Endnu en gang: 19 år og stor motorcykel
Fra : Andrew

Dato : 07-10-02 17:24

Hej

Jeg har spurgt om dette en gang før, men fik ikke rigtigt svar på det.

Jeg har lige taget motorcykelkørekort, men de første 2 år må jeg kun køre på
en maskine med 34 heste højest.
Jeg ville bare vide hvad der helt præcist skete hvis jeg tog en tur på min
fars MC (100 heste)?
Jeg har fuld forståelse for reglen med de 34 heste, den har med garanti
sparet mange menneskeliv; unge nye motorcyklister der sætter sig op på en
mega-kværn og kører sig ihjel! (hvilket jeg ABSOLUT ikke har tænkt mig!!!)

Jeg ved at der er kommet den her nye lov med at nyfødte trafikanter kan
miste kørekortet hvis de laver noget lort indenfor de første 2 år. Gælder
den også i sådan et tilfælde som hvis jeg blev snuppet på en for stor
motorcykel??? Mister jeg så kortet og skal tage det en gang til?
der må da være præcise regler på området.

Jeg ved at bøden hedder 5000,- 1. gang, 7000,- anden gang og 12000,- +
kortet 3. gang man stoppes på en motorcykel/bil og man ikke har kort til
køretøjet, men når man er under den her 2-års prøveperiode kan man så miste
sit mc-kørekort???

Jeg kan ikke forestille mig det selv, men ved det ikke. Det kan jo ikke
passe man kan miste et kørekort for et andet køretøj, fordi man har kørt på
et helt tredie. Det svarer jo til at man mister sit bil-kørekort ved at køre
uforsvarligt på sin cykel...

Mvh Anders

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-10-02 17:52

"Andrew" <andvalenFJERN@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> passe man kan miste et kørekort for et andet køretøj, fordi man har kørt

> et helt tredie. Det svarer jo til at man mister sit bil-kørekort ved at

Hvilket faktisk også kan lade sig gøre!

Jeg kender ikke svaret på dit konkrete spørgsmål, men jeg tror nok loven
baserer sig på noget med at du (som person) har erhvervet dig retten til at
føre visse kategorier køretøjer, og denne ret kan fratages dig (som person)
hvis du opfører dig tilstrækkelig uansvarligt - og det er så retten til alle
de køretøjer du har erhvervet dig ret til, der fratages dig - for kan du
opføre dig meget uansvarligt på en type køretøj, så kan du jo sikkert også
på de andre.

Rittig

Fra : Anders Christensen

Dato : 07-10-02 18:04

Du vil have et meget alvorligt problem hvis du slår nogen ihjel på en
"ulovlig motorcykel" da du så selv kommer til at hænge på et millionbeløb i
erstatning da din forsikring ikke dækker....

Derudover kan man faktisk miste sit kørekort til bil/MC/bus osv. hvis man
kører spirituskørsel på en knallert!
Det forventes nemli at man kan finde ud af at opføre sig ansvarligt når man
har kørekort!
Jeg tror også at de tager kortet for at du kører på en MC du ikke har kort
til, selvom jeg dog ikke lige kunne finde noget om det på nettet sådan uden
videre.

Mvh Anders Christensen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 07-10-02 18:37

"Anders Christensen" <vladimirr_one@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> erstatning da din forsikring ikke dækker....
>
> Derudover kan man faktisk miste sit kørekort til bil/MC/bus osv. hvis man

Med forbehold for at reglerne er blevet ændret inden for det sidste år, så
kan man ikke miste retten til at føre køretøjer, der kræver kørekort ved at
køre spritkørsel på noget, der ikke kræver (knallert, cykel etc.)

Fra : Sune

Dato : 09-10-02 00:38

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[cut]
> [...]
at
> køre spritkørsel på noget, der ikke kræver (knallert, cykel etc.)

Det er nemlig korrekt.

Sune

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-10-02 20:00

> Derudover kan man faktisk miste sit kørekort til bil/MC/bus osv. hvis man
> kører spirituskørsel på en knallert!

Det ved jeg at man ikke kan..
Jeg væddede engang med nogle om det, og efter at have læst det flere steder
på nettet + spurgt en politimand, så blev svaret, at det kan man ikke. Man
kunne godt engang, men det blev ændret for (vistnok) 3-4 år siden.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 07-10-02 20:57

In article <ansljm$11v3$1@news.cybercity.dk>, mosREMOVE@laxity.dk
says...

