Tændrør og karburator?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-10-02 13:05

Hej,

Så fik jeg endelig de l.... kåber af!

Er der nogen der har en vejbeskrivelse til hvor jeg finder:
- Karburator (svømmehus - som jeg skulle prøve at banke på)
- Tændrør (jeg havde egentlig troet at jeg kunne se 4 cylindre med 4 tændrør
på toppen - sådan havde jeg fået det beskrevet, men det kan jeg ikke)

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Carsten

Dato : 08-10-02 13:19

Øhhh, hvad er det for en MC vi snakker om ???

Anyways, du skal næsten helt sikkert have tanken af for at
se kabu's og tændrør (uanset MC, hvis det er en med fuld-
kåbe).

Hvad skulle det lige hjælpe at banke på svømmerhuset ?
Jeg ville nok afmotere svømmer-bundkar hvis jeg var dig.

Carsten

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en
meddelelse news:3da2c9da$0$45933$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Hans Paulin

Dato : 08-10-02 13:22

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skulle det lige hjælpe at banke på svømmerhuset ?

....det plejer man at gøre, hvis svømmeren hænger - mest en nødløsning...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 08-10-02 13:48

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote in message
> Øhhh, hvad er det for en MC vi snakker om ???

Og hvis Rasmus også skrev hvor i landet den befandt sig og spurgte pænt, så
kunne det jo være, at der var en venlig sjæl, der gad hjælpe ham. Hvis det
er i Aalborg området kunne jeg nok f.eks. overtales.

mvh
Jens Rafaelsen
GSX600F
DT175

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-10-02 13:54

> Og hvis Rasmus også skrev hvor i landet den befandt sig og spurgte pænt,

> kunne det jo være, at der var en venlig sjæl, der gad hjælpe ham. Hvis det
> er i Aalborg området kunne jeg nok f.eks. overtales.

Jeg undervurderer altid hvor venlige i er... Det ville naturligvis være en
utrolig hjælp. MC'en står i Vissenbjerg (15 km fra Odense) på Fyn, men jeg
kan evt. låne en trailer og køre den et sted hen (eks. til mekker, hvis jeg
ikke snart hitter ud af noget...) - men hvis nogen der ikke koster 260+moms
i timen vil hjælpe vil jeg naturligvis være meget taknemmelig...

Det er i øvrigt en GSX R 250, hvis nogen skulle være i tvivl.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Michael K. S.

Dato : 08-10-02 14:27

On Tue, 8 Oct 2002 14:53:59 +0200, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

> [...]
>ikke snart hitter ud af noget...) - men hvis nogen der ikke koster 260+moms
>i timen vil hjælpe vil jeg naturligvis være meget taknemmelig...

Jeg vil da gerne hjælpe med lidt fejlsøgning,garanterer absolut
intet,til gengæld er prisen også derefter = 0 kr. i timen

Send en mail,hvis det skal være idag så skal du skynde dig ....

-M
Odense

Fra : Carsten

Dato : 08-10-02 15:36

D.F.M. strikes again

Carsten (kbh, og derfor ikke så velvillig)

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-10-02 18:39

> D.F.M. strikes again

Ja, uvurderlig hjælp fra Michael, som var her ca. 3 timer! Vi fik ikke løst
problemet helt, men jeg er på sporet nu, så i morgen skal jeg ud og have nye
tændrør + opladet batteriet.

Men vigtigst af alt fik jeg lært en masse, så muligvis (kan ikke love noget)
kommer der lidt færre dumme spørgsmål fra mig i fremtiden...

Kan nogle baby-Gixxer-ejere evt. anbefale nogle bestemte tændrør til den?
Der sad 4 (NGK det hele) med betegnelsen CR8HSA i den, men det ene var uden
gnist, så det skiftede vi med et jeg havde fået med motorcyklen med
betegnelsen LR8A. Hvad skal jeg købe i morgen?

Endnu engang 1000-tak til Michael for hjælpen!

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 08-10-02 19:50

> [...]
> gnist, så det skiftede vi med et jeg havde fået med motorcyklen med
> betegnelsen LR8A. Hvad skal jeg købe i morgen?

Jeg ville anbefale et sæt nippo-denso tændrør, de er så absolut bedre end
NGK, dem har jeg kun haft bøvl med på de mcere(og øverter) jeg har haft.
NGK har en tendens til ikke at kunne tåle at blive druknet.

--
MVH/kind regards Claus Ruglund Jakobsen
(cb750 f2 '77 eks mvx250f (der ikke kunne lide NGK) )

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-10-02 20:03

Claus Ruglund Jakobsen wrote:

> Jeg ville anbefale et sæt nippo-denso tændrør,

Bemærk at de kun hedder Denso nu!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 08-10-02 22:07

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i

> Bemærk at de kun hedder Denso nu!
sorry,min fejl, de hed bare nippo-denso da jeg købte sidst

--
MVH/kind regards Claus Ruglund Jakobsen
(cb750 f2 '77 med tændrør tidligere kendt som nippo-denso)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-10-02 22:21

Claus Ruglund Jakobsen wrote:

> sorry,min fejl, de hed bare nippo-denso da jeg købte sidst

Nej, det gjorde de egentlig ikke!

