xml tutorial?
Fra : Henrik

Dato : 07-10-02 12:30

Hej NG

Hvis der er en bedre subgruppe jeg skal i, så kast mig endelig derover..
men, mit spørgsmål er:

Hvad er XML, jeg har troet jeg vidste det, men nu er jeg ikke så sikker
længere.. Det indtryk jeg har fået er at det er en videreudvikling af
designsprog som eg CSS, hvor man kan designe hvordan de forskellige tags
skal opføre sig...
er det helt hen i vejret? (hvis det er, hvad er XML så?)

er der nogen der har link til en guide/tutorial til XML?

\Henrik

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-10-02 12:52

Henrik wrote in <anrr35$2vc4$1@news.cybercity.dk>:
> Hvad er XML
[...]
> Det indtryk jeg har fået er at det er en videreudvikling af
> designsprog som eg CSS, hvor man kan designe hvordan de forskellige tags
> skal opføre sig...

XML er *ikke* noget i stil med CSS. :)

HTML er baseret på SGML.
SGML er fx. <TAG parameter=foo option><BAR></TAG>
I SGML må tags være med både store og små bogstaver, parametre behøver ikke
at have en "data"-del, og dette behøver ikke være i "gåseøjn". Desuden
behøver man ikke at afslutte tags.
Disse regler gælder så også i HTML (til og med version 4).
HTML definerer så hvilke tags der eksisterer. Fx. HTML, BODY, P osv.

XML er et alternativ til SGML. Der er nogle strengere regler, men formatet
skulle være nemmere at skrive programmer til osv.
I XML skal tags være med små bogstaver, alle parametre i et tag skal i
"gåseøjn", og alle tags skal afsluttes.
(Bemærk genvejen i tagget "bar", hvor det bliver startet og afsluttet på én
gang)
Den nyeste version af HTML hedder "XHTML 1". Der gælder alle XML-reglerne,
XHTML definerer så hvilke tags der eksisterer. Det er stadig html, body, p
osv.

Got it?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Morten Larsen

Dato : 07-10-02 13:40

Henrik wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> er der nogen der har link til en guide/tutorial til XML?

http://www.html.dk/tutorials/xhtml/

Morten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anne Petersen

Dato : 07-10-02 13:42

Henrik wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> er der nogen der har link til en guide/tutorial til XML?

Indtast 'xml tutorial' i http://www.google.com, så får du en hel stribe af
urler der vil forklare dig om xml. Jeg synes at w3schools er helt fin.

mvh
Anne

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 07-10-02 14:03

Henrik wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej NG
>

> er der nogen der har link til en guide/tutorial til XML?
>
> \Henrik

Hej

Her er en god en:

http://www.w3schools.com/xml/default.asp