Foto på overtræk til lagkage
Fra : news

Dato : 08-10-02 20:11

Hej
Er der nogen derude der ved hvor man kan købe farvepatroner og papir til at
printe foto til kager. Jeg ved det findes men jeg ved ikke hvem der laver
det.

Hilsen
Henrik Kjærside

Fra : Gerner

Dato : 08-10-02 22:42

On Tue, 8 Oct 2002 21:10:49 +0200, "news" <hekj@post10.tele.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>printe foto til kager. Jeg ved det findes men jeg ved ikke hvem der laver

Det minder mig om en witz om en mand der ville skrive "tillykke" på en lagkage,
men som ikke kunne få lagkagen ned i skrivemaskinen.

Nyere printere har jo både farvepatroner og fotopapir så.....
Min jet-lab kan det der, men hvordan får man en kage igennem ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Steen Suder

Dato : 08-10-02 22:56

news wrote:
> [...]
> printe foto til kager. Jeg ved det findes men jeg ved ikke hvem der laver

Uden at vide det, kunne jeg forestille mig at et vrangprint fra en
blækprinter med lidt omhyggelighed ville kunne overføres til f.eks. en
jævn marcipantop.

Stikord: en smule fugt.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : LowLifeDK

Dato : 08-10-02 23:12

> Stikord: en smule fugt.

Stikord 2.: brug et strygejern til at påføre billedet. Det giver det bedste
resultat. Nogle bagere bruger en sukkeropløsning, der hældes over papiret,
men det kræver øvelse.

Low

Fra : Martin Seebach

Dato : 09-10-02 15:15

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> wrote in message

> Stikord 2.: brug et strygejern til at påføre billedet. Det giver det
bedste
> resultat. Nogle bagere bruger en sukkeropløsning, der hældes over papiret,
> men det kræver øvelse.

Stikord 3: Jeg har ikke lyst til at spise inkjetblæk! Er det det det er på
sådan nogen kager? uha, det var mange det'er..

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Martin Kvindal

Dato : 09-10-02 20:02

Martin Seebach wrote:
> "LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> wrote in message

> Stikord 3: Jeg har ikke lyst til at spise inkjetblæk! Er det det det
> er på sådan nogen kager? uha, det var mange det'er..

Nej, den dyre løsning, der omtales andetsteds i denne tråd, inkluderer:

Rispapir til at lægge oven på lagkagen - lidt "oblat-agtigt" at tygge i,
men det blødes heldigvis op af kagen, hvis den er tilpas våd. Naturligvis
100% naturligt og spiseligt.

Blækpatroner af frugtfarve. Ditto naturligt(?), og garanteret lige så
ufarligt at nedsvælge.

--
Mvh.
Martin Kvindal

Fra : Martin Seebach

Dato : 09-10-02 20:42

"Martin Kvindal" <mitfornavn@mitefternavn.dk> wrote in message

> [...]
> 100% naturligt og spiseligt.
>
> Blækpatroner af frugtfarve. Ditto naturligt(?), og garanteret lige så

Ja, det var jeg også kommet frem til :)

Men det var ikke det der stod i denne tråd!!

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : bk

Dato : 09-10-02 05:12

du kan få det fra canon.noget af udstyret bliver forhandlet gennem
computercity men er dyrt.

Fra : Gerner

Dato : 09-10-02 09:12

On Wed, 9 Oct 2002 06:11:39 +0200, "bk" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>du kan få det fra canon.noget af udstyret bliver forhandlet gennem
>computercity men er dyrt.

Er i sikre på det er overførselsbilleder det drejer sig om ?
Jeg så en anden løsning engang jeg var i usa, og der klistrede man glansbilleder
på toppen af kager, f.eks. cupcakes m.m.
Nu er teknikken nok en anden, men metoden er da til at have med at gøre, hvis
man har en farveprinter og det rette papir. (glossy, eller fotoprint).