(de hed Nippon Denso (og Nippon betyder vistnok Japan))

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 08-10-02 22:46

> (de hed Nippon Denso (og Nippon betyder vistnok Japan))

Oki det er sikkert rigtigt
Næste gang køber jeg enten champignon eller boss tændrør

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-02 14:59

Claus Ruglund Jakobsen wrote:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i

> Oki det er sikkert rigtigt

Jepper, jeg tager nemlig aldrig fejl!

> Næste gang køber jeg enten champignon eller boss tændrør

Held og lykke
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 08-10-02 20:47

"Claus Ruglund Jakobsen" <claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:3da32828$0$91619$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg ville anbefale et sæt nippo-denso tændrør, de er så absolut bedre end
> NGK, dem har jeg kun haft bøvl med på de mcere(og øverter) jeg har haft.
> NGK har en tendens til ikke at kunne tåle at blive druknet.

Det problem er der mange der har... Inklusiv mig selv.
Men jeg har nu prøvet at stille mine i Cellulosefortynder nogle timer (efter
opfordring af Mads Stetter), og det virkede..
Alle cylindre spiller igen, efter sådan en kur i cellulosefortynder..

> --
> MVH/kind regards Claus Ruglund Jakobsen
> (cb750 f2 '77 eks mvx250f (der ikke kunne lide NGK) )
/Thomas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-10-02 20:55

> [...]
> opfordring af Mads Stetter), og det virkede..
> Alle cylindre spiller igen, efter sådan en kur i cellulosefortynder..

Jeg har også 'repareret' nogle druknede NGK rør ved at dyppe dem i
rensebenzin og blæse dem tørre med trykluft. Efter et par gange med den tur,
så plejede de at virke igen.
Den mest holdbare løsning var dog at skifte til Bosch tændrør.
Derefter kom problemet aldrig igen. Denso og Champion tændrør er sikkert
også lige så gode.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 08-10-02 16:55

> [...]
> i timen vil hjælpe vil jeg naturligvis være meget taknemmelig...
>
> Det er i øvrigt en GSX R 250, hvis nogen skulle være i tvivl.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ellers kan vi prøve at skille vores ad sammen..
Bor i Sanderum ikke så langt fra Middelfart vej.. og det er svjh på vej mod
Vissenbjerg .-)
Vi kan prøve at finde en dag hvor vi begge har tid har dog ikke mulighed
for overdækning så det kan godt blive lidt koldt...

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-10-02 17:13

"Jens Rafaelsen" <rafa@math.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det
> er i Aalborg området kunne jeg nok f.eks. overtales.

> mvh
> Jens Rafaelsen
> DT175

Hør Jens...
Nu du har en DT175 og bor i området, kunne du så ikke overtales til at kigge
op i Aalborg Off-Road MC Klub? Vi mangler altid flere medlemmer, og du vil
være velkommen.
Vi har klubaften om torsdagen fra ved 20-tiden på Bakkegårdsvej 4.

Rittig

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 09-10-02 09:50

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
> være velkommen.
> Vi har klubaften om torsdagen fra ved 20-tiden på Bakkegårdsvej 4.

Det skulle nok ikke være så svært at overtale mig. Jeg har luret lidt rundt
omkring, om der ikke var en grusgrav eller lignende man kunne more sig lidt
i, men uden rigtigt at finde noget.
Torsdag aften er det bare klubaften, eller er der også planlagt en køretur?
I deler klubhus med Ulvene MC eller hvordan hænger det sammen?
Jeg var egentlig af den opfattelse, at DT175'eren ikke var videre velegnet
til offroad, men den kan måske godt slæbe an i en snæver vending?

mvh
Jens Rafaelsen
GSX600F
DT175

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-10-02 16:22

> [...]
rundt
> omkring, om der ikke var en grusgrav eller lignende man kunne more sig

Så bør du nok tage med os ud at køre...

> Torsdag aften er det bare klubaften, eller er der også planlagt en
køretur?

Det er kun klubaften, men nogle gange aftaler vi en køretur først - det
varierer lidt.

> I deler klubhus med Ulvene MC eller hvordan hænger det sammen?

Jep, Ulvene, Nimbus-klubben og os, men på forskellige aftner. Vi har
torsdag, Nimmerne er vistnok tirsdag og ulvene er onsdag og fredag - så vidt
jeg husker.

> Jeg var egentlig af den opfattelse, at DT175'eren ikke var videre velegnet
> til offroad, men den kan måske godt slæbe an i en snæver vending?

Når nu det er det man har, så er den god nok. Vi har da haft mange medlemmer
med DT175, men den er da ikke blandt de bedste der findes. Det er min 20 år
gamle DT125 heller ikke, men den er da sjov alligevel.

Rittig

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 09-10-02 16:50

> Jep, Ulvene, Nimbus-klubben og os, men på forskellige aftner. Vi har
> torsdag, Nimmerne er vistnok tirsdag og ulvene er onsdag og fredag - så
vidt
> jeg husker.

Jamen, så tror jeg da, at jeg vil kigge et smut forbi imorgen aften, hvis
jeg får tid.

mvh
Jens Rafaelsen
GSX600F
DT175

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-10-02 13:28

> [...]
tændrør
> på toppen - sådan havde jeg fået det beskrevet, men det kan jeg ikke)

__________________________

Hvae Rasmus.... jeg mener helt bestem jeg beskrev i et af dine sidste
indlæg, at du finder tændrørene under benzintanken... dvs. at du skal have
tanken af for at komme til tændrørene og ligeledes karbonaderne.
Det med at banke på svømmerhusene, tror jeg ikke har den store effekt, men
man kan jo aldrig vide... jeg ville i hvert fald skifte tændrør, hvis jeg
var dig! Selvom tændrørene virker fint, når de ligger løst på topstykket, er
det ikke sikkert de gør, når de er skruet i. Under alle omstændigheder er
det nødvendigt at have tændrør, som funker 100 %, så jeg mener at dine penge
er givet godt ud til nogle nye af slagsen, hvis du er i tvivl!

