Turbo til mc
Fra : Uffe Iversen

Dato : 08-10-02 19:03

Hej

Er der nogen der kender hjemmesider med information om tuning af
motorcykler. Gerne også med information om turboer til motorcykler.
Uffe

Fra : Jakob D

Dato : 08-10-02 20:46

> Er der nogen der kender hjemmesider med information om tuning af
> motorcykler. Gerne også med information om turboer til motorcykler.
> Uffe

http://www.mc-xpress.com/

Jakob

Fra : Søren Lindholt

Dato : 08-10-02 21:15

"Uffe Iversen" <uffeibh@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse news:anv6bc$6d3>
Er der nogen der kender hjemmesider med information om tuning af
> motorcykler. Gerne også med information om turboer til motorcykler.
> Uffe

http://www.xtremebikes.dk/

Søren

Fra : Asger Steffensen

Dato : 08-10-02 21:21

> Hej
>
> Er der nogen der kender hjemmesider med information om tuning af
> motorcykler. Gerne også med information om turboer til motorcykler.

Et godt sted at starte er jo "vores egen" Mads Lunds hjemmeside:
http://www.xtremebikes.dk/
Her er info om hans ZX9R turbo projekt. Underholdende læsning.
http://www.mrturbo.com/ har vist også en del til MC'er...

Asger
ZX-10 (alm. kedelig sugemotor

Fra : Per Svein Moland

Dato : 09-10-02 08:28

http://www.rbracing-rsr.com/bmwturbos.htm

--
\ Per Svein Moland
__ o)\\ Vestnes MC Klubb

Fra : Asger Steffensen

Dato : 09-10-02 20:31

"Per Svein Moland" <per.svein@aasmek.no> skrev i en meddelelse

> http://www.rbracing-rsr.com/bmwturbos.htm

TAK skal du ellers ha', de fyre mener det alvorligt. Citat:
"500 HP! Not a 200 HP hodgepodge blow-thru carburetted piece of shit! There
is no point turbocharging your ZX-11 if it can't make more hp than anything
on the planet. RB Racing only builds sophisticated state of the art
systems..."

Gad vidst hvor længe en 1100 ccm motor holder til den ydelse (selv en ZZ-R)?

Asger
ZX-10 (obviously just a 140 HP hodgepodge carburetted piece of s...

Fra : Mads Lund

Dato : 14-10-02 10:15

> Gad vidst hvor længe en 1100 ccm motor holder til den ydelse (selv en
ZZ-R)?

De mener at std motoren er god for 400 hk med en rimelig holdbarhed (ved alm
kørsel er der ikke større slid end normalt) men skal man over 400 hk så er
det anbefalelsesværdig at skifte krumptap og plejlstænger.

Mads Lund
ninja9R med kompressor og indsprøjtning næste gang den ruller

Fra : Bo-gsxR

Dato : 14-10-02 16:06

ZZ-R)?
> De mener at std motoren er god for 400 hk med en rimelig holdbarhed

hm vil det sige at der er ikke væsentlig større slidtage ved montering af
turbo?
eks. et kit fra mc-express til en gsxr750 med 180hk. så kan man
stadigvæk køre mc'en normalt og uden kæmpe renovering med
nye stempler osv. hvert år??
hvis nu man køre fx 10k km pr. år. ( blandet kørsel ).
mvh
bo-gsxR

Fra : Mads Lund

Dato : 14-10-02 16:22

> hm vil det sige at der er ikke væsentlig større slidtage ved montering af
> turbo?

Jep, turbo er den mest slidtage venlige tuning. Normalt kører man jo med
lavere statisk kompression, og når motoren ikke yder for fuld damp, så er
ladetrykket ganske lavt. Og derved bliver forbrændingen roligere og
slidtagen mindre.
Men det er klart at når man banket 100% mere effekt ud ved fuld gas, så
træder spemplerne dobbelt så hårdt i pedalerne og det slider naturligvis
hårdt på hele mekanikken

> eks. et kit fra mc-express til en gsxr750 med 180hk. så kan man
> stadigvæk køre mc'en normalt og uden kæmpe renovering med
> nye stempler osv. hvert år??

