husbyggeri
Fra : Caz

Dato : 07-10-02 18:31

Kære alle
Spørgsmålet:
typehus eller hus udført af selvforanstaltede håndværkere, hvad er bedst
pris kontra "bøvl"?

Vi skal have et nyt hus. Grunden er reserveret, men vi mangler huset.

Vi har kontaktet flere typehusfirmaer- med beskeden om vi gerne vil være
"medbyggere" Det vil de fleste gerne være med til- siger de- men de vil
sjældent give en reel rabat.
Eksempel:
På et hus på ca. 170 m2 foreslog jeg selv at lave soklen incl. kloakering og
støbte gulve.
En entreprenør i omegnen tager typisk 150.000,- kr. for dette arbejde.
Typehusfirmaet vil kun give nedslag på ca. 50.000,- for dette arbejde.
For alt malerarbejde incl. materialer kunne gives et nedslag på ca. 45.000,-
kr.

Jeg undre mig lidt over disse priser- dog ved jeg jo selvfølgelig at de
skal tjene på handlen..

Min egen baggrund er svagstrømsingeniør, men med hang til husbyggeri.
Jeg har selv renoveret to gamle huse ALT INCL. Det ene fra 1880 det andet
fra 1900/36. Begge var gennemgribende renoveringer. Det første stod kun
ydervæggene tilbage.
Er der nogen der vil bidrage med deres erfaringer med selv at bygge via
håndværkere man selv finder frem til- evt. med en hovedentreprenør?
Hvad med byggetegninger og beregninger på konstruktionen?
Udgifter til arkitekter?

Mht. typehusbyggeri: Her kan vi godt finde og "modulere" et typehus så det
passer os. Vi ender her på en pris på ca. 9.000,- pr. m2- og det er med alt:
hårde hvidevare i god kvalitet, køkken og 2x bad også i god kvalitet. Et
pudset hus i gl. stil med gesims, maghonivinduer, beton tagsten og
gennemmuret hus.
Nøglefærdigt!

Nogen erfaringer???

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 07-10-02 21:31

Hej Carsten

Skal det absolut være et typehus?
Vi har fået vores tegnet af arkitekt, kombineret med vores ønske,
Bygget af lokale håndværkere,
til samme pris bare større og med 100 gange bedre materialer!
Vi havde dårlig smag i munden efter at have besøgt tybehusfirmaet....
Venlig Hilsen Kim S

Caz <security_50@jubiipost.dk> skrev i

Fra : caz@work

Dato : 08-10-02 07:18

Hej Kim

> Skal det absolut være et typehus?

Nixen, absolut ikke- men det var umiddelbart det der lå ligefor.

> Vi har fået vores tegnet af arkitekt, kombineret med vores ønske,
> Bygget af lokale håndværkere,
> til samme pris bare større og med 100 gange bedre materialer!

Se det lyder jo interessant- kan du huske en m2 -pris?
Jeg vil meget gerne høre mere om dette- mail gerne direkte på
FJERNcde@mail.dk

> Vi havde dårlig smag i munden efter at have besøgt tybehusfirmaet....

Faktisk var fornemmelsen god nok ved typehusfirmaet, men deres påståede
vilje til at lade os bygge med holder ikke helt. Vi måtte gerne ændre på
huset- det kostede dog hvis man afveg meget fra standarden. Ligeledes er det
udvalgte køkken og bad firmaer der skal benyttes- så det er nok ikke nemt
selv at få en rabat her- hvor der ellers kan være en del penge at hente.

Jeg håber at høre mere fra dig ..

Med venlig hilsen
Carsten

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 09-10-02 10:08

Hej Carsten
Det er lidt svært at prissætte.
Vores pris var 1,2 for et grundplan på 104 m² og 70 m² på første sal, men i
det skal man lægge at vi endnu ikke har udnytte førstesalen.
Men har brugt lidt ekstra på gulv, bad og køkken m.m.
Huset er fuldmuret med tegltag, indvendige væge er filset mursten, ingen
papvægge.
Vi bor i en lille landsby og var underlagt lokalplan med taghældning og form
m.m.

Besøg evt. http://users.cybercity.dk/~bdi1611/hus1.htm
og http://www.nybygguiden.dk/

MVH Kim S

caz@work <security_50@jubiipost.dk> skrev i

Fra : caz@work

Dato : 09-10-02 14:29

Hej Kim

> Det er lidt svært at prissætte.
> Vores pris var 1,2 for et grundplan på 104 m² og 70 m² på første sal, men
> det skal man lægge at vi endnu ikke har udnytte førstesalen.

Det er jo egentlig ikke så dyrt i forhold til de m2 i får.

> [...]
> papvægge.
> Vi bor i en lille landsby og var underlagt lokalplan med taghældning og

Vi bor nu- og skal også bygge i en lille landsby. Der er dog ikke de store
restriktioner på taghældning, tagtype mv.

> Besøg evt. http://users.cybercity.dk/~bdi1611/hus1.htm

.... det ser nu da ikke helt tosset ud! Vi skal også bygge i denne "gamle"
stil- og bestemt ikke i den alm. parcelhusstil med valmet tag og integreret
carport.

> og http://www.nybygguiden.dk/

.... den kræver en nærmere undersøgelse.