Ellers bare skriv privat til mig, hvis du er i tvivl om nogle af de
grundlæggende ting...

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 08-10-02 17:41

> [...]

tændrør
> på toppen - sådan havde jeg fået det beskrevet, men det kan jeg ikke)

Kig lige efter igen.. Hen over på tværs af motorcyklen, går der 4 sorte
kabler, ned til hvert sit tændrør. Tændrørene sidder dybt nede i
topstykket, og er derfor ikke lige til at se før du hiver kablet af. Det er
selvfølgelig nødvendigt at du fjerner tanken først :)
Har du problemer med at de er druknet (helt sorte med olie) , så sæt dem i
cellulosefortynder natten over, og børst dem.. Så kan de nok lidt
igen. Det er ihvertfald billigere end 4 nye tændrør, hvis det kan løse
problemet !
> --
> Venlig hilsen / Best regards,
>
> Rasmus Nielsen.
/Thomas
GSX-R 250

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 08-10-02 18:32

Istedet for en uhandy beskrivelse , smuttede jeg fluks ud i garagen, og tog
et par skud af min, som alligevel er klædt af til skindet !
Prøv at kigge på binaer.motor under " Hjælp til GSX-R 250" ... Der er
tænrørshætterne markeret med røde ringe !

/Thomas

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-10-02 19:54

> Istedet for en uhandy beskrivelse , smuttede jeg fluks ud i garagen, og
tog
> et par skud af min, som alligevel er klædt af til skindet !

Tak for det - jeg havde nu allerede fundet dem med Michaels hjælp...

Har du et godt råd til hvilke tændrør jeg skal købe til den? Som sagt sad
der 4 med betegnelsen CR8HSA i den, men det ene var uden gnist, så blev
skiftet med et reserve som fulgte med cyklen med betegnelsen LR8A.
http://www.skydiver.dk/gsx-r/koberrad/ anbefaler C7HSA - er det noget jeg
skal følge? Nogle, der har erfaringer?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 08-10-02 20:49

> [...]
> der 4 med betegnelsen CR8HSA i den, men det ene var uden gnist, så blev
> skiftet med et reserve som fulgte med cyklen med betegnelsen LR8A.

Hvad er argumentet for han mener C7HSA er bedre?
Mener helt bestemt der sidder CR8HSA på min, men jeg kan ikke huske det
100%.
Jeg ved at den har tendenser til at knalde et tændrør efter 4-5kkm, og kan
det hjælpe, så
prøv da at skifte til 7HSA! Dem der sidder i min fungere fint, så jeg vil ik
til at skifte når den skal stå stille
i 5 måneder nu :)

Fra : Jon Larsen

Dato : 09-10-02 10:34

> [...]
> det hjælpe, så
> prøv da at skifte til 7HSA! Dem der sidder i min fungere fint, så jeg vil

CR7HSA et " varmere" end CR8HSA dvs at det er godt at køre med et varmere
rør nu hvor det er begyndt at blive koldt.. R'ert står svjh for at det er et
radiostøjdæmpet rør.
Jeg køre selv med CR 8 HSA og jeg skal have dem skiftet... Ved art KS-motor
i Vejle har Denso rør der matcher NGK rørene, så det bliver nok sådan nogle
jeg skal have i... men ikke før de 2 sæt jeg har ikke dur mere...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-10-02 14:11

> [...]
nogle
> jeg skal have i... men ikke før de 2 sæt jeg har ikke dur mere...

For at gøre forvirringen komplet, så har jeg en 'teknisk produktbeskrivelse'
fra Motul til GSX-R250, og der står at den bruger NGK LR8A.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 14:57

> For at gøre forvirringen komplet, så har jeg en 'teknisk
produktbeskrivelse'
> fra Motul til GSX-R250, og der står at den bruger NGK LR8A.

Jeg har i hvert fald købt NGK C8HSA (det eneste den lokale havde...), så må
vi se om de funger.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 09-10-02 18:01

> Jeg har i hvert fald købt NGK C8HSA (det eneste den lokale havde...), så

> vi se om de funger.
Mon ikke det gør..

Hvis du har lyst til at kigge, så har jeg uploadet lidt af min cykel på
binaer.motor. Kan være det kan give inspiration til vinterens arbejde ?

> --
> Venlig hilsen / Best regards,
>
> Rasmus Nielsen.

/Thomas

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 20:32

> Hvis du har lyst til at kigge, så har jeg uploadet lidt af min cykel på
> binaer.motor. Kan være det kan give inspiration til vinterens arbejde ?

Fede billeder. Hvad er dine projekter så - at se hvor mange dele du kan få
cyklen splittet op i :)?

Er det et nyt sæde og ny kåbe du har købt, eller hvad? I givet fald hvor?

Den der baghjulshæver du har, er den god? Hvis ja, hvor har du købt den og
hvad koster sådan en?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Mads Stetter

Dato : 09-10-02 21:12

> Den der baghjulshæver du har, er den god? Hvis ja, hvor har du købt den og
> [...]

