Fedtforbrændingskuren.........Suppe...
Fra : Lone & John

Dato : 08-10-02 21:34

Hej. !!

Ville lige hører om der er nogen der kender "fedtforbrændingskuren". det er
suppe som er gennemgående hver dag i en uge. Suppe og frugt, den ene dag og
suppe og grøntsager og så til sidste alle tre dele.......Jeg har nu tabt
1kilo på 2 dag, har spist som en vild af suppen, den er god...Men jeg vil
gerne hører om andre eventuelt har nogen erfaring med denne kur over længere
tid........

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-10-02 06:19

"Lone & John" <Lodahl@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> 1kilo på 2 dag, har spist som en vild af suppen, den er god...Men jeg vil
> gerne hører om andre eventuelt har nogen erfaring med denne kur over

Det vægt tab kan man desværre ikke regne med.

Problemmet er at hvis man ser på vægttabet fra dag til dag, bliver man meget
nemt deprimeret, eller meget glad. Da den største del af et vægttab skyldes
mængden af væske, og evt. den mængde fækalier man har 'afleveret' på
toilettet.

hvis du vil se det reelle vægttab, skal du lave et glidende gennemsnit over
flere dage.

F.eks. på denne måde:

Du har en start vægt lad os sige 100 kilo (nem at regne med)
Dagen efter vejer du så 99 kilo, nu tror man så man har tabe 1 kilo, wow.
Men man tager kun 10% af denne forskel og trækker fra gårsdagens vægt. Så
idag vejer du 99.9 kilo.
Denne vægt er så udgangspunktet for imorgen, hvor du så måske vejer 98.5.
Så forskellen er nu ( 99.9-98.5 = 1.4 kg) Som du så igen tager 10% af = 0.14
kilo, så dagens vægt er så nu 99,76, som vi afrunder til 99,8 kilo.
Det samme gælder hvis man så en dag vejer mere end den udregnede vægt, så
lægger man bare de 10% differense til istedet.

Så er der sikkert nogen der mener at dette slet ikke viser det reele tab, jo
det gør, for som sagt ændres ens vægt meget pga væske osv.
Jeg har selv brugt dette princip i over 1 måned, min daglige vægt drøner op
og ned som en yo-yo, men via dette 10% exponentielle gennemsnit, kan jeg se
at jeg har tabt >4 kilo på denne måned, og det er 4 kilo reelt vægttab, og
ikke bare væske.

Hilsen Søren

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 12-10-02 21:24

Soren 'Disky' Reinke skrev:

> [...]
>at jeg har tabt >4 kilo på denne måned, og det er 4 kilo reelt vægttab, og

Interessant teori med dette gennemsnit - er det en formel du selv har
regnet ud, eller har du en kildehenvisning?

Jeg er ikke helt enig med dig i at det er det reelle vægttab.

Min uenighed bygger på min egen vægtkurve i foreløbig 6 uger. Den har
noget grønlandsk fjeldlanskab over sig med op- og nedture.

Hvis jeg lægger en ny kurve ind på grundlag af din formel får jeg en
jævnt faldende kurve, men i de sidste 4½ uger har denne nye kurve for
gennemstnittet ligget over min vægt ifølge badevægten. Jeg ville have
forventet at den havde ligget mellem yderpunkterne (højeste/laveste
vægt) i en given periode som den gjorde i den første uges tid.

Jeg mener derfor ikke det beregnede gennemsnit viser det korrekte
vægttab idet mit vægttab (eller rettere vægt-ændring) må være
forskellen iføgle badevægten fra dag til dag. Men jeg er helt enig med
dig i at vægtændringen på badevægten fra dag til dag ikke er meget
bevendt.

Jeg indrømmer at den skitserede gennemsnitsformel har en _stor_
fordel: Den viser tendensen i vægt-udviklingen Jeg har ikke selv
kunne lave en formel som udlignede svingningerne..

Jeg vil ikke afvise at jeg kan have misforstået noget. Derfor har jeg
lagt kurven og tilhørende datagrundlag ud på nettet så du kan se hvad
jeg bygger min skepsis på:
<http://www.linde-sorensen.dk/jorgen/diverse/vaegt.htm>

Hvis du kan påpege en fejl i mine udregninger eller komme med en god
forklaring på hvorfor gennemsnitskurven generelt ligger over den
fysiske vægt vil det være helt fint

For sjov har jeg prøvet at lave beregningen med f.eks. 20% eller 50% i
stedet for dine 10%, hvilket medfører at gennemsnitskurven også
begynder at bugte sig. Det har jeg dog ikke vist på min side.

