Nøgenfotografering af en person under 18 å~
Fra : A.I.

Dato : 07-10-02 20:48

Hejsa.

Jeg er nystartet fotograf og ville høre om her er nogen der kan hjælpe mig
med lovgivningen ved nøgenfotografering af en person under 18 år.

Hvis jeg nu har en model under 18 år med en underskrift fra forældrene, om
tilladelse til at må blive fotograferet, gælder den så også hvis det er
erotisk fotografering, selvom det ikke fremgår i tilladelsen til
fotograferingen?

På forhånd tak
A. Iversen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-10-02 21:43

In article <1ulo9.82237$Qk5.3624158@news010.worldonline.dk>, A.I. wrote:
> [...]
> tilladelse til at må blive fotograferet, gælder den så også hvis det er
> erotisk fotografering, selvom det ikke fremgår i tilladelsen til

Du skal passe meget på hvor langt du går, idet et enkelt billede der
krydser grænsen mellem erotik og porno vil være børnepornografi, med
risiko for længere fængselsstraf!

Hvis du tager billederne, vel vidende at det ikke er hvad forældrene
har accepteret, så handler du i en ond hensigt, hvilket normalt
straffes i Danmark.

Derudover vil jeg vurdere at du ikke kan offentliggøre billederne
uden direkte accept af det enkelte billedes publicering fra forældrene
jvf. nedenstående fundet på retsinfo.dk ved at søge på nøgen.

Straframmen er kun 6 måneder ved bryde denne lov. Men det er vel også
nok til at lære at knibe sammen når du samler sæbe op.

Meddelelse om anvendelse af straffelovens § 264 d (* 1)

Af straffelovens § 264 d fremgår, at bestemmelsen omfatter 2 forskellige
gerningsindhold. Det første angår videregivelse af meddelelse og
billeder vedrørende en andens private forhold. Det andet rækker videre,
idet det rummer billeder, der åbenbart kan forlanges unddraget
offentligheden på grund af de omstændigheder, hvorunder den pågældende
afbildes. Men det angår kun billeder, og forbudet mod videregivelse må i
dette tilfælde efter sammenhængen anses for begrænset til videregivelse
ved offentliggørelse.

Ved Københavns byrets dom af 6. marts 1974 blev den ansvarshavende
redaktør af et dagblad for overtrædelse af straffelovens § 264 d jfr. l.
147 13/4 1938 om pressens brug § 6, jfr. § 16, stk. 3, idømt hæfte i 14
dage. Bladet havde i forbindelse med en reportage af et drab 2 gange
bragt et billede af den dræbte kvinde siddende nøgen i en seng med
skrævende ben, således at hendes kønsdel var synlig. Billedet var
optaget privat kort forinden drabet og solgt af fotografen til
dagbladet.

Retten fandt, at billedet viste den pågældende i en situation, som
gjorde det åbenbart, at en offentliggørelse måtte kræve et samtykke, som
ikke forelå. Ved straffastsættelsen lagde retten vægt på, at tanken med
de seneste ændringer i straffelovens kapitel 27 har været at skabe et
effektivt værn imod krænkelser bl.a. af den art, der forelå i denne sag.

Billedet må antages at vedrøre den dræbte kvindes private forhold. Når
det ikke klart fremgår af dommen, hvilket af de to fornævnte
gerningsindhold retten har fundet overtrådt, kan det muligvis være
begrundet i formuleringen af tiltalen.

Fra : A.I.

Dato : 07-10-02 22:10

Hej Povl.

....og tak for dit hurtige svar !!!

> Du skal passe meget på hvor langt du går, idet et enkelt billede der
> krydser grænsen mellem erotik og porno vil være børnepornografi, med
> risiko for længere fængselsstraf!

....det kan være jeg ikke gjorde mig helt forstålig i mit indlæg, men her er
bestemt ikke tale om børn og såvidt jeg ved er den grænse ved de 15 år.

> Hvis du tager billederne, vel vidende at det ikke er hvad forældrene
> har accepteret, så handler du i en ond hensigt, hvilket normalt
> straffes i Danmark.

....her taler jeg om en model der selv har et ønske om at blive fotograferet
nøgen, men ikke ønsker at blande forældrene for meget ind i det, hvordan
ligger det så hvis man omgås tilladelsen uden at nævne det?

> Derudover vil jeg vurdere at du ikke kan offentliggøre billederne
> uden direkte accept af det enkelte billedes publicering fra forældrene

....det bliver der heller ikke tale om, men tak alligevel.

A.I.

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-10-02 23:34

Scripsit "A.I." <no@mail.com>
> Hej Povl.

> ...det kan være jeg ikke gjorde mig helt forstålig i mit indlæg, men her er
> bestemt ikke tale om børn og såvidt jeg ved er den grænse ved de 15 år.