> [...]
> på nettet + spurgt en politimand, så blev svaret, at det kan man ikke. Man
> kunne godt engang, men det blev ændret for (vistnok) 3-4 år siden.

Hvis det vurderes at man generelt er uegnet til at føre et motorkøretøj,
kan man fradømmes retten til at have OG erhverve førerbevis!

Fuldstændig på samme måde som man kan blive fradømt kørekortet p.gr.a.
spirituskørsel med en promille på 0,1, hvis bare det vurderes, at
ulykkens årsag er at man har været påvirket af alkohol!

...... det er en vurderingssag, og den der vurderer er domstolene, ikke
den udøvende magt.
--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-10-02 21:14

Anders Christensen wrote:

> Du vil have et meget alvorligt problem hvis du slår nogen ihjel på en
> "ulovlig motorcykel" da du så selv kommer til at hænge på et millionbeløb
> i erstatning da din forsikring ikke dækker....

Iflg. en forsikringsgut her fra gruppen kan forsikringsselskabet _ikke_
regresse 'bare' fordi man kører med forkert eller uden kørekort.
Se selv her:
<http://groups.google.com/groups?selm=L7Lx6.10507%24o4.489029%40news010.worldonline.dk>
og hele tråden her:
<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&safe=off&threadm=m51y6.12939%24o4.629077%40news010.worldonline.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dregres%2Bgroup:dk.fritid.motorcykel%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26safe%3Doff%26selm%3Dm51y6.12939%2524o4.629077%2540news010.worldonline.dk%26rnum%3D1>

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-10-02 17:19

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Iflg. en forsikringsgut her fra gruppen kan forsikringsselskabet _ikke_
> regresse 'bare' fordi man kører med forkert eller uden kørekort.

MEDMINDRE de kan godtgøre at den kraftigere motorcykel (og førers manglende
evner til at håndtere den) var en væsentlig årsag til uheldet, så kan de
nemlig godt.
Jeg vil nu godt se sådan en sag prøvet i retten, det skal bare ikke lige
være mig der er sagsøgte...

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-10-02 19:47

Claus Rittig wrote:

> millionbeløb

> MEDMINDRE de kan godtgøre at den kraftigere motorcykel (og førers
> manglende evner til at håndtere den) var en væsentlig årsag til uheldet,
> så kan de nemlig godt.

Ok. Så er det lige med hvem der skal vurdere det, men i sidste ende er det
vel i retten det foregår. I praksis skal man nok dumme sig rimeligt
kraftigt før det går galt, men man ved jo aldrig...

> Jeg vil nu godt se sådan en sag prøvet i retten, det skal bare ikke lige
> være mig der er sagsøgte...

Man kan egentlig godt undre sig over at der ikke allerede har været nogen
(man har hørt om), for jeg har på fornemmelsen der er rimeligt mange der
ignorerer reglerne.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 07-10-02 18:57

> Hej
>
> Jeg har spurgt om dette en gang før, men fik ikke rigtigt svar på det.

Jeg tror regler er lige uklare, så det nemmeste er at henvende sig til den
nærmeste politi station.. de må næsten kunne skaffe svaret!

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - *suk*

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 07-10-02 21:57

"Michael Frederiksen" <chipmaster@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror regler er lige uklare, så det nemmeste er at henvende sig til den
> nærmeste politi station.. de må næsten kunne skaffe svaret!

Man kan IKKE regne med et korrekt svar fra politiet.
De er ikke inde i alle juridiske detaljer, selv om enkelte
af dem en gang i mellem udtaler sig utåleligt skråsikkert.

Der var f.eks. den sag om mødre som fik bortført børn af deres udenlandske
mand.
Ved henvendelser til politiet fik de skråsikkert at vide, at politiet ikke
kunne forhindre manden i at rejse
med barnet når han også havde forældremyndighed!

Prøv at spørge en jurist i stedet (findes der en news jura.dk ?)

--
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 08-10-02 06:25

Sakset fra www.faerdselssikkerhed.dk:
-------------
7. Hvis jeg har kørekort til flere kategorier, er de så alle sammen "på
prøve" i to år?
Svar: Nej, prøveperioden på to år regnes fra den første kategori, du har
taget kørekort til. Prøveperioden starter altså ikke forfra, hvis du
efterfølgende tager/har taget kørekort til flere kategorier.