DEt er en løfter fra Louis.de... og du er faktisk ret heldig, for den er på
tilbud nede ved dem for tiden til 29.95 Euro! (Normal pris er 45)
Jeg har lige selv bestilt en.. de skulle efter sigende være ret gode, der er
i hvert fald ingen problemer med thomas's!

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 09-10-02 22:00

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse

> Fede billeder. Hvad er dine projekter så - at se hvor mange dele du kan få
> cyklen splittet op i :)?

Niksen.. Som så mange andre, så havde skiverne på forenden slået sig, så der
skal to nye til. Så skal der også ny skive bagpå.
Derudover var kåbestativet, passagerfodhvilere og enden af "stellet" begyndt
at være lidt angrebet af rust, så det har jeg sendt til
sandblæsning og maling, så det kan blive fint igen.
Så har jeg skiftet batteriholder + ensretter ud , da jeg fandt ud af at der
var løbet syre ned over det gamle. Det var GENNEMRUSTET.
Uheldigvis er der også løbet syre ned på bagsvingeren, og det kan man se når
den er skildt ad. I første omgang får den lov at køre videre
med den der sidder på, men jeg har planer om at skifte den næste vinter, da
jeg har en cykel på hånden , hvor der mangler fordæk, bremser, instrumenter
og kåbe, som jeg kan få til
billige penge (har allerede købt forgaffel og ensretter fra den for 1100kr).
Ja, og så var der forgaflen som også skulle skiftes, til en lidt pænere, så
det skal jeg igang med, når jeg har fået lappet rust på stellet..

Ellers skal vinteren bare gå med at shine maskinen op, så den står som en ny
når den triller ud til foråret!

> Er det et nyt sæde og ny kåbe du har købt, eller hvad? I givet fald hvor?

Nej.. Brugt. Jeg ved man kan købe en del hos MC-Huset i Herning.. Men ellers
har jeg lige nu
mulighed for at skaffe komplet sæde i sort, og en sort forskærm :))

> Den der baghjulshæver du har, er den god? Hvis ja, hvor har du købt den og
> hvad koster sådan en?
Fungere uden anmærkninger.. 29,95 euro hos Louis.. Selvfølgelig gav jeg
43euro(mener jeg).

> Venlig hilsen / Best regards,
>
> Rasmus Nielsen.
/Thomas

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-10-02 20:49

> [...]
> der 4 med betegnelsen CR8HSA i den, men det ene var uden gnist, så blev
> skiftet med et reserve som fulgte med cyklen med betegnelsen LR8A.

______________________________

Originalt kører den med Denso U24FS-C, og skal du have et lidt varmere,
anbefales Denso U22FS-U ...hvis du tilgengæld er til NGK hedder det vidst
CR10HSA.
Jeg aner faktisk ikke hvad der sidder i min, men når de skal skiftes her til
vinter, bliver det nok et at de 2 første mærker.

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-10-02 21:59

> Originalt kører den med Denso U24FS-C, og skal du have et lidt varmere,
> anbefales Denso U22FS-U ...hvis du tilgengæld er til NGK hedder det vidst
> CR10HSA.

Jeg ser hvad de har i morgen...

Du ligger vel i øvrigt ikke inde med viden om, hvilke reservedele, der
passer til baby-Gixx'eren - jeg overvejer at bestille lidt halløj hjem fra
Louis.de - men de har ikke den inde som model, så hvis du ved om de enkelte
dele er identiske med dele fra en anden model, så ville det være fint:
- Oliefilter
- Luftfilter
- Evt. batteri, hvis nogen med succes har bestilt et der passer.
- Og hvilken slags olie bruger den (der står noget om fuld og
halv-syntetisk, og 4T og 2T osv. - hvad skal det hedde, og hvor mange liter
går der til en "tankfuld"?)

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-10-02 22:12

> - Og hvilken slags olie bruger den

I øvrigt et lille tillægsspørgsmål til mine planer om olie+filterskift. På
en regning fra værkstedet som jeg fik fra den tidligere ejer (den var på
værksted for at blive klar til syn og droslet) står der en post, der hedder
FORKOIL (under varenummer), MOTUL 10-15W (under varetekst). Det kunne
umiddelbart lyde som noget olie - er det det, det vil sige: har de skiftet
olien?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Michael K. S.

Dato : 08-10-02 22:16

On Tue, 8 Oct 2002 23:11:55 +0200, "Rasmus Nielsen"
> [...]

>FORKOIL (under varenummer), MOTUL 10-15W (under varetekst). Det kunne
>umiddelbart lyde som noget olie - er det det, det vil sige: har de skiftet

Det virker meget sandsynligt ja,selvom man aldrig helt ved med de
værksteder ,så kunne det godt tyde på det, i hvert fald hvis posten
står under materialeforbrug,men det er ikke motorolien de har skiftet
- derimod forgaffelolien = forkoil (viskositet 10-15W af mærket Motul)

-M

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 08-10-02 22:19

> [...]
> - Og hvilken slags olie bruger den (der står noget om fuld og
> halv-syntetisk, og 4T og 2T osv. - hvad skal det hedde, og hvor mange

Oliefilteret passer med f.eks. Suzuki GS500E (alle typerne), så det kan du
bestille. Det har best. nr : 10050414
Så er der olien. Jeg har som mange andre valgt en 4 liters Castrol RS4T (
10038201 ) fra Lois.de, da det er en rigtig
god olie, og den koster kun 29,95euro = billigt ! Når man skifter oliefilter
samtidig mener jeg at der skal 2,7 liter i.
Jeg tror desværre ikke du kan finde et luftfilter hos Lois, men du kan da
lige surfe rundt på siden. Hvad fejler det orginale da?
det er jo normalt ikke nødvendigt at skifte det? Det er beregnet til at
rense, og spraye med filterolie, og så bruge det igen..
Det renses nemmest i rensebenzin. Lad det så tørre helt, og brug noget
filterolie, som er beregnet til din type filter...