Sagtens, jeg har brændt et par sæt stempler af, men det skyldes en lille
konstruktionsmæssig detalje, som medførte at jeg var oppe over en
kompression på 18:1 og det var ikke så smart. Men ellers holder den ganske
fint. Det største problem med turbo er kørbarheden. Mange hk, i en motor med
en karakteristik som en gammel RD350 er vildt sjovt når man har bid, men på
vej ud af sving og i vådt vejr, skal man altid udvise enorm respekt (og det
trækker faktisk lidt ned på fun factoren)

> hvis nu man køre fx 10k km pr. år. ( blandet kørsel ).

Mads Lund Ninja9RT

Fra : Bo-gsxR

Dato : 14-10-02 16:40

> Sagtens, jeg har brændt et par sæt stempler af, men det skyldes en lille
> konstruktionsmæssig detalje, som medførte at jeg var oppe over en
> kompression på 18:1 og det var ikke så smart.
ups lol
er max trykket ikke omkring 15bar?

> [...]
det
> trækker faktisk lidt ned på fun factoren)

ja, men regnvejr vil altid være skidt når man har +100 hypper
( ikke har goldwing-vægt ).
takker
bo-gsxR

Fra : Mads Lund

Dato : 15-10-02 08:10

> er max trykket ikke omkring 15bar?
Næ der skulle såmænd ikke mere end 0,9 bar til før den effektive kompression
var høj nok til bensinen selvantændte og på rekordtid modificerede mine
stempler til noget der minder om en vingummi bamse.

> ja, men regnvejr vil altid være skidt når man har +100 hypper
> ( ikke har goldwing-vægt ).

Den motorstyring jeg har købt har traction control, og jeg pønser på at få
det til at fungere. Men det bliver sku lidt scary at teste det af

Mads Lund
Ninja

Fra : Bo-gsxR

Dato : 15-10-02 12:03

> Den motorstyring jeg har købt har traction control,

det bliver vel muligt at slå den til og fra så?
er det noget med at for og bagdæk skal køre lige hurtigt
eller hvad?
bo-gsxR

Fra : Mads Lund

Dato : 15-10-02 18:42

> det bliver vel muligt at slå den til og fra så?

Jep den har 3 stillinger - off - wet - dry
Og den måler på hastigheden af 2 eller flere hjul (2 i mit tilfælde) og
limitere effekten hvis hastighedsforskellen på hjulene overskrider en
programmeret værdi

> er det noget med at for og bagdæk skal køre lige hurtigt
> eller hvad?

Lige precis, men jeg går stadigt og overvejer om det er brugbart på wheelie
control til dragrace

MAds Lund
Ninaj9RT

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 16-10-02 12:25

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og den måler på hastigheden af 2 eller flere hjul (2 i mit tilfælde) og
> limitere effekten hvis hastighedsforskellen på hjulene overskrider en

Det virker jo i ABS henssende, så tror da også nok det skal virke på
tracktion siden.. I MotoGp er 4-takterne jo begyndt at køre med det (rossi
gør ihvertfald på RCV´n )

Som jeg ser det, enten bliver den for følsom og for sissy.. (tros alt til
den sikre side) altså såsnart det nærmer sig en smule hjulspind, eller at
forhjulet hænger og flagrer (et kendt problem på din 9´r så går den ind
og cutter. Så du ender op med en svinehurtig cykel, hvor alt sjovt er
udelukket..

At hastigheden på forbaghjul vel ikke er den samme ved konstant hastighed,
pga forskel i omløbslængde formoder jeg der kan tages højde for (at man
angiver et for/bag forhold).

Men hvordan med svingkørsel (uden spind/løft) afviger hastighederne ikke
der? eller er afvigelsen så lille at det kan ligges under afvigelses
parameteren? (hvor stor er den i %?)

Den anden situation jeg kunne forestille mig. Ved wheelie roterer forhjulet
umiddelbart efter takeoff stadig med de omdrejn. som hjulet havde før
hændelsens start. dette vil hjulet blive ved med i en given tid, og derefter
deccelerer, men hvor langt tid går der før hjulet er under
afvigelsesgrænsen? hvis samtidig baghjulet ikke spinder, men har bid. Så ved
vi jo begge at din rejser sig til "brun-i-bukserne-mode" på meget kort tid.
Hvis nu denne tid er under tiden det tager forhjulet at nå under
afvigelsesgrænsen, så kunne det gå hen at koste timer i værkstedet hvis du
forlader dig 100% på din wheeliekontrol.. kan du følge mig??

