Hindbær og efterår
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 07-10-02 21:03

Sidste år plantede jeg nye hindbærplanter (algonquin).
Nu er det oktober og de er ganske høje, med ret tynde spidser - sådan som
hindbær nu er.
Plejer man at klippe disse tynde spidser af? Hvis ja, nu - eller er det lige
meget?

Poul Erik Jørgensen
--
Remove mail from my email-address before emailing me.
Enlevez mail de mon adresse email pour me contacter.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 08-10-02 02:16

"Poul Erik Jørgensen" wrote:

> [...]
> hindbær nu er.
> Plejer man at klippe disse tynde spidser af? Hvis ja, nu - eller er det lige

Jeg forstår ikke helt beskrivelsen af de tynde spidser.

Det jeg mener at vide, er:
Hindbær er enårige. Ihvertfald dem jeg har set.
Dvs. der kommer nye skud hver år. Og de gamle klippes ned.

Måske bærer de flere år.? Jeg ved det faktisk ikke.
De hindbær jeg kender til klippes ned efter 1 år.!

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-10-02 07:54

On Tue, 08 Oct 2002 03:15:50 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

> [...]
>
>Måske bærer de flere år.? Jeg ved det faktisk ikke.
>De hindbær jeg kender til klippes ned efter 1 år.!

Hindbær er flerårige men skal behandles som to-årige*. Dvs. det første
år sætter de nogle flotte høje skud, det er dem som Poul Erik nu spørger
om toppen skal klippes på (det har jeg ikke nogen mening om). Året efter
bærer disse skud bær. Når bærrene er høstet klipper man skuddene som har
båret bærrene, væk, helt ved jordoverfladen. Hindbærplanterne har så
stadig de grene stående som den har skudt i år, og som skal bære næste
års bær.

*: Der findes en sort af hindbær som hedder 'Autumn Bliss', den bærer
bær ret sent på efteråret, Den bærer på etårige skud, dvs. skuddene som
kommer om foråret, bærer bær samme efterår.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 08-10-02 15:12

Mads Lie Jensen wrote:
> Hindbær er flerårige men skal behandles som to-årige*. Dvs. det første
> år sætter de nogle flotte høje skud, det er dem som Poul Erik nu
> spørger om toppen skal klippes på (det har jeg ikke nogen mening om).

Det håbede jeg du - eller andre - havde
Eller måske havde nogle erfaringer, f. eks. om spidserne fryser, og man så
lisså godt kan klippe dem af. Jeg gør det med vores gammeldags tornede
brombær, hvor spidserne fryser så meget, at der aldrig rigtig kommer noget
på dem.

PEJ

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-10-02 15:59

On Tue, 8 Oct 2002 16:12:26 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<jr@mail.aalborghus.dk> wrote:

> [...]
>lisså godt kan klippe dem af. Jeg gør det med vores gammeldags tornede
>brombær, hvor spidserne fryser så meget, at der aldrig rigtig kommer noget

Jeg syntes ikke at mine fryser tilbage, men de plejer for det første
ikke at blive specielt tynde i spidsen og for det andet har jeg ikke
rigtig lagt mærke til om de gør....

Men under alle omstændigheder ville jeg da sige at de ikke skulle
klippes før om foråret hvis de endelig skulle have toppen fjernet.

Fra : Erna Andersen

Dato : 08-10-02 19:02

Når man klipper de gamle skud af hindbærrene om efteråret, kan man ved samme
lejlighed studse de nye, hvis de er for spinkle i forhold til længden.
Ellers kan de få overvægt i toppen og lægge sig ned til næste sommer.

Mkh Erna

Fra : Peter Norris

Dato : 08-10-02 21:27

On Tue, 08 Oct 2002 08:54:04 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>båret bærrene, væk, helt ved jordoverfladen. Hindbærplanterne har så
>stadig de grene stående som den har skudt i år, og som skal bære næste

Og så er der jo et år som iår, hvor så meget opfører sig unormalt: de
nye skud, som først burde give høst næste sommer, har produceret bær
her i september-oktober!

venlig hilsen
Peter Norris