Skriv endelig hvis der er mere jeg kan hjælpe med!
--
> Venlig hilsen / Best regards,
>
> Rasmus Nielsen.
/Thomas

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 11:08

> [...]
> Så er der olien. Jeg har som mange andre valgt en 4 liters Castrol RS4T (
> 10038201 ) fra Lois.de, da det er en rigtig

Skal jeg så bruge andet til at lave et olie og oliefilter-skift før
vinteren?

P.s. Når jeg nu alligevel skal bestille hjem fra Tyskland vil jeg gerne have
noget til kæden. Jeg kan se at man både kan få "Kettenspray" og
"Kettenreiniger" hvad er forskellen, og hvad hvilken af delene skal jeg
bruge til min kæde, som mangler hvad jeg vil betegne som "at blive smurt"?
Kan et bestemt mærke evt. anbefales?

Er der andre mindre ting som jeg får brug for jeg bør bestille fra Louis -
evt. noget jeg skal bruge i forb. med vinteropbevaring?
Jeg har eks. læst noget om en "Oliefiltertang" (tank med rem på). Skal man
bruge sådan en?

Jeg tror jeg selv vil ordne alt det mht. vinteropbevaring. Dog ved jeg ikke
hvordan jeg skal oplade batteriet. Kan nogen sige hvilken af opladerne fra
Louis jeg kan bruge?

Ved nogen om den billige baghjulshæver fra Louis (bestnr. 10003352) passer
til GSX R 250 og står den stabilt - det er lidt irriterende at der ikke er
noget centralstøtteben...

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-10-02 11:52

Rasmus Nielsen wrote ...

> [...]
> forskellen, og hvad hvilken af delene skal jeg bruge til
> min kæde, som mangler hvad jeg vil betegne som "at blive

Med min sparsomme tyske ordbog gætter jeg på hhv. kædespray (til at
smøre med) og kæderengøring. Drop kæderegøringsvædsken og køb noget
petrolium i stedet for (den vædske Louis sælger er garanteret mere
eller mindre baseret på petrolium alligevel)
Kig i Netto - de har ofte lampeolie (=petrolium) til billige penge.

> Kan et bestemt mærke evt. anbefales?

Som så meget andet sværger nogen til det ene og andre til noget andet.
Nu kædekassen for evigt er røget af MZen skal jeg også til at bruge
kædespray igen. Hvis det ikke bliver WD40 bliver det nok det hvide
Motul stads. Dry Lube tror jeg det hedder(?)

Det virker faktisk ganske overbevisende.

> Jeg har eks. læst noget om en "Oliefiltertang" (tank med
> rem på). Skal man bruge sådan en?

Den er meget rar at have. Jeg har før udtalt min mening om
oliefiltertænger, og hvor jeg mener de hører til, men det skal jeg
spare dig for

--
Mikkel

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 12:15

> kædespray igen. Hvis det ikke bliver WD40 bliver det nok det hvide
> Motul stads. Dry Lube tror jeg det hedder(?)

Dvs. jeg bare kan bruge WD40 i stedet for kædespray?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 12:27

On Wed, 9 Oct 2002 13:14:54 +0200, "Rasmus Nielsen"

>Dvs. jeg bare kan bruge WD40 i stedet for kædespray?

Narj,det er for tyndt = vil blive smidt af kæden i lyntempo,derimod så
er det glimrende til at rense kæden med .Bare brug en alm.
kædespray,min holdning er at det ikke betyder så hulens meget
hvilken,folk har en masse præferencer på området,men sjældent noget
der er baseret på ret meget ...Det er mere vigtigt at du husker det
som en del af rutinen end hvilken IMO.

-M

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-10-02 12:30

Michael K. S. wrote ...

> Narj,det er for tyndt = vil blive smidt af kæden i
> lyntempo,derimod så er det glimrende til at rense kæden
> med .

Jeg synes til gengæld det er lidt irriterende hvis man benytter det til
at gøre rent med. Det efterlader objeket (hvad enten det er en kæde,
tandhjul, whatever) med en lidt fedtet overfalde. Denne fedtede
overfalde er hurtig til at tiltrækkende mere snavs. Lissom almindelig
kædesmørevædske.

Men essensen er vel at man kan smøre med (stort set) hvad man har lyst
til - om det er billig (bil)olie fra Bilka, eller den dyre kædespray
fra MC forhandleren påvirker vist mest graden af svineri på bagfælgen.

--
Mikkel

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 12:49

On 09 Oct 2002 11:30:27 GMT, "Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk>
wrote:

>Jeg synes til gengæld det er lidt irriterende hvis man benytter det til
>at gøre rent med.

Ja rigtigt,derfor bruger jeg det heller ikke,men det renser alliwl
kæden fint hvis man _vil_ bruge det (= er WD40-fanatiker )

>Men essensen er vel at man kan smøre med (stort set) hvad man har lyst
>til - om det er billig (bil)olie fra Bilka, eller den dyre kædespray
>fra MC forhandleren påvirker vist mest graden af svineri på bagfælgen.

Ja kædespray har jo noget bindemiddel der holder det på kæden længere
tid end hvis man bruger alm. motorolie,som man jo gjorde i rigtig
gamle dage,og det kan man da stadig godt bruge,man skal bare smøre en
masse så .

Når man så bliver træt af svineriet på fælgen - går man over til Profi
Drylube (teflon-tørprodukt) som jeg har brugt med stor succes på
Prilleren .Det er dog bedst til tørvejr,da det ikke danner samme
beskyttende hinde som olie,så bruger man det i regn kan kæden godt få
rustpletter,men det smører fortrinligt,helt uden svineri på hverken
fælg eller kæde og er således et ideelt raceprodukt IMHO.

-M

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 09-10-02 13:47

> Dvs. jeg bare kan bruge WD40 i stedet for kædespray?

Helst ikke, køb Delo kædespray nede ved louis, der kan du få 4 for 3's pris
eller lignende det er absolut anbefalelsesværdigt
og koster omkring 30kr pr dåse hos Louis

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-10-02 14:18

> Dvs. jeg bare kan bruge WD40 i stedet for kædespray?

Nu hvor du alligevel køber ved Louis, så køb nogle flasker Delo kædespray
derfra. De virker fortrinligt, og er noget billigere end alt det, du finder
herhjemme.

Har lige kigget efter, og de koster 2,95 Euro pr. flaske med 300ml.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 12:19

On 09 Oct 2002 10:51:43 GMT, "Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk>
wrote:

> [...]
>eller mindre baseret på petrolium alligevel)
>Kig i Netto - de har ofte lampeolie (=petrolium) til billige penge.

Dagens latinlektion .....petroleum...... Mikkel,etymologien er latinsk
fra

Petra = sten
oleum = olie

Så ja,hvor utroligt det end lyder så er petroleum = stenolie )

Nå ja,så skylder jeg måske lige at indskyde at Mikkel se'fø'li har
fuldstændigt ret,drop kettenreiniger - brug petroleum/lampeolie,langt
det billigste og meget effektivt til at rense kæde med.Dit problem er
dog først og fremmest at kæden trænger til at blive smurt godt og
grundigt )

-M

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-10-02 12:25

Michael K. S. wrote ...

> [...]
>
> Petra = sten
> oleum = olie
>
> Så ja,hvor utroligt det end lyder så er petroleum = stenolie )

*LOL* Jaja, skolepengene er da ikke helt spildt på dig.
Giver helt ny mening til ordsproget 'som at vride $noget ud af en sten'

--
Mikkel

Fra : Hekto

Dato : 09-10-02 12:51

Hva' så mæ' lampeolie??????
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-10-02 12:52

Hekto wrote ...

> Hva' så mæ' lampeolie??????

Det er vist dansk.

--
Mikkel

Fra : Søren Lindholt

Dato : 09-10-02 16:43

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse news:01c26f87> >

> *LOL* Jaja, skolepengene er da ikke helt spildt på dig.
> Giver helt ny mening til ordsproget 'som at vride $noget ud af en sten'

Buuuuh - det er noget han har fra Asterix... lektionen gives af den gode
Miraculix...
"Asterix i arabien" tror jeg albummet hedder.

Søren

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 18:17

On Wed, 9 Oct 2002 17:43:11 +0200, "Søren Lindholt"
<lindholt@person.dk> wrote:

>Buuuuh - det er noget han har fra Asterix... lektionen gives af den gode
>Miraculix...
>"Asterix i arabien" tror jeg albummet hedder.

In my school Asterix & Obelix was required reading .

(nej Søren det var nu ikke derfra,selvom det sagtens kunne ha' været
det....)

-M

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-02 14:56

Mikkel Christensen wrote:

> Michael K. S. wrote ...

> *LOL* Jaja, skolepengene er da ikke helt spildt på dig.

En medicinmand som Michael skal jo også have styr på det sprog
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-02 14:54

Mikkel Christensen wrote:

> Den er meget rar at have.

Sådan en kan alligevel ikke bruges til noget på gixxeren da oliefilteret
sidder inde i motoren gemt bag en plade med tre møtrikker.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-10-02 07:46

Jes Vestervang wrote ...

> Sådan en kan alligevel ikke bruges til noget på gixxeren da
> oliefilteret sidder inde i motoren gemt bag en plade med
> tre møtrikker.

Skal man så ikke bare pille pladen af inden man bruger tangen?
Hvis ikke kunne jeg jo godt ha' kommet med min "olietænger er
unødvendige" tale

--
Mikkel

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-10-02 14:18

Mikkel Christensen wrote:

> Jes Vestervang wrote ...

> Skal man så ikke bare pille pladen af inden man bruger tangen?

Nope, filteret falder næsten ud af sig selv

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 12:22

> Skal jeg så bruge andet til at lave et olie og oliefilter-skift før
> vinteren?

DMC skriver noget om en O-ring - er det noget jeg skal købe?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 12:32

On Wed, 9 Oct 2002 13:21:32 +0200, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>DMC skriver noget om en O-ring - er det noget jeg skal købe?