> Lige precis, men jeg går stadigt og overvejer om det er brugbart på
wheelie
> control til dragrace

For at elliminere ovenstående skræksenarie kunne jeg forestille mig at bruge
en gyro, de bruges ofte til RC helikoptere (ingen kan flyve rigtigt idag..)
og koster en 6-700kr. Mine tanker går i retning af en analog udlæsning fra
gyro´n, som tolkes af boksen (du har 8 indgange ikke?) og efter en MAP
cuttes tænding efter en given cyklus (hver 5, så hver 4 alt efter hvor højt
begejstringen har rejst sig..)

Ved ikke om det er muligt i praksis, men ville mene dette kunne bruges til
den ultimative wheelie funktion (ikke at forveksle med antiwheelie) på denne
måde ville du kunne vride hanen, og lave byens flotteste og mest
kontrollerede wheelie, samt lave de bedste starter..

Nå men ideerer er der jo nok af i mit hoved som sædvanlig Lad nu lige de
andre få din genistreg med styringen af kompressoren, den er jeg sku
imponeret over.

-
Morten Dahl

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 14-10-02 12:30

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 15-10-02 12:58

Fra : Jonas Holt

Dato : 15-10-02 17:34

> Den motorstyring jeg har købt har traction control, og jeg pønser på at få
> det til at fungere. Men det bliver sku lidt scary at teste det af

Jeg har ikke før hørt om tractioncontrol på mc'er. Har du ikke et link og en pris på din motorstyring?

Når man monterer kompressor, falder benzinøkonomien så?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Mads Lund

Dato : 15-10-02 18:43

> Jeg har ikke før hørt om tractioncontrol på mc'er. Har du ikke et link og
en pris på din motorstyring?

www.dtafast.co.uk systemet hedder pro8 og koster ca 15.000 alt incl (10.000
for styreboksen)

> Når man monterer kompressor, falder benzinøkonomien så?

not an issue !!!

Mads Lund
Ninja9RT der koster mere i udviklingsomkostninger end i drift

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-10-02 21:19

Mads Lund wrote:

> not an issue !!!

Isoleret set forbedres benzinøkonomien vel på samme måde som med en turbo.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Mads Lund

Dato : 16-10-02 09:21

> Isoleret set forbedres benzinøkonomien vel på samme måde som med en turbo.

jo jo, ved normal tysklandscrusing kører jeg 17 km/l eller ca det samme som
den rå tunede zx10r jeg følges med, vi har også haft en gpz1100 (97') på
slæb, men den ligger nede omkring 14 km/l

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Bo-gsxR

Dato : 16-10-02 11:53

> jo jo, ved normal tysklandscrusing kører jeg 17 km/l

så må jeg straks få monteret en turbo, for med blandet kørsel
kører min gsxR750 kun 14km/L

bo- gsxR

Fra : Asger Steffensen

Dato : 16-10-02 20:58

"Bo-gsxR" <anonym@anonym.dk> skrev i en meddelelse

> så må jeg straks få monteret en turbo, for med blandet kørsel
> kører min gsxR750 kun 14km/L

Jeg er bange for at det er en dyr måde at spare benzin på...

Asger
ZX-10

Fra : Asger Steffensen

Dato : 16-10-02 21:05

> [...]
> den rå tunede zx10r jeg følges med, vi har også haft en gpz1100 (97') på
> slæb, men den ligger nede omkring 14 km/l

Nu ved jeg ikke hvad "normal" tysklandscruising er for sådan nogen som jer
- men min egen erfaring hentet på (tyske) motorveje siger mig at op til
ca. 160 km/t holder den sig på 16 km/l, men derefter knækker kurven, og ved
210-220 km/t taler vi omkring 12 km/l. Hvad der sker derover ved jeg ikke,
for jeg har aldrig kørt en hel tankfuld af med konstant hastighed over 220
km/t, men mon ikke statistikken bliver endnu ringere...

