/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hård opbremsning med forhjulet...
Fra : Moller


Dato : 08-10-02 09:49

Hej Alle,
Jeg har fået nogen lækre Pilot Sport dæk (som jeg ikke er så go til at
køre til) nå, men det er første gang jeg har dæk der er bedre end en gang
Metzler M22, osv.... så jeg har stadig mine forsigtige træk fra MZ'en og
især GT'en som ikke kunne bremse.

Så jeg har tænkt mig at øve lidt hårde opbremsninger på en øde vej, men
er i tvivl om hvor meget jeg kan tillade at trykke på forbremsen , så er der
nogen der kan sige om den begynder at lave sjove ting først, så jeg er klar
over det var lidt for hårdt, eller ryger jeg bare på røven hvis jeg trykker
for hårdt... hvilken opførsel kan den finde på, hvis det er for hårdt osv...
????

--
VH
Lars Molnit
GSF 1200 S , samt en MZ ETZ 251 CDi
"En MZ'er er nem at have og holde vedlige, og skal den have et større
eftersyn, kan man ligeså godt skifte krumtappen. Hvad skal resten af
formiddagen så gå med?????"



 
 
Morten Juel (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 08-10-02 09:59

Moller hvis det er på tør vej, så kan du godt bremse så den blokere, men
self ikke med 100kmt, men hvis du bare triller på en pplads eller lign.. det
er først på våd vej det er farligt (taler jo af erfaring )
Jeg har også ligget og øvet på tør vej med kawa'en, og der kan man godt få
den til at blokere foran uden at miste cyklen undersig, men start med at
gøre det stille og roligt og så øg farten !! det var det jeg gjorde, og det
gjorde mig meget mere "bekendt" med cyklen !

Enjoy..

Mvh
Morten



H;P (08-10-2002)
Kommentar
Fra : H;P


Dato : 08-10-02 10:15

Hejsa´

"Moller" skrev i en meddelelse
> Så jeg har tænkt mig at øve lidt hårde opbremsninger på en øde vej,
men
> er i tvivl om hvor meget jeg kan tillade at trykke på forbremsen , så er
der
> nogen der kan sige om den begynder at lave sjove ting først, så jeg er
klar
> over det var lidt for hårdt, eller ryger jeg bare på røven hvis jeg
trykker
> for hårdt... hvilken opførsel kan den finde på, hvis det er for hårdt
osv...
> ????

Jeg fandt mig en "øde" vej med god, let rug asfalt. Og gik en strækning
igennem for at sikre der ikke var grus eller andre fremmedlegmer der kunne
ødelægge grebet under bremsning. Så var det ellers bare frem og tilbage. Jeg
havde selv probs. med at jeg tog forbremsen for hurtigt så det nærmest
føltes som om man blev kylet af !. Jeg har flere gange læst her i NG, at et
roligt bremsetryk fra start af nedbremsningen og så øge trykket ( hedder det
ikke progressivt ?) som forgafflen sætter sig tilrette under nedbremsningen
og grebet på forhjulet øges så man kan bremse mere´& mere´. Havde ikke en
bloklade som nok var det jeg var mest bange for, men en tur op på forhjulet
alene blev det til et par gange . Så ved man da at man max. bremser. Hvis
dækket er tæt på at miste grebet under bremsningen, så er det (på min)
ligesom om dækket "hopper" & "skurre"(sådan føltes det ihvertfald i styret)
henad asfalten, så er det nok om at slippe en smule af trykket i en vis fart
inden det går galt !.

Hilsen

H;P<Der træner & træner, men desværre ikke har nogen til at vurdere
teknik & evner så man ved om man gør det rigtigt ! >

--
http://Falken.farmands.Dk <A Ha....Nyt Domæne >
hpaalling@hotmail.com / ICQ # 28655310
>Add me on MSN messenger peter_falken@hotmail.com
(o: 300 Ccm & 2 Takter til TAK ! ! !