Helt klart ja,O-rings kæder er en lille smule dyrere,da der i
kædeleddene er monteret små gummiringe = O-ringe,der så at sige holder
smøremidlet inde i kæden.Dette betyder en stærkt forøget holdbarhed i
forhold til std. kæder (typisk 3-5 gange).Der findes også X-ringskæder
med endnu bedre holdbarhed.Om man vil ofre det ekstra på dem er en
smagssag,jeg gør det kun hvis prisforskellen er lille,hvad den
undertiden er hvis man kan finde et godt tilbud,ellers er en
O-ringskæde fuldt ud tilstrækkelig.Til gengæld er det ikke ligegyldigt
hvad mærke kæden er.Personligt sværger jeg nok til DID-kæder.....

-M

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 12:50

Det var nu ikke ang. kæden, men derimod fordi DMC skriver på deres
vinter-huskeliste:
"Et nyt oliefilter - husk O-ring, hvis den ikke følger med filteret."

Og når vi nu taler om kæden: Dvs. jeg skal rense den med petroleum
(formentlig rigtigt stavet :), og så sprøjte den med kædespray - så er jeg
kørende?

Og lige én ting til: Jeg tog luftfiltret af for at rense det. Det skal jeg
bare bruge alm. vand til, ikke? Det er lidt "nulret" et sted (altså
svampen - jeg går ud fra selve luftfiltret er "risten", men den er der ikke
noget i vejen med - den kan jeg heller ikke få op) - der er ikke hul
igennem, men det er ikke intakt på overfladen (den der vender opad).

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 13:01

> [...]
ikke
> noget i vejen med - den kan jeg heller ikke få op)

Never mind, jeg kan se i min bog at det er et "olieimprægneret
skumgummifilter". Der står det skal dyppes i frisk olie hvis jeg renser det.
Kan jeg bare sprøjte det med WD40, eller skal jeg bare lade være med at gøre
noget ved det?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 13:08

On Wed, 9 Oct 2002 14:00:57 +0200, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>Kan jeg bare sprøjte det med WD40, eller skal jeg bare lade være med at gøre
>noget ved det?

Nej det skal have en speciel filterolie som når skumgummifilteret er
imprægneret med den, skaber såvel det rigtige airflow som
partikelbarriere...

-M

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 13:01

On Wed, 9 Oct 2002 13:50:07 +0200, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>"Et nyt oliefilter - husk O-ring, hvis den ikke følger med filteret."

Ahh okay,det er så den gummiring (til tætning) der skal være mellem
anlægsfladen på henholdsvis filteret og motoren,men jeg har nu aldrig
oplevet at den ikke var der...

>Og når vi nu taler om kæden: Dvs. jeg skal rense den med petroleum
>(formentlig rigtigt stavet :), og så sprøjte den med kædespray - så er jeg
>kørende?

Jepper præcis. Men nu din kæde har været lidt misligeholdt så tjek den
lige for slid,såvel som tandhjulene...

>Og lige én ting til: Jeg tog luftfiltret af for at rense det. Det skal jeg
>bare bruge alm. vand til, ikke? Det er lidt "nulret" et sted (altså
>svampen - jeg går ud fra selve luftfiltret er "risten"

Nej svampen _er_ filteret på din cykel,det skal renses,kan gøres på
flere måder,jeg bruger bare sæbevand.Derefter tørres grundigt
(virkelig grundigt) og have filterolie.Svampen plus filterolien danner
nu en barriere mod at små og større partikler (af en vis størrelse)
bliver suget ind i motoren med ekstra slid til følge.Risten er der kun
for at danne et skelet for svampen der ellers ville blive deformeret
når luftmassen sættes i bevægelse....

-M

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 09-10-02 12:56

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message >

> Helt klart ja,O-rings kæder er en lille smule dyrere,da der i
> kædeleddene er monteret små gummiringe = O-ringe,der så at sige holder
> smøremidlet inde i kæden.

Jeg tror nu, at det var O-ringen til oliefiltret Rasmus mente.

En O-ring er sådan set bare en gummiringe, der slutter tæt mellem to flader,
og således virker som en pakning. I kæderne lukker de smøremidlet inde i
rullerne på kædeleddene, og ved oliefiltret forhindrer den, at din
nyskiftede olie ender på dæk, vejbane og alle mulige andre steder den ikke
hører hjemme. De oliefiltre jeg har haft fingrene, sidder O-ringen
fastmonteret på selve filtret, men spørg eventuelt i butikken, når du nu er
igang med at købe.

mvh
Jens Rafaelsen
GSX600F
DT175

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 13:06

On Wed, 9 Oct 2002 13:56:13 +0200, "Jens Rafaelsen" <rafa@math.auc.dk>
wrote:

>Jeg tror nu, at det var O-ringen til oliefiltret Rasmus mente.

Ja jeg ser det,ikke sådan når ens tankegang lige er sporet ind på
noget specielt,jeg har nemlig set den kæde og tænkte,det måske også
var noget der stod til udskiftning )

-M

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 13:25

> Ja jeg ser det,ikke sådan når ens tankegang lige er sporet ind på
> noget specielt,jeg har nemlig set den kæde og tænkte,det måske også
> var noget der stod til udskiftning )

Tja... Det er nu ikke lige nr. 1 på listen. Jeg testede lige i dag om den
var slap eller noget, og det er den ikke.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Michael K. S.