Så nu kunne jeg egentlig godt lide at vide hvad jeres hastighed er, samt
hvad der er blevet gjort ved den arme ZX-10'er - det lader jo til at den ka'
li' det

Asger
ZX-10

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 17-10-02 09:43

"Asger Steffensen" <ast@get2netUDENSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> "Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
> turbo.

> som
> >
> Nu ved jeg ikke hvad "normal" tysklandscruising er for sådan nogen som jer

Lad os bare sige det sådan at begrebet "high-speed-touring" er et begreb
Mads og de rødder har opfundet og på deres feriesjak er den mindste
cykkel hvistnok en GSXR1100 med 150+ på hjulet...

De er gale de nordjyder

-
Morten Dahl
- ikke nordjyde

Fra : Mads Lund

Dato : 17-10-02 10:08

> Lad os bare sige det sådan at begrebet "high-speed-touring" er et begreb
> Mads og de rødder har opfundet og på deres feriesjak er den mindste
> cykkel hvistnok en GSXR1100 med 150+ på hjulet...

Narh i frontgruppen er der en 9'er med 130hk og Ove's ZX10'er ligger vist
kun lige under 140 hk og Gryn's GSXR ligger også midt i 130'erne. Så det er
faktisk ikke så vildt. (de skal bare have lov til at arbejde

> De er gale de nordjyder

Nu skyder du med skarpt

Mads Lund
www.motortosse.dk vi har ingen gummiceller

Fra : Mads Lund

Dato : 17-10-02 10:05

> [...]
> for jeg har aldrig kørt en hel tankfuld af med konstant hastighed over 220
> km/t, men mon ikke statistikken bliver endnu ringere...

Tjo de 160 kmt passer meget godt (gennemsnitsfarten ligger vi oftest på 140)

Vi har en enkelt gang holdt over 200 i gennemsnit, men der røg der også en
tankfuld bensin på ca 50 minutter (180 km) så det taler vi 9 km/l

> Så nu kunne jeg egentlig godt lide at vide hvad jeres hastighed er, samt
> hvad der er blevet gjort ved den arme ZX-10'er - det lader jo til at den
ka'
> li' det

Tjo den har fået en zzr1100d motor, 41mm keihin FCR karburatorer, et MJP
portet topstykke, en Devil udstødnig og KN filtre, fjernet balanceakslen og
modificeret smørresystem. Desuden kører den på ZX7R hjul, ISR bremser öhlin
dæmper, ZX9R forgaffel og så verdens måske grimmeste std bodywork.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Asger Steffensen

Dato : 17-10-02 19:36

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
SNIP
> [...]
öhlin
> dæmper, ZX9R forgaffel og så verdens måske grimmeste std bodywork.

Javel ja... så at betegne den som en ZX-10 er vel egentlig lidt af en
tilsnigelse...
Men hvordan i alverden kan den så "kun" ha' 140 hk på hjulet, som du skriver
ovenfor? Og hvad er pointen med at fjerne balanceakslen (bortset fra et
dødfødt forsøg på at spare vægt)? Det må vel alt andet lige give flere
vibrationer, og det er normalt lig med et større krafttab (alt andet lige).

Asger
ZX-10

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 18-10-02 07:18

> [...]
> dødfødt forsøg på at spare vægt)? Det må vel alt andet lige give flere
> vibrationer, og det er normalt lig med et større krafttab (alt andet

at trække en balance aksel rundt kræver ligeså mange kræfter som at trækken
en knastaksel rundt, og mener at have hørt der bliver spildt en 8-10 hk på
den konto..

I det hele taget er stempelmotorens konstruktion elendig ifht. f.eks en
wankel.

Mads var det ikke en ide? 1,3L 2kamret wankel fra en rx7??

-
Morten

Fra : Mads Lund

Dato : 18-10-02 07:37

> I det hele taget er stempelmotorens konstruktion elendig ifht. f.eks en
> wankel.
>
> Mads var det ikke en ide? 1,3L 2kamret wankel fra en rx7??