Jes Vestervang Jense~ (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang Jense~


Dato : 08-10-02 11:24

H;P wrote:

> Jeg fandt mig en "øde" vej med god, let rug asfalt. Og gik en strækning
> igennem for at sikre der ikke var grus eller andre fremmedlegmer der kunne
> ødelægge grebet under bremsning.
>
Det er da netop noget af det sjove ved bremseøvelser! Under alle
omstændigheder er det ihvertfald en vigtig ting at have styr på hvordan
man skal reagere, hvis forhjulet slipper.
I øvrigt kan det varmt anbefales at øve sin bremseteknik godt og
grundigt, det hjælper faktisk meget på følingen.
Nu vi er ved øvelser, så kan det også anbefales at øve undvigemanøvrer.
Her er det selvfølgeliug også _meget_ vigtigt at man har vejen
(p-pladsen evt.) for sig selv. Når man først har styr på teknikken kan
man snildt få fodhvilerne i asfalten og rette op igen med 50-60 km/t på
selv en rimelig smal vej ...og hvis man synes at ens 'helteknopper'
ser lidt for jomfruelige ud, så kan man jo altid køre en halv kilometer
slalom med fodhvilerne i asfalten, så skal de nok blive høvlet grundigt
--
mvh Jes Vestervang


Tornøe (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Tornøe


Dato : 08-10-02 21:17


"H;P" <hpaalling@`hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:anu87n$54f$1@sunsite.dk...
> Jeg har flere gange læst her i NG, at et
> roligt bremsetryk fra start af nedbremsningen og så øge trykket ( hedder
det
> ikke progressivt ?) som forgafflen sætter sig tilrette under
nedbremsningen
> og grebet på forhjulet øges så man kan bremse mere´& mere´.

Alternativt kan man starte med bagbremsen så maskinen 'sætter sig' og så
overføre mere og mere tryk på forbremsen. Lidt nemmere at dosere på den
måde, synes jeg, og det kan gøres ganske glidende efter lidt træning.

Jens
....hvis Bandit ryger i vinterhi i morgen (snøft)



Janus (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 08-10-02 11:17

Hej Moller

name time and place and I'll be there
jeg vil osse ud og lege lidt ; )

Janus

"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> wrote in message
news:anu651$2obm$1@news.cybercity.dk...
> Hej Alle,
> Jeg har fået nogen lækre Pilot Sport dæk (som jeg ikke er så go til at
> køre til) nå, men det er første gang jeg har dæk der er bedre end en gang
> Metzler M22, osv.... så jeg har stadig mine forsigtige træk fra MZ'en og
> især GT'en som ikke kunne bremse.
>
> Så jeg har tænkt mig at øve lidt hårde opbremsninger på en øde vej,
men
> er i tvivl om hvor meget jeg kan tillade at trykke på forbremsen , så er
der
> nogen der kan sige om den begynder at lave sjove ting først, så jeg er
klar
> over det var lidt for hårdt, eller ryger jeg bare på røven hvis jeg
trykker
> for hårdt... hvilken opførsel kan den finde på, hvis det er for hårdt
osv...
> ????
>
> --
> VH
> Lars Molnit
> GSF 1200 S , samt en MZ ETZ 251 CDi
> "En MZ'er er nem at have og holde vedlige, og skal den have et større
> eftersyn, kan man ligeså godt skifte krumtappen. Hvad skal resten af
> formiddagen så gå med?????"
>
>



Moller (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 08-10-02 17:12


"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message
news:anuba8$h67$1@eising.k-net.dk...
> Hej Moller
>
> name time and place and I'll be there
> jeg vil osse ud og lege lidt ; )

:) lyder som en kanon ide :) så kan jeg jo få hints af mesteren i 5
meters spring :)

Men det er jo efterårsferie i næste uge :) så mon ik vi lige finder en
dag over ICQ :)

--
VH
Lars Molnit
GSF 1200 S , samt en MZ ETZ 251 CDi
"En MZ'er er nem at have og holde vedlige, og skal den have et større
eftersyn, kan man ligeså godt skifte krumtappen. Hvad skal resten af
formiddagen så gå med?????"