Mvh
Carsten

Fra : Pia J

Dato : 08-10-02 07:48

Jeg har længe været vild efter at få bygget et af disse:

http://www.amerlink.dk

De koster ikke mere end det du nævnte, og man kan vælge konceptet selvbyg,
medbyg eller totalbyg, selv vælge vægbeklædning, køkkenelementer, gulv osv.
Med i prisen er arkitekthjælp, da hvert hus bliver designet individuelt.

:Pia

Fra : caz@work

Dato : 08-10-02 07:48

Hej Pia

> Jeg har længe været vild efter at få bygget et af disse:
>
> http://www.amerlink.dk

Et træhus lyder interessant, men det bliver ikke lige i denne omgang. Vi
skal have et hus uden den store vedligeholdelse, og så er vi i bund og grund
ikke så vilde med træhuse. Vi er mere til den gamle husstil med lidt murede
gesmiser og lidt rå vægge.

Mvh
Carsten

Fra : Gert Espersen

Dato : 08-10-02 07:58

Hej

Vi har bygget et typehus for ganske nyligt...Og jeg kan kun sige, at DE
ER NOGEN RØVHULLER!!

Ialtfald dem der lokkede os på krogen......Huset er såmænd ok, men
småting der bliver hen ad vejen, har vi slåsset meget med dem
om........Og de brugere jo de håndværkere der er at få, og håndværkere
er der MEGET stor forskel på. Jeg skal ikke bruge jeres tid på at
opremse alt det klamphuggeri jeg har været vidne til.

Vi gør det ikke igen! Hellere betale en arkitekt for et godt "layout" og
byggestyring.

M.v.h.

-Gert..

Skal man have noget lavet ordentligt, skal man gøre det selv!

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-10-02 08:19

"Caz" <security_50@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> Kære alle
> Spørgsmålet:
> typehus eller hus udført af selvforanstaltede håndværkere, hvad er bedst
> pris kontra "bøvl"?

Allier jer med en arkitekt. Få udarbejdet et komplet projektmateriale, hvor
det også fremgår hvilke arbejder i selv ønsker at udføre. Udbyd det herefter
til de forskellige håndværkere, og få arkitekten til at styre byggeriet.
Enten kender i selv nogle forskellige håndværkere, eller også kender
arkitekten nogle som han kan anbefale.

Så burde i være rimelig sikker på at få den kvalitet som i ønsker. Og dette
koster ikke mere end et typehus.

mvh - Martin

Fra : John Jensen

Dato : 09-10-02 16:28

Hej jeg ved ikke hvor du bor men på fyn kan du kontagte
Riishøj og Andreasen det er et murerfirma der har kontagter til arkitekter
der kan hjelpe dig og der kan du osse lave medbyg hvis du vil.
Det er bare at sætte krav om hvad du vil lave selv, men det kan
godt værer de sætter nogle klausuler når du laver sokkelen selv,
men det er bare at få en snak om det osse, det har de lavet så mange
før.
En arkitekt koster omkring 25-30000kr for at lave tegninger eller
hvis du selv har nogle skitser fra andre huse kan få ham til at lave om så
der ikke bliver problemer med de andre tybehuse firmaer
Hilsen en murer

Fra : caz@work

Dato : 10-10-02 09:12

Tak John!
Det lyder jo godt

Carsten

Fra : Finn Kildam

Dato : 10-10-02 23:40

Hej Caz

Vi er flyttet i nybygget hus mellem jul og nytår. Jeg stod selv som bygherre
og hyrede selv de enkelte - lokale - håndværkere for at få dem jeg ville
have. Vi tegnede selv huset (alle godkendte tegninger er på millimeterpapir,
tegnet med kuglepen ved køkkenbordet).

Vi ville også gerne lave en del selv men fandt hurtigt ud af at det ikke kan
betale sig. For det første har håndværkerne materialerne til en anden pris
end os og for det andet ligger de lidt til i tilbuddet i tilfælde af at
byggeriet ikke kan køre så flydende som normalt.
Der vil sandsynligvis også altid opstå ansvarsforflygtigelse i en situation
hvor man selv laver noget som håndværkerne skal overtage og arbejde videre
på.
Det eneste vi lavede var maling ude og inde, flisearbejde inde og så rydde
op efter tømrer og murer Det sparede vi vel i alt ca. 65.000 på efter køb af
materialer, men det man virkelig kan spare ved er selv at hyre de enkelte
håndværkere og selv stå som bygherre.

Ved at spørge de enkelte håndværkere om pris bliver de nødt til at sætte sig
ned og regne på hvad arbejdet rent faktisk koster i stedet for at en
totalentreprenør blot slynger en m2-pris ud som er høj nok til at dække
udgiften til alle faggrupper.
Vi sparede ca. 100.000 på denne opgave.

Vi byggede 180 m2 (uden carport/garage) til ca. 1.1 mill.
Ja, godt 6.000 pr. m2. Vi har nu 180 m2 beboelse, 66 m2 muret dobbelt
carport med redskabsrum på 1300 m2 grund til i alt 1.5 mill.
Kontakt mig gerne direkte hvis du vil vide mere. Jeg brænder for at give
ideen om selv at være bygherre videre, og der er naturligvis også opgaver
forbundet derved.

Mvh
Finn
kildamFJERN@mail.dk