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Ghita

Dato : 09-10-02 10:30

I news:ito7qu4uica1m6ed6qjdpgu1hbgqii8lds@4ax.com griflede Gerner:
> [...]
> Nu er teknikken nok en anden, men metoden er da til at have med at
> gøre, hvis man har en farveprinter og det rette papir. (glossy, eller

Ideen med det her at det kan spises .........

--
Ghita
- Må vi få masser af sol i dag

Fra : Tina

Dato : 09-10-02 17:07

"Gerner" <gerner@teknik.dk> skrev i
> [...]
hvis
> man har en farveprinter og det rette papir. (glossy, eller fotoprint).

Nej, det er ikke overførselsbilleder, det drejer sig om.

På noget specielt, meget tyndt rispapir printer man det ønskede billede med
spiseligt blæk. "Papir" og farver kan begge spises.

Bruges for det meste som pynt på en kage, der er betrukket med marcipan,
hvor pynten skal være serligt personlig.

Der er efterhånden mange bagere der tilbyder at gøre det.

Tina

Fra : Kim Juul

Dato : 09-10-02 18:45

Det er computerudskrevne billeder, der scannes. Billedet printes ud på
spiseligt papir med levnedsmiddelgodkendte farvestoffer. Det papir det
drejer sig om er rispapir. Man kan købe papiret i nogle speciel forretninger
og evt. selv lave billedet. Men husk, at det skal være
levnedsmiddelgodkendte farvestoffer. Har man talent for at tegne eller male,
kan man lave en personlige billeder til lagkager.

Kim Juul

www.Bager-kim.dk

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 09-10-02 15:06

> [...]
at
> printe foto til kager. Jeg ved det findes men jeg ved ikke hvem der laver

Prøv at ringe til super konditoreren på Gammel Kongevej. Han hedder Bo
Johannesen og han ved det med garanti! - Nej jeg har ikke nr.
MVH Rikke

www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : Nette

Dato : 10-10-02 02:05

"news" wrote
> [...]
at
> printe foto til kager. Jeg ved det findes men jeg ved ikke hvem der laver

Inden du går i gang, så tænk over det en ekstra gang.
- Det er skide dyrt.
- Det SKAL være levnedsmiddelfarve
- Din printer skal være hamrende god til at printe knisskarpe billeder ud.
- Printeren skal renses totalt inden, da der jo ikke må sidde nogle
farverester fra din alimindelige patron.

Alt i alt, med mindre du har tænkt dig at nedsætte dig som
lagkagefotofremstiller, så tror jeg det er nemmest, biligst og hurtigst at
få en bager til at klare det for dig

Hvis du er god til at tegne, så kan du selv lave et mindst lige så
personligt billede på marcipanen.
Hvis det kniber med frihåndtegningen, så kan du lave små huller rundt i
stregerne på den tegning du vil bruge, derefter lægge den ovenpå marcipanen
og ved hjælp af drysset kakao derover, få hullerne gjort synlige på
marcipanen, sådan du tydeligt kan se, hvor du skal tegne/male.
Brug frugtfarve og kakao til at farvelægge.

Nette

Fra : Jørgen Hess

Dato : 10-10-02 20:28

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> marcipanen, sådan du tydeligt kan se, hvor du skal tegne/male.
> Brug frugtfarve og kakao til at farvelægge.

Det er i hvertfald vigtigt at printeren er en type, hvor beholder og jetdyse
er bygget sammen. Ellers kan der være rester af almindeligt blæk på kagen,
og omvendt madfarve på de fine farvebilleder.

Jørgen

Fra : Nette

Dato : 11-10-02 21:50

"Jørgen Hess" wrote
> [...]
> er bygget sammen. Ellers kan der være rester af almindeligt blæk på kagen,
> og omvendt madfarve på de fine farvebilleder.

Ja ok, det var nok noget i den retning jeg mente*G* Har bare ikke så meget
forstand på det....

Nette

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-10-02 05:03

> [...]

>printe foto til kager. Jeg ved det findes men jeg ved ikke hvem der laver

Jeg har kun set det solgt engros til bagere og konditorier herhjemme,
men på nettet kan man finde flere (udenlandske) leverandører - søg på
"edible icing" eller "photo frosting" på fx. Google.

Lars