>
> Janus
>
> "Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> wrote in message
> news:anu651$2obm$1@news.cybercity.dk...
> > Hej Alle,
> > Jeg har fået nogen lækre Pilot Sport dæk (som jeg ikke er så go til
at
> > køre til) nå, men det er første gang jeg har dæk der er bedre end en
gang
> > Metzler M22, osv.... så jeg har stadig mine forsigtige træk fra MZ'en og
> > især GT'en som ikke kunne bremse.
> >
> > Så jeg har tænkt mig at øve lidt hårde opbremsninger på en øde vej,
> men
> > er i tvivl om hvor meget jeg kan tillade at trykke på forbremsen , så er
> der
> > nogen der kan sige om den begynder at lave sjove ting først, så jeg er
> klar
> > over det var lidt for hårdt, eller ryger jeg bare på røven hvis jeg
> trykker
> > for hårdt... hvilken opførsel kan den finde på, hvis det er for hårdt
> osv...
> > ????
> >
> > --
> > VH
> > Lars Molnit
> > GSF 1200 S , samt en MZ ETZ 251 CDi
> > "En MZ'er er nem at have og holde vedlige, og skal den have et større
> > eftersyn, kan man ligeså godt skifte krumtappen. Hvad skal resten af
> > formiddagen så gå med?????"
> >
> >
>
>



Martin Sørensen (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 08-10-02 12:19

> Så jeg har tænkt mig at øve lidt hårde opbremsninger på en øde vej,
men
> er i tvivl om hvor meget jeg kan tillade at trykke på forbremsen , så er
der
> nogen der kan sige om den begynder at lave sjove ting først, så jeg er
klar
> over det var lidt for hårdt, eller ryger jeg bare på røven hvis jeg
trykker
> for hårdt... hvilken opførsel kan den finde på, hvis det er for hårdt
osv...
> ????

Jeg var for et par måneder siden ude for at se om jeg kunne lave stoppies.
Jeg fandt en god, øde vej i et industrikvarter og prøvede at lave nogle
hårde opbremsninger med lav hastighed. Jeg kørte nok 30-40km/t. Man kan
altid øge hastigheden trinvist hvis man synes, men det er nok en god ide at
starte omkring 30km/t.

Den første opbremsning resulterede i en forhjulsblokade, men da det var på
tør asfalt, fik den fat med det samme jeg slap forbremsen. Bare vær klar til
at slippe forbremsen igen, hvis den begynder at skride.
Det er langt værre på f.eks. is. Hvis forhjulet først slipper, så tager den
højst sandsynligt ikke fat igen, selv om bremsen slippes.

Da forhjulet blokerede inden bagenden røg op, måtte jeg forskyde lidt vægt
frem på cyklen ved at læne mig lidt fremad. Det var nok til at undgå
forhjulsblokade og løfte baghjulet istedet. Det virkede også ret udramatisk.
Problemet kommer så, hvis man skal kunne holde baghjulet oppe og finde et
balancepunkt. Det venter jeg lidt med endnu.

signing off.. Martin Sørensen



Moller (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 08-10-02 17:16

> Den første opbremsning resulterede i en forhjulsblokade, men da det var på
> tør asfalt, fik den fat med det samme jeg slap forbremsen. Bare vær klar
til
> at slippe forbremsen igen, hvis den begynder at skride.

Den reflex har jeg heldighvis, eftersom jeg har kørt meget snekørsel :)

> Det er langt værre på f.eks. is. Hvis forhjulet først slipper, så tager
den
> højst sandsynligt ikke fat igen, selv om bremsen slippes.