Jeg så en suzuki wankel (hvad end nu den hedder) den anden dag. Det er satme
en for mærkelig tingest. Men jo, vi skal have bygget sådan en motor ind i
noget en dag. JEg kan huske Nortons Isle of man, wankel ræser. 200 hk på
baghjulet ved 3500 omdr, mens flammerne står ud af udstødningen. Stærke
sager. Og den var hvist noget svær at køre, da baghjulet spandt hvis man gav
fuld gas fra tomgang, og mon ikke det stadigt er den cykel (med good old
J.Dunlop på ryggen) der har banerekorden ?

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-10-02 07:52

Mads Lund wrote ...

> [...]
> spandt hvis man gav fuld gas fra tomgang, og mon ikke det
> stadigt er den cykel (med good old J.Dunlop på ryggen) der har

Det var Steve Hislop der havde rekorden - den havde han vist iøvrigt
haft siden 91. David Jeffries smadrede den i år på hans.... wait for
it... GSX-R 1000

Men jeg har flere gange læst artiklen om Nortons wankeleventyr i Bike,
mens jeg har hørt CDen med motorlyd

--
Mikkel

Fra : Mads Lund

Dato : 18-10-02 08:32

> [...]
> it... GSX-R 1000

> Men jeg har flere gange læst artiklen om Nortons wankeleventyr i Bike,

Uhh, det er god vinter afstresning. Jeg skal for øvrigt snart låne dit bike
blad med 7'eren i igen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 18-10-02 09:28

> Jeg så en suzuki wankel (hvad end nu den hedder) den anden dag. Det er
satme
> en for mærkelig tingest. Men jo, vi skal have bygget sådan en motor ind i
> noget en dag.

var det ikke en ide til hill-climberen?? sådan en smazdamotor må da kunne
findes billigt i D..

Så du alle de spørgsmål jeg stillede dig andetsteds i tråden??

-
Morten

Fra : Mads Lund

Dato : 18-10-02 10:26

> var det ikke en ide til hill-climberen?? sådan en smazdamotor må da kunne
> findes billigt i D..

jeg tænkte mere på at pumpe den med methanol og køre med i 1200cc
sidecar

> Så du alle de spørgsmål jeg stillede dig andetsteds i tråden??

Niks

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mads Lund

Dato : 18-10-02 07:33

> Javel ja... så at betegne den som en ZX-10 er vel egentlig lidt af en
> tilsnigelse...

Ikke hvis du skal til syn med den

> Men hvordan i alverden kan den så "kun" ha' 140 hk på hjulet, som du
skriver
> ovenfor?

Det var vist 143, og det undre faktisk også os lidt (men sådan er det jo
altid) men hvis man sammenligner med de andre zzr maskiner der har været på
Rydbergs bænk, så ligger de lige under 140 hk

Og hvad er pointen med at fjerne balanceakslen (bortset fra et
> dødfødt forsøg på at spare vægt)?

Dødfødt ? Næ sådan noget unødigt skrammel skal smides væk hurtigst
muligt. Krumptappen er naturligvis blevet afbalanceret i samme omgang (og
lettet ca 1 kg).

Det må vel alt andet lige give flere
> vibrationer, og det er normalt lig med et større krafttab (alt andet
lige).

Næ, når krumptappen er blevet afbalanceret så snurre det hele fint, og så
har man ikke krafttabet til at rotere balanceakslen, inertien til at
acclerere den og vægten fra den.

Mads Lund
Ninja9RT, der netop har fået monteret sine nye sko

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-10-02 13:31

> Ikke hvis du skal til syn med den
Hehe...

Krumptappen er naturligvis blevet afbalanceret i samme omgang (og
> lettet ca 1 kg).
Det burde jeg naturligvis have regnet ud...

Lyder fornuftigt...

Asger
ZX-10

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 16-10-02 11:55

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Isoleret set forbedres benzinøkonomien vel på samme måde som med en turbo.
> --

Nope, du skal regne med at turbo´n anvender "spildenergi" (dette er så igen
ikke helt korekt, men tilnærmelsesvis)
Og sålænge der ikke er omdrejninger på turbon, så bruger den ingen energi
overhovedet.

hvorimod kompressoren kører på kædetræk og napper nogle heste hele tiden,
medmindre man kan koble den magnetisk fra. sådan lidt som med et
klimaanlæg..

Og uanset, benzinforbruget er laaangt den mindste post i et MC budget,
specielt ved så seriøs tuning. Man køber ikke eks. en ´97 ZX9, og leger med
magnesium,kulfiber og ladetryk styret af et 20Kkr anlæg (som dit vel ender i
mads?) og så bekymrer sig om benzinudgifter.

Så havde man købt en CB500 eller GSF600

-
Morten Dahl

Fra : Mads Lund

Dato : 16-10-02 12:44

> [...]
> magnesium,kulfiber og ladetryk styret af et 20Kkr anlæg (som dit vel ender
> mads?) og så bekymrer sig om benzinudgifter.

Næ, når man kan kan finde på at købe dæk ventiler for 320 kr + moms så kan 1
km/l fra eller til ikke bekymre det store (løsligt koster det 300 kr pr år,
ved 10.000 km)

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 14-10-02 12:30

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 15-10-02 12:59

Fra : Asger Steffensen

Dato : 15-10-02 17:25

> Den motorstyring jeg har købt har traction control, og jeg pønser på at få
> det til at fungere. Men det bliver sku lidt scary at teste det af
DET tror jeg på!!

Asger
ZX-10

Fra : T.T.Toft

Dato : 09-10-02 22:25

Hej !

Et alternativ til Turbo er Kompressor.

Der findes faktisk dansk-fremstillede kompressorer som vil kunne monteres på
større mc-motorer.

Se mere under http://www.roulunds-rotrex.com/rotrex/ hvor Anders Kolstrup
bl.a. er indblandet (specialist i turbo-ombygninger af biler).

Ændrer man de beregninger som f.eks. er for en VW Golf 1.8, som går fra 89HK
til 153HK altså en forbedring på omkring 70%, til en mc motor med standard
150HK, ville denne med kompressor yde omkring 250HK - vel meget rimeligt for
en gade-mc.

Godt nok kan dette ikke følge med RB's turbo-kit, meen ... !

Fordelen ved en kompresser fremfor en turbo er, at den brugbare mereffekt
findes helt nede fra tomgang, hvorimod turbo-motorer stadigvæk kæmper med
turbo-lag, altså områder i lavomdrejningerne, på mc-motorer måske imellem
tomgang og 4000 o/min, hvor motorer 'kun' afgiver samme effekt - eller i
visse tilfælde mindre effekt - end den standard-aspirerede motor.

M.v.h.
Thomas Toft

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-02 23:04

T.T.Toft wrote:

> [...]
>
> Et alternativ til Turbo er Kompressor.
>
> Der findes faktisk dansk-fremstillede kompressorer som vil kunne monteres

Og vægten skulle være under 10 kg... nice
Men man skal da nok lige være lidt kreativ mht. remtrækket.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - der nok klarer sig uden kompressor lidt endnu

Fra : Bo-gsxR

Dato : 09-10-02 23:38

> Et alternativ til Turbo er Kompressor.

var der ikke en dansker der lavede en elektrisk drevet turbo,
for 2-3 år siden?
det skulle da fjerne "turbo-tøven".
mvh
bo-gsxR, med sprøjt og uden mølle

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 10-10-02 18:12

"T.T.Toft" <ttoft@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Se mere under http://www.roulunds-rotrex.com/rotrex/ hvor Anders Kolstrup
> bl.a. er indblandet (specialist i turbo-ombygninger af biler).

Nu vil jeg ikke være den der løber med en halv vind, men ejeren af førnævnte
ZX9RT har vist nok meget seriøse planer om at lave en ZX9RK.. med netop
denne kompressor..

-
Morten Dahl

Fra : Mads Lund

Dato : 14-10-02 10:19

> Nu vil jeg ikke være den der løber med en halv vind, men ejeren af
førnævnte
> ZX9RT har vist nok meget seriøse planer om at lave en ZX9RK.. med netop
> denne kompressor..

Just precis.

Og projektet er begyndt at rulle. Jeg må dog vente er par måneder med
kompressoren, da de er ved at udvikle en model med indbygger smørresystem,
og den vil jeg helst bruge.

