venner
Fra : Kim K

Dato : 08-10-02 15:06

Jeg kender en svensker som har en ret fed mc. som jeg meget gerne ville
fjolle lidt rundt på mens jeg tænkte på danske afgifter.

Men hvad ville der egentlig ske hvis nu jeg lånte hans svenske mc og kørte
rundt på den her i dk?
Jeg tænker ikke så meget på forsikring, da det altid har været tilladt at
låne sin mc ud. Jeg tænker mere på dk staten har et ord at skulle have sagt
eller er det min egen sag?

mvh Kim

Fra : lange

Dato : 08-10-02 15:08

Du vil få en bøde i samme størrelsesorden som den manglende afgift hvilket
ganske givet ikke vil være sjovt.

mvh
Lange

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 08-10-02 15:28

> Du vil få en bøde i samme størrelsesorden som den manglende afgift hvilket
> ganske givet ikke vil være sjovt.

Nu ved jeg ikke hvordan det er med MC, men i DK må du køre i en bil fra
Tyskland (dvs. på tyske plader) i optil 3 mdr, før du skal betale afgift.

// Troels

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-02 15:36

> Nu ved jeg ikke hvordan det er med MC, men i DK må du køre i en bil fra
> Tyskland (dvs. på tyske plader) i optil 3 mdr, før du skal betale afgift.
>
> // Troels

Hvor har du det fra ?
Jeg mener bestemt at det er ganske ulovligt, eneste undtagelse er hvis
ejeren (altså tyskeren) er med i bilen

HIlsen

jesper

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-10-02 17:10

"jesper ankersen" <jaATdynometDOTdk> skrev i en meddelelse

afgift.

> Jeg mener bestemt at det er ganske ulovligt, eneste undtagelse er hvis
> ejeren (altså tyskeren) er med i bilen

Ja, altså: Den tyske ejer af bilen kan køre rundt i DK i op til 3 mdr. før
afgiften skal falde.

Rittig
(Som kender en englænder som kørte rundt på en Laverda 650 i over et halvt
år i DK før politiet indfandt sig).

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-10-02 15:50

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke hvordan det er med MC, men i DK må du køre i en bil fra
> Tyskland (dvs. på tyske plader) i optil 3 mdr, før du skal betale afgift.
>
> // Troels

Er det ikke reglerne for at føre en bil ud af landet du tænker på der?
Så vidt jeg ved må man køre på "skrup ud af landet" plader i indtil 3
måneder før man udfører bilen fra landet.

Mvh Anders Christensen

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 08-10-02 17:24

> [...]
>
> Nu ved jeg ikke hvordan det er med MC, men i DK må du køre i en bil fra
> Tyskland (dvs. på tyske plader) i optil 3 mdr, før du skal betale afgift.

Troels
Jeg tror du forveksler tingene. Hvis du har boet i udlandet og har købt en
MC mens du boede der, så må du indføre den til Danmark og køre på den med de
udenlandske plader, i max 3 måneder før du fremstiller den for T&S og
erlægger den "lille ubetydelige afgift", som alle vi danskere jo betaler med
"glæde". Forudsætningen er endvidere at du skal ha' boet i udlandet og haft
MC'en i et nærmere bestemt stykke tid (?), ellers går den ikke ;o( Ellers
ville alle jo bare ta' et smut til f.eks. Tyskland, købe en fed MC og så
undgå "det rituelle offer til T&S-guden".
Mvh
Jørgen

Fra : Morten C

Dato : 11-10-02 22:30

"Jorgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> ville alle jo bare ta' et smut til f.eks. Tyskland, købe en fed MC og så
> undgå "det rituelle offer til T&S-guden".

hej Jørgen, og andre :)

Der er ikke nogen regel om, hvor lang tid du skal have ejet køretøjet i
udlandet.
-ellers kan man jo heller ikke købe i udlandet

Hvis snakken derimod går på, at indøre køretøjet som det såkaldte
"flyttegods", skal man have ejet køretøjet i mindst 12 måneder, og det skal
også have været om ikke indregistreret, så skal der kunne dokumenteres for
brugen af køretøjet.
Forskel i afgift ved flyttegods kontra køb = 0 kr.......