Tjooo, jo, men kun 1 ud af 10 gange *GGG* alle mine styrt er grundet
isglat vej, og 4-5cm sne :)

> Da forhjulet blokerede inden bagenden røg op, måtte jeg forskyde lidt vægt
> frem på cyklen ved at læne mig lidt fremad. Det var nok til at undgå
> forhjulsblokade og løfte baghjulet istedet. Det virkede også ret
udramatisk.
> Problemet kommer så, hvis man skal kunne holde baghjulet oppe og finde et
> balancepunkt. Det venter jeg lidt med endnu.

hmmm, at holde en maskine som vejer 220Kg tør + topboks osv... og en
halvfed haleneger som mig, på 92Kg... så nærmer vi os at skulle balancere
ca. 350Kg. på forhjulet *GGG* men det ku se fedt ud :)


--
VH
Lars Molnit
GSF 1200 S , samt en MZ ETZ 251 CDi
"En MZ'er er nem at have og holde vedlige, og skal den have et større
eftersyn, kan man ligeså godt skifte krumtappen. Hvad skal resten af
formiddagen så gå med?????"


>
> signing off.. Martin Sørensen
>
>



Rune \(Bandit600R\) (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600R\)


Dato : 08-10-02 17:22



> Så jeg har tænkt mig at øve lidt hårde opbremsninger på en øde vej,
men
> er i tvivl om hvor meget jeg kan tillade at trykke på forbremsen

Du kan sagtens få baghjulet til at løfte sig, men husk at varme dækket op
først, med et par prøve opbremsninger

Venlig hilsen Rune (bandit600R)
http://bandit600.netfirms.com



Pein (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 08-10-02 20:49

"Moller" skrev ...
> Så jeg har tænkt mig at øve lidt hårde opbremsninger på en øde
> vej, men er i tvivl om hvor meget jeg kan tillade at trykke på
> forbremsen , så er der nogen der kan sige om den begynder
> at lave sjove ting først, så jeg er klar over det var lidt for hårdt,
> eller ryger jeg bare på røven hvis jeg trykker for hårdt...
> hvilken opførsel kan den finde på, hvis det er for hårdt osv...
> ????
>
Efter min erfaring er der ikke ret mange signaler inden en blokering,
men på den anden side, så skal du ikke være specielt nervøs for at
blokere forhjulet, så længe det går pænt ligeud.
Du har jo kørt noget vinterkørsel, så du skal nok finde ud af at slippe
bremsen igen i tide. Så er det intet problem.

Ok, det er noget man prøver at undgå, men man ryger altså ikke på røven
hvis det ikke er i et sving.

Jeg har blokeret forhjulet adskillige gange, mest i regn, men også på
tør asfalt, og er kun styrtet een gang på grund af det, og det var fordi
det var midt i et sving (min første sæson).
Engang jeg blokerede det på tør asfalt, fik jeg efterladt et bremsespor
på ca. 5 meter, og den kom ikke engang i slinger. I regnvejr kan det
give lidt større problemer, men jeg er ikke røget ned (endnu).

Og vi snakker gode gadedæk her.
På crossdæk er den slags lidt sjovere, fordi grænsen mellem bid og
udskridning er meget bredere. På crossdæk kan man skride med forhjulet
rundt i en rundkørsel uden at styrte. Som når en bil understyrer. Scary!

Mvh. Pein



Claus Bjerre (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Bjerre


Dato : 08-10-02 21:50


Men forbered dig mentalt på at beholde fødderne på
fodhvilerne når forhjulet låser, sådan at rygmarvsrefleksen
med at smide benene ud 'for at kunne tage fra' ikke vinder...

Jeg stak ihvertfald selv benene ud ved en 100km/t forhjulsblokade
på jyllandsringen. Instruktøren fyrede et eller andet vittigt af i retning
af om jeg havde tænkt mig at løbe alle 100km/t af med en Bol d'Or
på ryggen?

Claus Bjerre




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste