/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Pant på kulsyrecylinder
Fra : Vibeke Jørgensen


Dato : 07-10-02 14:55

Hejsa,
Når matas opkræver 19 kr i pant når man køber en kulsyrecylinder til sin
SodaStreamer, er det så overhovedet lovligt? Man får dem nemlig ikke igen
hvis man tilbageleverer den. Hvis man derimod bytter den til en ny slipper
man får at betale igen. Men er det lovligt ikke at tilbagebetale panten? På
flasken står der (når man har pakket den ud) at flasken ikke har nogen
pantværdi.
Mvh
Vibeke



 
 
Bertel Lund Hansen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-10-02 15:24

Vibeke Jørgensen skrev:

>Når matas opkræver 19 kr i pant når man køber en kulsyrecylinder til sin
>SodaStreamer, er det så overhovedet lovligt?

Ja. De sælger dig en flaske. Har de påstået at det var pant?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Vibeke Jørgensen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Vibeke Jørgensen


Dato : 07-10-02 15:51

> >Når matas opkræver 19 kr i pant når man køber en kulsyrecylinder til sin
> >SodaStreamer, er det så overhovedet lovligt?
>
> Ja. De sælger dig en flaske. Har de påstået at det var pant?

Ja, man giver 79 kr for flasken med indhold (det er den pris der står på
cylinderen), så ligger de 19 kr til ved kassen og siger at det er pant.

Mvh
Viebke



Martin Moller Peders~ (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Martin Moller Peders~


Dato : 07-10-02 16:09

In <ans6v5$edp$1@news.cybercity.dk> "Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> writes:

>> >Når matas opkræver 19 kr i pant når man køber en kulsyrecylinder til sin
>> >SodaStreamer, er det så overhovedet lovligt?
>>
>> Ja. De sælger dig en flaske. Har de påstået at det var pant?

>Ja, man giver 79 kr for flasken med indhold (det er den pris der står på
>cylinderen), så ligger de 19 kr til ved kassen og siger at det er pant.

Er det 19 kroner naevnt nogle steder paa skilte ? Umiddelbart lyder det ikke korret
af forretningen.

/Martin




Vibeke Jørgensen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Vibeke Jørgensen


Dato : 07-10-02 21:04

> Er det 19 kroner naevnt nogle steder paa skilte ? Umiddelbart lyder det
ikke korret
> af forretningen.

Nej det er ikke nævnt nogen steder på skilte, det nævnes først når man står
ved kassen.

Mvh
Vibeke



Bertel Lund Hansen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-10-02 17:53

Vibeke Jørgensen skrev:

>Ja, man giver 79 kr for flasken med indhold (det er den pris der står på
>cylinderen), så ligger de 19 kr til ved kassen og siger at det er pant.

Det lyder som en fejl. Hvis der kun er én pris på flasken, og der
ikke er angivet at den kun dækker en del af varen, så har man
krav på at få hele varen til den pris.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Vibeke Jørgensen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Vibeke Jørgensen


Dato : 07-10-02 20:59

> Det lyder som en fejl. Hvis der kun er én pris på flasken, og der
> ikke er angivet at den kun dækker en del af varen, så har man
> krav på at få hele varen til den pris.

På skiltene står der ikke noget om excl pant eller noget (Nu er der generelt
heller ikke skilte med priser i Matas, med mindre det er tilbud), men nu har
jeg tre tomme cylindere liggende, og har egentlig kun behov for at have to,
så jeg ville jo gerne have min pant tilbage for den ene. Men har jeg krav
eller ret til det? Og hvis ja - i henhold til hvad?
Eller hvis de nu næste gang kræver de 19 kr igen, hvad skal jeg så henvise
til af love eller lign.?

Mvh
Vibeke



Bertel Lund Hansen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-10-02 22:05

Vibeke Jørgensen skrev:

>På skiltene står der ikke noget om excl pant eller noget (Nu er der generelt
>heller ikke skilte med priser i Matas, med mindre det er tilbud), men nu har
>jeg tre tomme cylindere liggende, og har egentlig kun behov for at have to,
>så jeg ville jo gerne have min pant tilbage for den ene. Men har jeg krav
>eller ret til det?

Det vil blive svært at godtgøre at du har et krav.

>Eller hvis de nu næste gang kræver de 19 kr igen, hvad skal jeg så henvise
>til af love eller lign.?

