Mobilselskaber flopper med GPRS
Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-10-02 13:29

En artikel fra Computerworld torsdag den 26. sep. 2002:

Den mobile datateknologi GPRS har ikke mange tilhængere herhjemme.
Godt 11.000 ud af 4,2 millioner mobilkunder har abonnement på
teknologien. Det bliver først bedre, når mobilselskaberne får en
hjernetransplantation, siger analytiker.

Læs hele artiklen her:
http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=16287

Claus

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 08-10-02 15:26

Claus E Beyer <cebeyer@hotmail.com> wrote

> Den mobile datateknologi GPRS har ikke mange tilhængere herhjemme.
> Godt 11.000 ud af 4,2 millioner mobilkunder har abonnement på
> teknologien.

Ligesom det kun er ca 11.000 af alle de 4,2 millioner biler her i DK, som
kan køre over 210km/t....hvorfor mon ?

>Det bliver først bedre, når mobilselskaberne får en
> hjernetransplantation, siger analytiker.

De kan så starte med både Computerworld og analytikeren....

--
Mvh Henrik.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-10-02 16:46

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in

> [...]
> teknologien. Det bliver først bedre, når mobilselskaberne får en
> hjernetransplantation, siger analytiker.

Hvor mange selskaber tilbyder det til menigmand ? - hvor mange
services gør brug af det ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Peter Rongsted

Dato : 11-10-02 00:09

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote:

>"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in

>Hvor mange selskaber tilbyder det til menigmand ? - hvor mange
>services gør brug af det ?

Du kan få det hos Orange, Sonofon, TDC og Telia.

Det kan bruges til mange ting: WAP, e-mail, SyncML, MMS osv. Og
naturligvis også til alm. internet opkobling. Teleselskaberne har dog
fået ideen om pris per MB galt i halsen. Med de nuværende priser vil det
hurtigt blive dyrt at surfe på internet. Selv har jeg mest brugt det til
WAP. Men de sidste 14 dage har jeg også testet lidt e-mail og MMS, så nu
er datamængden røget 5-10 gange op.

Peter

Fra : ASC

Dato : 21-10-02 14:17

Peter Rongsted <nospam@rongsted.dk> wrote in article
<3da60519.1939856676@news.tiscali.dk>...

> [...]
> hurtigt blive dyrt at surfe på internet. Selv har jeg mest brugt det til
> WAP. Men de sidste 14 dage har jeg også testet lidt e-mail og MMS, så nu

Hvad sammenligner du MB prisen på GPRS med?
er det for prisen ved at downloade en tilsvarende mængde via SMS (næppe
idet prisen pr. MB så ville have været astronomisk), eller er det ved
download med kredsløbskoblet data - hvor hastigheden varierer mellem 0 og
ca 56000 bit/s afhængig af netværk, dataabonnement og terminal?

Hvis det er prisen generelt du anfægter, så viser en analyse lavet af det
internationale tidsskrift "MobileInternet analyst", at operatørene i DK
ligger i den meget meget lave ende, hvad angår prisen pr MB over GPRS. Den
højeste pris kræves hos Vodafone i Tyskland, hvor 1 MB koster 30,22 USD
(inkl. abon). Jeg tror i Danmark kan man få en MB for en gennemsnitspris på
ca. 3 USD + abonnement.

Hvilken pris og prissætningsstrategi vil du mene mobilselskaberne skal
vælge for GPRS i Danmark?

ASC
- som udtaler sig som privatperson - ikke som SONOFON ansat

Fra : Peter Rongsted

Dato : 21-10-02 14:27

"ASC" <ASC@Sonofon.DK> wrote:

> [...]
>download med kredsløbskoblet data - hvor hastigheden varierer mellem 0 og
>ca 56000 bit/s afhængig af netværk, dataabonnement og terminal?

Det var sammenlignet med HSCSD. Det afhænger naturligvis af, hvilket
abonnement man har, men for de fleste er det en del lavere end for GPRS.

> [...]
>(inkl. abon). Jeg tror i Danmark kan man få en MB for en gennemsnitspris på

Det er fint at de danske operatører ligger lavt i forhold til andre
lande. Men det hjælper ikke, sålænge prisen er for høj. I de andre lande
er den bare alt for høj!

>Hvilken pris og prissætningsstrategi vil du mene mobilselskaberne skal
>vælge for GPRS i Danmark?

Så længe det kun skal bruges til wap og lidt MMS, betyder prisen ikke så
meget. Men hvis jeg skal følge med i min email når jeg er på farten, så
bliver det dyrt at køre via GPRS. Og hvis man så også vil surfe, så
bliver det hurtigt meget dyrt.

Prisen for at bruge GPRS burde være lavere end, når man bruger HSCSD.
Evt. kunne storbrugere betale et noget højere abonnement, for så at få
en lavere pris per MB.

Peter

Fra : Vike

Dato : 21-10-02 19:49

Samme analyse skulle vel ikke komme ind på hvad mobilselskabernes kostpris
er for 1 mb?

Jeg tror personligt at mobilselskaberne over en bred kam er ved at male sig
op i et hjørne og dermed give WiFi hotspots et forspring, der vil komme til
at ride dem som en mare sidenhen.

mvh