Nej. Straffelovsparagraffen om produktion af børneporno siger ordret:

| §230. Den, der optager utugtige fotografier, film eller lignende af en
| person under 18 år med forsæt til at sælge eller på anden måde at udbrede
| materialet, straffes med fængsel indtil 2 år, under formildende
| omstændigheder med bøde. §226 finder tilsvarende anvendelse.

Der skal nok ikke særlig meget til at skabe en formodning om forsæt
til at sprede billederne, som vil være tilstrækkelig til domfældelse
med mindre fotogragen har en rigtig overbevisende forklaring.

> ...her taler jeg om en model der selv har et ønske om at blive fotograferet
> nøgen, men ikke ønsker at blande forældrene for meget ind i det, hvordan

Den mindreårige kan næppe give gyldigt samtykke til en overtrædelse af
§230 - beskyttelseshensynet strafbestemmelser om seksuelle krænkelser
af børn skyldes jo netop at man ikke forventer at mindreårige kan
overskue konsekvenserne af at give samtykke. Derfor er samtykket ikke
gyldigt.

--
Henning Makholm "Han råber og skriger, vakler ud på kørebanen og
ind på fortorvet igen, hæver knytnæven mod en bil,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-10-02 06:40

A.I. skrev:

>hvordan ligger det så hvis man omgås tilladelsen uden at nævne det?

Du snakker om at indgå en aftale som du på forhånd har planlagt
at bryde. Det er ulovligt.

--
Bertel

Fra : Padre

Dato : 08-10-02 09:10

> Du snakker om at indgå en aftale som du på forhånd har planlagt
> at bryde. Det er ulovligt.

Det er ikke ulovligt at bryde en aftale.

Hvis aftalen har et indhold, som gør, at den kan retshåndhæves, kan det
medføre tvangsgennemførelse af aftalen, og nogle gange kan det sågar være
strafbart.

Derudover vil jeg lige bemærke, at det ses af Karnovs noter til
straffelovens § 230, at det næppe er strafbart at optage "utugtige" billeder
af 15-17-årige.

Med utugtige forstås pornografiske. Nøgenbilleder, der ikke fokuserer på
kønsdele etc, er ikke utugtige.

Det kan dog være strafbart at besidde eller distribuere utugtige billeder af
børn (personer under 18) jf. straffelovens § 235 alt efter hvor eksplicitte
billederne er.

padre

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-10-02 10:55

Padre skrev:

>Det er ikke ulovligt at bryde en aftale.

Er det ikke i strid med aftalelovens § 1?

--
Bertel

Fra : Padre

Dato : 08-10-02 14:30

> Er det ikke i strid med aftalelovens § 1?

Ulovligt vil normalt betyde at handlingen/undladelsen er belagt med en
sanktion/straf eller lign.

Der er ingen sanktion for at overtræde aftalelovens § 1, men efter
omstændighederne *kan* aftalepartneren søge sig fyldestgjort gennem
retssystemet.

Hvis vi fx. holder et brag af en fest i dit hjem, og vi aftaler, at jeg skal
komme næste dag for at hjælpe med at rydde op, så er det jo ikke ulovligt at
jeg udebliver.

--
padre

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-10-02 14:46

Padre skrev:

>Hvis vi fx. holder et brag af en fest i dit hjem, og vi aftaler, at jeg skal
>komme næste dag for at hjælpe med at rydde op, så er det jo ikke ulovligt at
>jeg udebliver.

Det synes jeg nu.

--
Bertel

Fra : Padre

Dato : 08-10-02 14:51

> Det synes jeg nu.

Nå ja OK. Lovens strengeste straf.

padre

Fra : Peter G C

Dato : 08-10-02 15:39

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Nå ja OK. Lovens strengeste straf.

ROFL

/Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-10-02 17:14

In article <anu3ra$k11$1@tux.netsite.dk>, Padre wrote:
> [...]
> børn (personer under 18) jf. straffelovens § 235 alt efter hvor eksplicitte

Så det er ikke ulovligt at trykke på knappen, men ulovligt at være i
besiddelse af det fremkaldte negativ. ?

Fra : Padre

Dato : 08-10-02 18:01

> Så det er ikke ulovligt at trykke på knappen, men ulovligt at være i
> besiddelse af det fremkaldte negativ. ?

Nej - jeg kom bare med en kort henvisning - hvis du læser bestemmelserne ser
du, at såfremt billederne er grove nok til at de er kriminelle at optage, er
det også kriminelt at besidde dem (meget kort fortalt, aftensmaden venter)

Syntes bare det var bedre at gøre opmærksom på den ekstra mulighed for at
begå en ulovlighed end at undlade at nævne den, og så blive punket for *det*

padre

Fra : Lars Raaby

Dato : 07-10-02 21:33

A.I. skrev i et tidliger indlæg:

> Hejsa.
>
> Jeg er nystartet fotograf og ville høre om her er nogen der kan
> hjælpe mig med lovgivningen ved nøgenfotografering af en person under
> 18 år.

Husk nu at sende dem til os i "dk.binaer.erotik.nordisk" ))

Lars Raaby