Jørgen L. Sørensen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 13-10-02 20:22

> Interessant teori med dette gennemsnit - er det en formel du selv har
> regnet ud, eller har du en kildehenvisning?

Jeg kan desværre ikke sige jeg har 'opfundet' den.

Jeg har den fra et udemærket kompendie om at tabe sig der hedder 'Hacker's
Diet' søg på google så finder du den.

Formlen skulle være god nok, jeg tror fejlen er det sted jeg siger man skal
afrunde.

Et eksempel fra Hacker's Diet.

Dag Vægt Trend
0 173.6
1 172.5 173.5
2 171.5 173.3
3 172 173.2
4 171.5

For så at udregne trend for idag (dag 4) siger vi.

Gårsdagens trend fra dagens vægt
variation = 171.5 - 173.2 = -1.7

Det tal ganger vi med 0.1 = -0.17

Dette tal afrunder vi til et decimal = -0.2

Så adderer vi dette tal til gårsdagens trend nummer: 173.3 + (-0.2) = 172.0

Det vil sige ud fra dette system er dagens reele vægt 172 kilo, selvom
vægten sagde 171.5

Forfatteren beskriver selv dette system som (floaters and sinkers)

Forestil dig en line på vandoverfladen, hvis din vægt en dag er under dit
trend, er det et bly lod der hiver linen lidt ned, en dag med en vægt over
trend, er en corkprop der hiver lidt op.

Men pga de 0.1 man ganger med er faktoren ikke så voldsom.

Jeg ville gerne kunne teste dine tal, men mit excel er tiltet og virker
derfor ikke i øjeblikket

Her er den matematiske formel:

Ad = Ad-1 + 0.1*(Md-Ad-1)

Ad = dagens trend
Ad-1 = gårsdagens trend
Md = dagens målte vægt

Så vidt jeg kan se har jeg bare lavet lidt om på fortegn.

> [...]
> forventet at den havde ligget mellem yderpunkterne (højeste/laveste
> vægt) i en given periode som den gjorde i den første uges tid.

Det tror jeg egentligt er fint nok, forestil dig en vægt under linien som
blyloder, og over som corkprop, selvom de er under falder trenden jo
stadigvæk.

Jeg kan nævne at min egen vægt siden jeg begynde hver dag har været under
linien, som hele tiden er faldet svagt.

Har du en Palm Pilot ? Programmet jeg bruger findes til Palm.

> [...]
>
> Hvis du kan påpege en fejl i mine udregninger eller komme med en god
> forklaring på hvorfor gennemsnitskurven generelt ligger over den

Jeg tror din udregning er helt fin, jeg prøver lige at regne efter.

Så vidt jeg kan se er dine udregninger helt fine.

> For sjov har jeg prøvet at lave beregningen med f.eks. 20% eller 50% i
> stedet for dine 10%, hvilket medfører at gennemsnitskurven også
> begynder at bugte sig. Det har jeg dog ikke vist på min side.

Hvis du ikke har noget imod en ingeniørs anskuelse af problematiken, skulle
du læse Hacker's Diet, den er temmelig god og gav mig et skub i den rigtige
retning, der er et ret stort kapitel, om netop hvordan man målet ændringer
over tid osv, og matematik bevisførelse osv.

Som du kan se på kurven har du faktisk tabt 3 kilo siden du begyndte,
hvilket jeg bestemt synes er flot !! Keep up the good work.

Hvis du læser den Guide vil jeg meget gerne høre din mening.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 16-10-02 00:45

Soren 'Disky' Reinke skrev:

>Har du en Palm Pilot ? Programmet jeg bruger findes til Palm.

Nej, det har jeg ikke. Jeg har brugt et regneark (Excel).

> [...]
>retning, der er et ret stort kapitel, om netop hvordan man målet ændringer
>over tid osv, og matematik bevisførelse osv.

Det vil jeg kigge på nå jeg engang er i det humør og har tid - lige nu
går tiden med så meget andet, f.eks. Fit & Fun

Jeg har i øvrigt prøvet at lægge den seneste vejede vægt ind i mit
regneark et par måneder frem - hvis jeg holder denne vægt vil den
beregnede gennemsnits-/tendenskurve ramme den vejede vægt om 4 uger.
Så formlen er nok ikke hlet tosset trods alt

Jørgen L. Sørensen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-10-02 07:00

> Nej, det har jeg ikke. Jeg har brugt et regneark (Excel).

De har han også lavet der beregner det gennesmit osv :)

> Det vil jeg kigge på nå jeg engang er i det humør og har tid - lige nu
> går tiden med så meget andet, f.eks. Fit & Fun

Lyder fornuftigt.

> [...]
> beregnede gennemsnits-/tendenskurve ramme den vejede vægt om 4 uger.
> Så formlen er nok ikke hlet tosset trods alt

Det der nok driller er ordet 'gennemsnit' for ved et normalt gennem snit er
det som du skrev tidligere at man forventer den holder sig imellem min og
max, men med denne exponentielle formel kan den sagtens konstant være over
værdierne, men det skyldes den dæmpning der er i den (10%).

Held og lykke med kuren.

Søren Reinke
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks eneste Dive Resort

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 16-10-02 08:49

Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

> Jeg kan nævne at min egen vægt siden jeg begynde hver dag har været under
> linien, som hele tiden er faldet svagt.

Det vil også altid være sådan at et bevægeligt gennemsnit er noget tid om at
"indhente" målepunkterne.

> Har du en Palm Pilot ? Programmet jeg bruger findes til Palm.

Der er også en fyr der har lavet en udgave der bruger Python og gnuplot. Jeg
har modificeret den til at bruge en nyere gnuplot og regne i kilo. Det kan
findes på http://kvans.dk/code og på http://kvans.dk/weight kan man se den
type graf det laver.

- Kvan.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-10-02 17:30

"Casper Kvan Clausen" <kvan@kvans.dk> wrote in message

> [...]
Jeg
> har modificeret den til at bruge en nyere gnuplot og regne i kilo. Det kan

Udemærket initiativ.

Og stort tillykke med dit vægttab det er MEGET flot !!

Keep up the good work.

/Søren Reinke

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 09-10-02 07:17

"Lone & John" <Lodahl@tdcadsl.dk> wrote in message
> Ville lige hører om der er nogen der kender "fedtforbrændingskuren".

Hvis du læser lidt baglæns i gruppen, vil du finde rigeligt med diskussioner
om lige netop den kur, som eksperter iøvrigt betegner som underlødig, usund
og direkte skadelig.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Michael

Dato : 09-10-02 13:00

On Tue, 8 Oct 2002 22:34:19 +0200, "Lone & John" <Lodahl@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>gerne hører om andre eventuelt har nogen erfaring med denne kur over længere

Hej
Jeg/vi her hjemme har prøvet en 7 dages
udrensningskur/fedtforbrændingskur hvor man
også næsten kun spiser suppe.
Vi tabte os 5 kg hver i de 7 dage den varede.
mvh j

Fra : Anders Nielsen

Dato : 09-10-02 16:22

Michael <michael@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sd68qu8untervot9sre54hsmacqo2dlm4t@4ax.com...

> [...]
> udrensningskur/fedtforbrændingskur hvor man
> også næsten kun spiser suppe.
> Vi tabte os 5 kg hver i de 7 dage den varede.

Uhm.. lad os tage et kig på de 5kg ?

At tabe et kilo fedt kræver et energiunderskud på ~30.000 kjoule. At tabe
5kg kræver altså et energiunderskud på 150.000 kjoule.
Med et basalstofskifte som mit forbrænder jeg ca. 10-11.000kjoule om dagen.
Hvis jeg forbrænder yderligere 5000 kjoule en dag er det nogenlunde
realistisk sat, hvis jeg dyrker lidt motion.

Dvs. jeg forbrænder på en uge ca. 75.000 kjoule. Hvis jeg HELT lod være med
at indtage energi i en uge kunne jeg altså skabe et energiunderskud på ca.
75.000 kjoule - så skal jeg bare lave motion for de sidste 75.000 kjoule ?
det er vel nemt nok, eller hov ?

Ud over at det slet ikke kan lade sig gøre at skabe et energiunderskud på
150.000 kjoule om ugen, så er der et andet aspekt. Sulter du dig og/eller
taber muskler, så vil kroppen forsøge at tilpasse sig - gå i sultemode.
Dette vil betyde hvilestofskiftet nedsættes. Ergo kan man spise endnu mindre
end før kuren, inden man kommer i energioverskud og begynder at tage på igen
(populært kaldt YoYo effekt).

Derfor er kålkuren, citronkuren, rabarberkuren møddingkuren og hvad de alle
sammen hedder - bras.

vh Anders