Så hvis du har taget kort til bil som 18-årig, vil din prøveperiode
stoppe når du bliver 20. Så måske det kunne betale sig at vente lidt med
at prøve en større cykel?
- og dette er _ikke_ en opfordring til at forsøge at beherske mere end
34 hk før det er lovligt.

Carsten

Fra : Andrew

Dato : 08-10-02 14:52

"Carsten Nielsen" <cni@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at prøve en større cykel?
> - og dette er _ikke_ en opfordring til at forsøge at beherske mere end

Det svare sådan set ikke på mit spørgsmål. Jeg vil høre om der i denne
prøveperiode er en regel der siger at man mister sit MC-kørekort hvis man
kører på STOR mc.

Jeg vil meget gerne have et svar, men det er der åbenbart INGEN i hele
verden der ved.

æv

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-10-02 15:11

Lad mig sige det sådan, det vil komme bag på mig hvis du ikke mister det ved
det, men spørgs dog i en af dk.jura grupperne, der må være nogen lidt bedre
informerede hvad jura angår

Fra : Andrew

Dato : 08-10-02 14:53

Jeg kan konkludere at der IKKE er nogen i dette ellers viden-spækkede forum,
der kan svare på mit spørgsmål: "mister jeg mit MC-kørekort ved at blive
snuppet på en STOR MC når jeg er i den 2-årige prøveperiode????"

ÆV!

MVh Anders

--
"Vandet var 14, og pigen var Samer og Singapore Airlines er til salg..."

--> Fjern "FJERN", i min adresse for at reply'e til mig.

---

Fra : Hekto

Dato : 08-10-02 15:05

In article <anunvq$6po$1@sunsite.dk>, andvalenFJERN@post.tele.dk
says...
> [...]
> der kan svare på mit spørgsmål: "mister jeg mit MC-kørekort ved at blive
> snuppet på en STOR MC når jeg er i den 2-årige prøveperiode????"

Det er jo sådan set heller ikke verdens vigtigeste paratviden, at gå
rundt med!

Måske bliver du den første, i hele verden, der kan svare på det!?

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-10-02 16:20

Andrew wrote:

> Jeg kan konkludere at der IKKE er nogen i dette ellers viden-spækkede forum,
> der kan svare på mit spørgsmål: "mister jeg mit MC-kørekort ved at blive
> snuppet på en STOR MC når jeg er i den 2-årige prøveperiode????"

Hvis du vil have den rigtige besked, og ikke en masse ammestuesnak, så kunne du
jo prøve at trykke på din telefon: XXXX1448, derefter spørger du efter om en der
har forstand på den slags. De må kunne oplyse om lov og paragraf. Og måske en
prøvesag, og med hvilket udfald.

Ib Jakobsen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-10-02 15:53

Andrew wrote:

> Jeg kan konkludere at der IKKE er nogen i dette ellers viden-spækkede
> forum, der kan svare på mit spørgsmål: "mister jeg mit MC-kørekort ved at
> blive snuppet på en STOR MC når jeg er i den 2-årige prøveperiode????"

Hvis du nu læser de links jeg postede, så er der en der mener (og lyder
til) at vide det.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Sune

Dato : 09-10-02 00:51

> [...]

> en maskine med 34 heste højest.
> Jeg ville bare vide hvad der helt præcist skete hvis jeg tog en tur på min

Jeg mener at du får en bøde for at køre på/i et køretøj du ikke har kørekort
til, jvf. det du selv skriver lidt længere nede.

[cut]
> [...]
> motorcykel??? Mister jeg så kortet og skal tage det en gang til?
> der må da være præcise regler på området.

Udpluk fra teoribogen:
"Kørekort på prøve" ..... som begår en færdselsforseelse, der efter de
tidligere regler medførte en betinget frakendelse af kortet......

Kørsel på MC, som man ikke har kort til, har aldrig givet betinget
frakendelse af kortet, derfor mener jeg heller ikke, at du mister kortet.
Derimod får du en hæftig bøde istedet, der ligger tæt på prisen for et nyt
kørekort.

> [...]
>
> Jeg kan ikke forestille mig det selv, men ved det ikke. Det kan jo ikke
> passe man kan miste et kørekort for et andet køretøj, fordi man har kørt

Jo, det kan man nu godt. Bare ikke i dette tilfælde. Og heller ikke den med
cykel eller knallert30.

mvh Sune