Hindbær- og brombær- smag
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-10-02 22:07

Nu har jeg konstateret at mine 'efterårshindbær' ikke lever op til den
friske hindbærsmag jeg havde sat næsen op efter. At de så er uden orm, er
svært at glæde sig over, når de ikke smager af noget.

Så har jeg smagt min svogers 'tornfrie brombær', de lever heller ikke op til
smagen af friske vilde brombær.

Jeg har alvorlige planer om at droppe begge typer, er der andre der mener
det samme?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 09-10-02 17:24

Preben Riis Sørensen wrote:
> Så har jeg smagt min svogers 'tornfrie brombær', de lever heller ikke
> op til smagen af friske vilde brombær.

Hånden på hjertet: Jeg kan godt forstå, at folk helst vil have tornfri
brombær.
Men siden de for alvor fremkom, har kendere sagt, at deres smagskvaliteter
ikke var noget særligt. Sjovt nok fører planteskolernes tit kun tornfri, så
de "tornede" kan måske være lidt svære at få fat i.
Det er ikke vanskeligt at avle tornede brombær (er det dem der hedder
armenske?). Man skal bare espaliere dem, og regelmæssigt binde de nye skud
op. Jeg er ikke specielt hårdnudet, men jeg gør det uden handsker, da det
ikke er til at binde op med handsker på. Man gør det bare lidt forsigtigt.
Ved fjernelsen af afbårne skud bruger jeg dog handsker

Poul Erik Jørgensen
--
Remove mail from my email-address before emailing me.
Enlevez mail de mon adresse email pour me contacter.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-10-02 22:23

Poul Erik Jørgensen <jr@mail.aalborghus.dk> skrev i en

> [...]

> ikke er til at binde op med handsker på. Man gør det bare lidt forsigtigt.
> Ved fjernelsen af afbårne skud bruger jeg dog handsker

Nu er jeg ikke mere så ked af, at den tornfrie ikke vil gro.

De tornede gror i vild tilstand mange steder. Måske man skulle holde sig til
at hente bærrene i naturen? Eller er der også blandt tornede, femavlede
typer?

Hvad med smagen af 'efterårs-hindbærrene'? Hvad mener i om den?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Eigil Gregersen

Dato : 10-10-02 23:56

> [...]
> typer?
>
> Hvad med smagen af 'efterårs-hindbærrene'? Hvad mener i om den?

Hej Preben!
De Hindbær jeg har smager udmærket i August og September men efter den tid
altså når det bliver koldere så bliver smagen mindre kraftig den bliver mere
flad eller hvad man man skal kalde det, så jeg plukker alt hvad jeg kan mens
der er den bedste smag. Den sort jeg ahr hedder Autum Blis.
M.V.H.
Eigil Gregersen

Fra : N/A

Dato : 09-10-02 17:57

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-10-02 17:57

On Wed, 9 Oct 2002 18:17:04 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<jr@mail.aalborghus.dk> wrote:

>Hånden på hjertet: Jeg kan godt forstå, at folk helst vil have tornfri
>brombær.

Også mig.

>Men siden de for alvor fremkom, har kendere sagt, at deres smagskvaliteter
>ikke var noget særligt. Sjovt nok fører planteskolernes tit kun tornfri, så
>de kan måske være lidt svære at få fat i.

Hvis man på planteskolen har begge dele, og fortæller kunden at de
tornede smager langt bedre end dem uden, så tager langt de fleste stadig
dem uden torne. Og så er det rigtig træls at passe de tornede
brombærplanter som man ikke får solgt - lige pludselig har de lange
tornede ranker ind i noget andet og man stikker sig som bare pokker når
man skal finde dette andet frem og ikke lige ser brombærrene.

Jo, jeg har gjort det mere end een gang. (Faktisk mere end nok

>Det er ikke vanskeligt at avle tornede brombær (er det dem der hedder
>armenske?). Man skal bare espaliere dem, og regelmæssigt binde de nye skud

Ja, de tornede bliver kaldt armenske. Men det er vist mest et
handelsnavn, man kan i hvert fald ikke slå 'Brombær, armensk' op i
havens planteleksikon.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre