (med radar) er i nærheden, så, ja
de er naturligvis lovlige at eje og anvende.

Men det var jo sikkert bil-konceptet du tænkte på.

Med venlig hilsen

Peter