Det er faktisk aftaleloven der sikrer det, men der spiller nogle
juridiske grundregler ind, så du kan ikke finde en paragraf hvor
der direkte står at man skal kunne købe varen til den skiltede
pris.

Rent juridisk er varen med skilt et tilbud som binder
forretningen i samme øjeblik du meddeler en ekspedient at du vil
købe varen til den skiltede pris.

Derfor har man krav på at få en vare til den pris den er mærket
med i butikken, medmindre man bør indse at der foreligger en
fejl. Om prisen er 70 eller 89 kr. kan man som almindelig
forbruger ikke vurdere, og hvis prisen gennem længere tid
vedbliver at være den samme, kan det ikke være en fejl.

Jeg ved ikke om der står noget på forbrugerstyrelsens
hjemmesider, men ellers må du gøre opmærksom på at skiltet
forpligter, og da der ikke er nævnt noget om pant, kan de ikke
forlange det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Mikkel (10-10-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 10-10-02 20:23

>
> Rent juridisk er varen med skilt et tilbud som binder
> forretningen i samme øjeblik du meddeler en ekspedient at du vil
> købe varen til den skiltede pris.

Troede faktisk, at skiltning, lige som brochurer osv. kun var en opfordring
til at gøre tilbud, men at de i henhold til købeloven galdt for aftalt pris,
såfremt andet ikke bliver aftalt under handelen?

Dvs. selv om der er skiltet med en pris, kan ham der sælger dig varen godt
forlange en anden pris under handelen?

/Mikkel



Bertel Lund Hansen (10-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-10-02 20:32

Mikkel skrev:

>Troede faktisk, at skiltning, lige som brochurer osv. kun var en opfordring
>til at gøre tilbud

Det er forkert. Butiksskilte binder forretningen ud fra den
betragtning at de kan tages ned når forretningen ønsker det. Man
kan ikke på samme måde tilbagekalde en avisannonce med et par
sekunders varsel.

>men at de i henhold til købeloven galdt for aftalt pris, såfremt andet ikke
>bliver aftalt under handelen?

Det er ikke omtalt i købeloven. Det er aftaleloven - med
bemærkninger - der er aktuel.

>Dvs. selv om der er skiltet med en pris, kan ham der sælger dig varen godt
>forlange en anden pris under handelen?

Han må da gerne prøve, men kunden behøver blot insistere.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Mikkel (10-10-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 10-10-02 21:01

> Det er forkert. Butiksskilte binder forretningen ud fra den
> betragtning at de kan tages ned når forretningen ønsker det.

Ja. Med mindre der er tale om en fejl, man som forbruger burde kunne
gennemskue (f.eks. varen sat til 10% af sin normale pris osv.) (U 1985.877
H) Aftaleloven, §32, stk1

Men det er som sådan irrelevant i denne tråd.

> Det er ikke omtalt i købeloven. Det er aftaleloven - med
> bemærkninger - der er aktuel.

Naturligvis.
>
> >Dvs. selv om der er skiltet med en pris, kan ham der sælger dig varen
godt
> >forlange en anden pris under handelen?
>
> Han må da gerne prøve, men kunden behøver blot insistere.

Se kommentar til første

/Mikkel



Bertel Lund Hansen (10-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-10-02 23:13

Mikkel skrev:

>> Det er forkert. Butiksskilte binder forretningen ud fra den
>> betragtning at de kan tages ned når forretningen ønsker det.

>Ja. Med mindre der er tale om en fejl

Korrekt. Men jeg var mest optaget af at svare på det her:

>Troede faktisk, at skiltning, lige som brochurer osv. kun var en opfordring
>til at gøre tilbud ...

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per Møller Nielsen (10-10-2002)
Kommentar
Fra : Per Møller Nielsen


Dato : 10-10-02 22:43



"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> >Dvs. selv om der er skiltet med en pris, kan ham der sælger dig varen
godt
> >forlange en anden pris under handelen?
>
> Han må da gerne prøve, men kunden behøver blot insistere.


Han må vel gerne forlange en lavere pris

>--
Venlig hilsen

Per Møller Nielsen

MSF aps / EpokeModeller
Korshavevej 15
2640 Hedehusene
46590449/20220449
www.epokemodeller.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste