Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator.ai
Fra : storm

Dato : 25-02-01 09:41

Jeg har ofte set at designmanualer dikterer at Illustrator logoer skal
gemmes dels til Mac som eps-filer, dels til PC i ai formatet.
Jeg mener det er helt unødvendigt at køre dette dobbelte bogholderi. Jeg
mener også, at tidligere, da det var nødvendigt - skulle det ihvertfald ikke
være som ai filer, da de ikke kunne placeres i lay-out programmer bare for
et par år siden.

Spørgsmål:
Er det ikke fuldt tilstrækkeligt med 1 version, nemlig en eps-fil, der har
..eps som extension?
Hvor har man i det hele taget brug for en ai-fil?

nina

Fra : B. Jacobsen

Dato : 25-02-01 13:02

Hvis man arbejder på tværs af platforme og programmer - eks
CorelDraw/Illustrator, så fungerer CorelDraws filtre somme tider bedre med
ai-filer end eps. Jeg formoder det har noget at gøre med hvordan forskellige
funktioner defineres, som eks. gradueret fyld, der jo i mange år ikke
rigtigt fandtes i Illustrator, men var noget der blev defineret som streger
eller objekter der blev "blendet". Et andet forhold kan være previewet. Det
kan sommetider være en fordel at undgå previewet lidt afhængig af miljøet.
Jeg har selv haft en del problemer med mac-illustrator-eps filer med preview
i PC Pagemaker.
Kh
Bjørn

Fra : storm

Dato : 25-02-01 21:00

"B. Jacobsen" <studio@smalbro.dk> skrev

> [...]
miljøet.
> Jeg har selv haft en del problemer med mac-illustrator-eps filer med

Okay - det lyder jo relevant.
Tror du også du har haft de problemer fornylig med Illustrator 8 og 9 filer
som ikke længere gemmer specielt PC/Mac preview? - Og løser det problemerne
hvis Illustrator filerne er i native ai-format?

I så fald vil jeg bøje mig og fortsætte som designmanualerne dikterer!

:-9 nina