Pistol/Revolver antal skud
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 07-10-02 17:49

Jeg har hørt noget om, at der max. må være 5 skud i et magasin.
Er det en regel, der kun gælder i forbindelse med Skytteforeninger, til
konkurrencer eller generelt i Danmark?

Udelukker det ikke mange revolvere - det er vel de færreste, der kun kan
indeholde 5 skud?

Fra : Buck

Dato : 07-10-02 20:16

> Jeg har hørt noget om, at der max. må være 5 skud i et magasin.

Ja, det er rent pædagogisk i forhold til sikkerheden....
En af hovedreglerne er at når først Pistolen er ladt, slipper man ikke
Pistolen igen før magasinet/tromlen er tom, dvs. man er færdig med at skyde
de skud man har ladt op.
Nogle kloge hoveder har i den forbindelse regnet ud at man åbenbart ikke kan
tælle til mere end 5 når man står og koncentrerer sig om at skyde. Nye
sportspistoler er af samme grund udviklet med 5-skuds magasin.

> Er det en regel, der kun gælder i forbindelse med Skytteforeninger, til
> konkurrencer eller generelt i Danmark?

Reglen er nok mest egnet på sportsskytter der skyder på bane, og jeg ved at
især DDS (De Danske Skytteforeninger) praktiserer denne sikkerhedsregel.
Hvor vidt de andre sportsskytte organisationer holder sig til denne regel
ved jeg ikke.

Hvad mener du iøvrigt med "generelt i Danmark" ?
Så vidt jeg ved må man ikke skyde med pistol/revolver uden at det foregår i
en skytteforening.

> Udelukker det ikke mange revolvere - det er vel de færreste, der kun kan
> indeholde 5 skud?

De fleste revolvere har 6-skuds tromle, og der findes endda enkelte modeller
der kan have 8 skud i tromlen...
Det er nu ikke noget problem "kun" at lade med 5 skud, selv ikke med en
speed-loader. Det sidste "hul" i tromlen skal jo blot være tomt, og når man
har ladt tromlen med 5 skud lukker man tromlen sådan at "hullet" passer ud
for hanen. Så passer det med at når du trækker hanen drejes den første
patron på plads...
--
/Buck (Sportsskytte)

Fra : Erik Prestmo

Dato : 07-10-02 20:37

Gammel jungelregel.....

På den tiden da man møttes i hovedgaten i Tombstone, og alle pistoler var
Sinle Action 1873 revolver.....

Som kjent hadde ikke slike våpen noen form for sikring (det er da også kun
tosker som liter på en "sikring".......).

Eneste sikring var alltid å la hanen hvile på et tomt kammer.

Derfor var da også "seks-skydere" egentlig "fem-skydere" ........

OG! Bedre form for sikring finnes ikke, og mer praktisk våpen er aldri
laget, når man snakker om hylster-revolver....

Skal man få avfyrt våpen MÅ *noen* spenne hanen, for å bringe fram patron og
*noen* my trykke på avtrekkeren for å få hanefall. Det nytter ikke å skrike
på advokat og slylde på andre.....

ErikP

Peter Elmkvist Snabe <peter@snabe.dk> skrev i

Fra : Frans Jensen

Dato : 07-10-02 20:43

On Mon, 7 Oct 2002 18:49:09 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<peter@snabe.dk> wrote:

>Jeg har hørt noget om, at der max. må være 5 skud i et magasin.
>Er det en regel, der kun gælder i forbindelse med Skytteforeninger, til
>konkurrencer eller generelt i Danmark?

mon ikke det kun er jagtvåben(riffel) som kun må indeholde 5 patroner

>Udelukker det ikke mange revolvere

jeg har endnu aldrig set en revolver med magasin

>- det er vel de færreste, der kun kan
>indeholde 5 skud?

de kaliber .22 pistoler jeg kender til fra skytteforeningen kan
indeholde mere end 5 skud i magasinet

--
girls and sex
can't beat

Fra : Tommy Hansen

Dato : 07-10-02 23:14

> mon ikke det kun er jagtvåben(riffel) som kun må indeholde 5 patroner

Der er der ingen regler for antallet af patroner, så længe der skal lades
mellem hvert skud.

Tommy

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 08-10-02 17:48

> mon ikke det kun er jagtvåben(riffel) som kun må indeholde 5 patroner

Jeg var til et intromøde i en skytteklub. Der snakkede de om, at der kun
måtte være 5. Men om det var en regel, som kun bruges ifb. med konkurrencer
ved jeg ikke.

> jeg har endnu aldrig set en revolver med magasin

Det ved jeg godt - men hvis der kun må være plads til 5 skud i tromlen????

> de kaliber .22 pistoler jeg kender til fra skytteforeningen kan
> indeholde mere end 5 skud i magasinet

Dem vi skød med kunne kun indeholde 5 skud - selv om det var et langt
magasin.