Pant på kulsyrecylinder
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 07-10-02 14:55

Hejsa,
Når matas opkræver 19 kr i pant når man køber en kulsyrecylinder til sin
SodaStreamer, er det så overhovedet lovligt? Man får dem nemlig ikke igen
hvis man tilbageleverer den. Hvis man derimod bytter den til en ny slipper
man får at betale igen. Men er det lovligt ikke at tilbagebetale panten? På
flasken står der (når man har pakket den ud) at flasken ikke har nogen
pantværdi.
Mvh
Vibeke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-02 15:24

Vibeke Jørgensen skrev:

>Når matas opkræver 19 kr i pant når man køber en kulsyrecylinder til sin
>SodaStreamer, er det så overhovedet lovligt?

Ja. De sælger dig en flaske. Har de påstået at det var pant?

--
Bertel

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 07-10-02 15:51

> Ja. De sælger dig en flaske. Har de påstået at det var pant?

Ja, man giver 79 kr for flasken med indhold (det er den pris der står på
cylinderen), så ligger de 19 kr til ved kassen og siger at det er pant.

Mvh
Viebke

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 07-10-02 16:09

In <ans6v5$edp$1@news.cybercity.dk> "Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> writes:

>Ja, man giver 79 kr for flasken med indhold (det er den pris der står på
>cylinderen), så ligger de 19 kr til ved kassen og siger at det er pant.

Er det 19 kroner naevnt nogle steder paa skilte ? Umiddelbart lyder det ikke korret
af forretningen.

/Martin

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 07-10-02 21:04

> Er det 19 kroner naevnt nogle steder paa skilte ? Umiddelbart lyder det
ikke korret
> af forretningen.

Nej det er ikke nævnt nogen steder på skilte, det nævnes først når man står
ved kassen.

Mvh
Vibeke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-02 17:53

Vibeke Jørgensen skrev:

>Ja, man giver 79 kr for flasken med indhold (det er den pris der står på
>cylinderen), så ligger de 19 kr til ved kassen og siger at det er pant.

Det lyder som en fejl. Hvis der kun er én pris på flasken, og der
ikke er angivet at den kun dækker en del af varen, så har man
krav på at få hele varen til den pris.

--
Bertel

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 07-10-02 20:59

> Det lyder som en fejl. Hvis der kun er én pris på flasken, og der
> ikke er angivet at den kun dækker en del af varen, så har man
> krav på at få hele varen til den pris.

På skiltene står der ikke noget om excl pant eller noget (Nu er der generelt
heller ikke skilte med priser i Matas, med mindre det er tilbud), men nu har
jeg tre tomme cylindere liggende, og har egentlig kun behov for at have to,
så jeg ville jo gerne have min pant tilbage for den ene. Men har jeg krav
eller ret til det? Og hvis ja - i henhold til hvad?
Eller hvis de nu næste gang kræver de 19 kr igen, hvad skal jeg så henvise
til af love eller lign.?

Mvh
Vibeke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-02 22:05

Vibeke Jørgensen skrev:

> [...]
>så jeg ville jo gerne have min pant tilbage for den ene. Men har jeg krav

Det vil blive svært at godtgøre at du har et krav.

>Eller hvis de nu næste gang kræver de 19 kr igen, hvad skal jeg så henvise
>til af love eller lign.?

Det er faktisk aftaleloven der sikrer det, men der spiller nogle
juridiske grundregler ind, så du kan ikke finde en paragraf hvor
der direkte står at man skal kunne købe varen til den skiltede
pris.

Rent juridisk er varen med skilt et tilbud som binder
forretningen i samme øjeblik du meddeler en ekspedient at du vil
købe varen til den skiltede pris.

Derfor har man krav på at få en vare til den pris den er mærket
med i butikken, medmindre man bør indse at der foreligger en
fejl. Om prisen er 70 eller 89 kr. kan man som almindelig
forbruger ikke vurdere, og hvis prisen gennem længere tid
vedbliver at være den samme, kan det ikke være en fejl.

Jeg ved ikke om der står noget på forbrugerstyrelsens
hjemmesider, men ellers må du gøre opmærksom på at skiltet
forpligter, og da der ikke er nævnt noget om pant, kan de ikke
forlange det.

--
Bertel

Fra : Mikkel

Dato : 10-10-02 20:23

> Rent juridisk er varen med skilt et tilbud som binder
> forretningen i samme øjeblik du meddeler en ekspedient at du vil
> købe varen til den skiltede pris.

Troede faktisk, at skiltning, lige som brochurer osv. kun var en opfordring
til at gøre tilbud, men at de i henhold til købeloven galdt for aftalt pris,
såfremt andet ikke bliver aftalt under handelen?

Dvs. selv om der er skiltet med en pris, kan ham der sælger dig varen godt
forlange en anden pris under handelen?

/Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-02 20:32

Mikkel skrev:

>Troede faktisk, at skiltning, lige som brochurer osv. kun var en opfordring
>til at gøre tilbud

Det er forkert. Butiksskilte binder forretningen ud fra den
betragtning at de kan tages ned når forretningen ønsker det. Man
kan ikke på samme måde tilbagekalde en avisannonce med et par
sekunders varsel.

>men at de i henhold til købeloven galdt for aftalt pris, såfremt andet ikke
>bliver aftalt under handelen?

Det er ikke omtalt i købeloven. Det er aftaleloven - med
bemærkninger - der er aktuel.

>Dvs. selv om der er skiltet med en pris, kan ham der sælger dig varen godt
>forlange en anden pris under handelen?

Han må da gerne prøve, men kunden behøver blot insistere.

--
Bertel

Fra : Mikkel

Dato : 10-10-02 21:01

> Det er forkert. Butiksskilte binder forretningen ud fra den
> betragtning at de kan tages ned når forretningen ønsker det.

Ja. Med mindre der er tale om en fejl, man som forbruger burde kunne
gennemskue (f.eks. varen sat til 10% af sin normale pris osv.) (U 1985.877
H) Aftaleloven, §32, stk1

Men det er som sådan irrelevant i denne tråd.

> Det er ikke omtalt i købeloven. Det er aftaleloven - med
> bemærkninger - der er aktuel.

Naturligvis.

> Han må da gerne prøve, men kunden behøver blot insistere.

Se kommentar til første

/Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-02 23:13

Mikkel skrev:

>Ja. Med mindre der er tale om en fejl

Korrekt. Men jeg var mest optaget af at svare på det her:

--
Bertel

Fra : Per Møller Nielsen

Dato : 10-10-02 22:43

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Han må da gerne prøve, men kunden behøver blot insistere.

Han må vel gerne forlange en lavere pris

>--
Venlig hilsen

Per Møller Nielsen

MSF aps / EpokeModeller