Dato : 09-10-02 13:50

On Wed, 9 Oct 2002 14:25:17 +0200, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>Tja... Det er nu ikke lige nr. 1 på listen. Jeg testede lige i dag om den
>var slap eller noget, og det er den ikke.

Det kan du nu ikke lige bruge som test ).Man måler sædvanligvis
(nogle kigger på tandhjul og hvor meget kæden kan løftes ud fra
bagerste kædehjul,men det er temmelig upræcist) mest korrekt kædeslid
ved at måle hvor meget den har forlænget sig fra originallængden,men
hvis nu forrige ejer lige har spændt den op før du fik den så kan den
sagtens se okay ud spændingsmæssigt og samtidig være forlænget udover
slidgrænsen.

Men nu skal du ikke blive overdrevent nervøs af den grund,måske er den
helt fin,så bare at den var noget rusten og måske ikke var blevet
smurt så hulens meget i sin tid,stive led p.g.a rust f.eks er jo ikke
ligefrem noget en kæde har godt af, for som man siger....en kæde er jo
ikke stærkere end sit _svageste_ led .

For sjov skyld kunne du da godt lige tjekke forlængelsen en
dag,slidmålet for en O-ringskæde er sædvanligvis ca. 1 % af
originallængden (2% for en std-kæde uden O-ring)

-M

Fra : Michael K. S.

Dato : 08-10-02 22:24

On Tue, 8 Oct 2002 22:58:53 +0200, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>- Og hvilken slags olie bruger den (der står noget om fuld og
>halv-syntetisk, og 4T og 2T osv. - hvad skal det hedde, og hvor mange liter
>går der til en "tankfuld"?)

Præcis _hvilken_ 4T-olie du skal komme på må de andre Gixxer-ejere
byde på (for meget religion i det til jeg gider).

Men det _skal_ være en 4T (4-takts) for 2T er 2-taktsolie og det
slipper du ikke godt fra at smide i......

-M

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 08-10-02 23:48

> [...]
>
> Men det _skal_ være en 4T (4-takts) for 2T er 2-taktsolie og det
> slipper du ikke godt fra at smide i......

Hvad er forskellen på de to typer olier sådan overordnet?

Mvh,

-Kenneth Straarup.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 08:49

> Originalt kører den med Denso U24FS-C, og skal du have et lidt varmere,
> anbefales Denso U22FS-U ...hvis du tilgengæld er til NGK hedder det vidst
> CR10HSA.

Hmm, hverken Louis, Hein-Gericke eller den lokale MC-pusher forhandler
Denso, så jeg må nok holde mig til NGK. Jeg kan ikke rigtig finde noget der
hedder CR10HSA nogen steder så... Hvis jeg ikke finder ud af andet bliver
det nok nogle CR8HSA (som der sad i) - hvad betyder R'et i øvrigt, for
Skydiver skriver (begge uden R):

"Hvis man har problemer med at den går urent/dør i koldtvejr i/omkring
tomgang kan det sikkert afhjælpes med et "varmere" tændrør. Standard er NGK
C8-HSA. Efter jeg skiftede til C7-HSA var der ingen problemer mere, heller
ikke efterfølgende i forbindelse med varmt vejr."

Skal jeg holde mig til Skydivers råd og købe C7HSA, eller hvad?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 09-10-02 10:11

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message
> [...]
> hedder CR10HSA nogen steder så... Hvis jeg ikke finder ud af andet bliver
> det nok nogle CR8HSA (som der sad i) - hvad betyder R'et i øvrigt, for

Jeg ved ikke hvad type du skal bruge på en gsxr, men jeg ved dog hvad R'et
står for.

R=resistance, der er 5k ohm modstand i tændrørene.

Min RD skal også have 5k ohm modstand, hvis man køber rør uden bliver
elektronikken forvirret.

Jeg har dog valgt at købe hætter med modstand og rør uden = sammen resultat,
men rør uden modstand er billigere...

Jeg kan ikke forestille mig andet end at det er vigtigt om du køber med
eller uden modstand, det er dog umuligt at svare på om du skal hvad den ene
eller andet type, det vil jo være afhængigt af om der er org. hætter på,
eller om de er skiftet til nogen med/uden modstand...

Så blev forvirringen vist total.

Hvis du vil være sikker så køb både nye rør og hætter. Hos Bruun Larsen i
Odense har de begge dele. hætter med 5 K ohm koster ca. 40,- og rør uden
modstand ca. 20, begge dele NGK.

Håber jeg har hjulpet mere end jeg har forvirret...

Jens

RD

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 10:31

> Jeg ved ikke hvad type du skal bruge på en gsxr, men jeg ved dog hvad R'et
> står for.

Har nogle ejere af gsxr250 input???

Hvis dem der sad i (og som har fungeret i hvert fald det sidste år) er med
R, så sker der vel ikke noget ved at købe med R (altså identiske rør som dem
der var i). Men Skydiver (hjemmesiden) skriver at de originale er uden R...

Er der nogen der kan sige at de har en GSX R 250 med godt fungerende
tændrør, og som ved hvad de hedder? (Jeg har set rådet om Denso, men jeg kan
ikke finde nogen der har dem, så...)

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 09-10-02 16:37

"Jens Blaabjerg" <news@blaabjerg.net> wrote:

>R=resistance
Yep.

Og resten af koderne kan oversættes via denne tabel fra NGK:
http://www.ngkntk.de/grafiken/ngk/gb/technik/ngkcode.gif

--
Kåre