Noget at det smarte ved mit design bliver at jeg laver lryk regulering af
kompressoren, så det bliver styrbar fra motorstyringen. Dermed kan jeg geare
kompressoren til maks omdr.tal, og så reducere trykket til det ønskede
niveau.

Mads Lund
Ninja9R forsøgskanin

Fra : Asger Steffensen

Dato : 14-10-02 16:37

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
geare
> kompressoren til maks omdr.tal, og så reducere trykket til det ønskede

Det projekt glæder jeg mig meget til at følge!
Sig mig, er det den samme 9'er der nu skal ombygges, eller har du anskaffet
en anden til det nye projekt?

Asger
ZX-10

Fra : Mads Lund

Dato : 15-10-02 08:00

> Det projekt glæder jeg mig meget til at følge!
> Sig mig, er det den samme 9'er der nu skal ombygges, eller har du
anskaffet
> en anden til det nye projekt?

Nej det er den samme gamle 9'er slæde. Den er dog blevet frisket lidt op med
marvig magnesium hjul, behringer bremser og kulfiber beklædning.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Bo-gsxR

Dato : 15-10-02 11:56

> Og projektet er begyndt at rulle.

kan du ikke kort beskrive hvorfor turbo og ikke kompr.
og omvendt?

der er noget med at turboen "tøver" og ik lader under 4k rpm.
men har så en eksplosiv kurve efter 4k rpm og højt op.

komp. skuller vist "lade" helt fra bunde, men er den så også lige
så stejl i kurven? eller dør den ud ved højere omdr.?

mvh
en nysgerrig bo-gsxR

Fra : Asger Steffensen

Dato : 15-10-02 17:23

> [...]
>
> komp. skuller vist "lade" helt fra bunde, men er den så også lige
> så stejl i kurven? eller dør den ud ved højere omdr.?

Turboen drives af udstødningsgassen, derfor går der lidt tid før den
begynder at lade ("turbotøven"), da der jo først skal gas ud for at der kan
bygges et tryk op, og når det sker, mærkes det oftests ret tydeligt
("turobospark").

Kompressor drives mekanisk, ofte via en drivrem, den lader derfor lige så
snart motoren drejer rundt. Der er derfor ikke nogen "tøven" eller "spark".
Til gengæld tager den mekainske forbindelse jo lidt kræfter at drive, derfor
er krafttabet til at drive laderen større ved kompressor end ved turbo.

Asger
ZX-10

Fra : Mads Lund

Dato : 15-10-02 18:54

> [...]
derfor
> er krafttabet til at drive laderen større ved kompressor end ved turbo.

Ganske precist.

Problemet med turboen er ikke så meget tøven, men mere den relativt
eksplosive moment karakteristik. kigger man lidt på www.powermeet.dk under
2001 resultaterne for free for all, kan man ret tydeligt se hvordan
momentkurven er på en turbocykel. Ved 5000 omdr fordobles momentet meget
pludselig, og det er lidt som at køre RD350. Når man krydser det punkt så
spinner baghjulet, hvilket er meget morsomt når man kører ligeud, og i de 3
højeste gear. Men i 1. eller 2.gear i et 60 kmt sving med knæet i asfalten
så er det altså ikke så specielt fedt. Så der skal man huske på at holde
omdrejningerne over 5000, så kan man bedre styre kræfterne med hånden. Ens
hjerne er ikke ret klog, så hvis man kommer gennem svinget med 4000 omdr og
gerne vil accelerere lidt, så drejer man håndtaget, men da momentet er
relativt lavt så drejer man det helt om, og når så motoren kommer over de
5.000 omdr så bryder helvede løs.

Mit håb med kompressoren er at momentforløbet kan forbedres samt at
turbotøven (hvis man går fra motorbremsning hvor turboen går i stå - til
acceleration hvor turboen skal spinnes op i hastighed før man har ladetryk
igen) naturligvis forsvinger.

Desuden løser jeg samtidigt en række øvrige problemer med varme, plads,
smøring og køling men det er en helt anden sag

Mads Lund
Ninja9R

Fra : Bo-gsxR

Dato : 15-10-02 21:30

> Mit håb med kompressoren er at momentforløbet kan forbedres

hvad forventer du mht. effekt? med komp.?
bo-gsxR