//MortenC
-der selv er udenlands-dansker...

Fra : Morten C

Dato : 11-10-02 22:26

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> wrote in message
> [...]

Mnjae, det er måske lige i overkanten - men ingen tvivl om at SnupperJensen
vil tage en andel til den fællesdanske "kagekasse"... :-/

> Nu ved jeg ikke hvordan det er med MC, men i DK må du køre i en bil fra
> Tyskland (dvs. på tyske plader) i optil 3 mdr, før du skal betale afgift.

Dog ikke.
Der er jo et lille men ved stort set alle regler

Det, som er den egentlige forskel er, hvor man har sin folke-adresse.
Er din adresse i .dk, må du kun føre et udenlandsk køretøj ind, hvis du har
lejet det.
"leje-kørsel" må kun foregå i 7 dage, inden du enten skal over grænsen igen,
eller overlade køretøjet til udlejerens varetægt.
Er din adresse i udlandet, må du - hvis du er i danmark på ferie eller
"gennemrejse" benytte dit køretøj her i max 3 måneder.

hvis du er udlænding og flytter til .dk, exempelvis tysker, og kommer mit
deiner grosse BMW, da må du kun køre her i landet i 14 dage
Det samme gælder med udenlandske grænseplader i .dk = 14 dage maks

Hvis du derimod er pæredansk, med pæredansk adresse, og gerne vil have en
ekstrem billig motorcykel, kan du blot købe den på grænseplader.
Loven siger ikke noget om på dette område, at *ejeren* *ikke* må være i
landet....men kun maskinen.
Fra den dag du får registreret din grænseplade, til *maskinen* skal være ude
af landet, må der højest gå 21 døgn.
Herefter har man i de følgende 12 måneder (til udløbet af din grænseplade)
ret til at ansøge om "midlertidig kørsel i danmark" på max 35 døgn.
Samme køretøj kan få dansk grænseplade 3*12 mdr.
Hvis køretøjet er brugt, skal det have været indregistreret i .dk førend der
kan komme danske grænseplader på. (men så smutter fidusen temmelig meget

Jeg mener ikke de nye regler om "afgiftsreturnering" gælder for køretøjer,
man vil have grænseplader på, desværre.

//MortenC
GSX600F på dansk grænseplade *mums*
(mest underlige er, at man ikke betaler vægtafgift eller andre afgifter, end
ikke momsen - men afgiften på den lovpligtige forsikring kan man ikke slippe
for)

Fra : Kim K

Dato : 08-10-02 15:32

> Du vil få en bøde i samme størrelsesorden som den manglende afgift hvilket
> ganske givet ikke vil være sjovt.
>
> mvh
> Lange

så det vil sige at alle motorcyklister er velkomne til at låne deres mc'er
ud bare de ikke kører på den anden side af grænsen.. øv- kunne ellers godt
have brugt den et par dage

Fra : Michael Kristensen

Dato : 08-10-02 15:52

> [...]
> Jeg tænker ikke så meget på forsikring, da det altid har været tilladt at
> låne sin mc ud. Jeg tænker mere på dk staten har et ord at skulle have

Man må kun køre på et køretøj, der er registeret i et andet land, hvis
ejeren er med.

Fra : BoS

Dato : 08-10-02 17:46

"Kim K" <5th@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg tænker ikke så meget på forsikring, da det altid har været tilladt at
> låne sin mc ud. Jeg tænker mere på dk staten har et ord at skulle have

Hvad med at spørge i dk.jura. Jeg tror, de har mest styr på reglerne. Evt.
krydsposte dit indlæg her, så vi kan læse med her

mvh Bo