Isolering af bondehusvinduer (opfølgning t~
Fra : Thïngmand

Dato : 07-10-02 11:29

Som en fortsættelse til tråden Energiglas!, kan jeg oplyse at jeg selv
overvejer at anskaffe mig forsatsvinduer til mit hus fra 1825. Jeg har
kigget (og fået tilbud) på denne type: http://www.optoglas.dk/page01.htm Det
ville komme til at koste ca. 550 pr. fag, dvs. ca. 1100 pr. vindue. (hvis
jeg monterer selv)

Skal der energiglas i, koster det ekstra 210 kr. pr. m2 glas, dvs. ca. 65
kr. ekstra pr. fag i mit tilfælde (hvert fag er 40x77 cm)

Kan det betale sig med energiglas i dette tilælde? Glarmesteren mente det
ikke, bla. pga. det mindre lysindfald.

Nogen der har erfaringer med denne type forsatsvinduer?

Vinduerne er i hvert fald over 100 år gamle, så der er jo ikke noget der
hedder gummilister - det er vel lige fedt med forsatsruder, hvis det trækker
ind igennemrammen - hvordan skal man tætne det? (jeg ved ikke hvor utætte de
er, da de pt. er fuldkommen overmalede, så de ikke engang kan åbnes...)

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 07-10-02 18:06

On Mon, 7 Oct 2002 12:28:31 +0200, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:

>Kan det betale sig med energiglas i dette tilælde? Glarmesteren mente det
>ikke, bla. pga. det mindre lysindfald.

Prøv at tage et kig på www.varme-vinduer.dk - hvor man bl.a. kan læse,
at når lysindfaldet kommer under 73 pct. bliver det iøjnefaldende. Med
en 1-lags forsatsrude af hardcoated energiglas er lysindfaldet 75 pct.
og man vil stadig opnå en varmere rude end 3-lags termo.

Lars

Fra : Lars Kjær Johansen

Dato : 09-10-02 02:31

Dit hus´vinduer er ca 100 år gamle, og huset er fra 1825

Nu kender jeg ikke den generale tilstand på dit hus, jeg ville vælge et
andet "kamp område" iforhold til tætning af vinduer. Umilbart ville det være
hip som hap om det er alm.glas eller energi glas.
Jeg ville vælge at istandsætte vinduerne som det første - gøre dem funktions
dygtige igen dvs. tage gammel og forskellige artede maling af. Skifte
hængsler og vinkelbeslag, men kun dem som trænger, der er ingen grund til at
skifte dem som virker. Jeg har været vidne til folk som køre afsted med
deres el.høvl, for at passe rammerne til i karmene - lad være med det, Der
skal være en anelse afstand mellem rammen og vindus karmen, og det kommer
som regl ved at pille / rense det gamle malling af. Bundtræet kan værer
mørt - både i karm og selve vindusrammen, hvis det er alt for mørt, så kan
det blive skiftet evt. af en snedker og hvis vinduerne skal holde 100 år
mere, så offer det ekstra og brug egetræ i bundrammerne.
Slut af med en god maling - ikke de moderne plast og vandbasserede. Brug en
fed olie maling, - jeg har selv på et tilsvarende hus brugt linoliemaling,
og det holder, det lover jeg, selv om det er meget anderledes at smøre på.
Og brug linoliekit, til rep. både til hvis der er huller i træet udvendig
men også til ruderne.
Ja det er et stort arbejde - så lav kun et vindu adgangen - hvis i går
igang. Grunden til jeg forslår istandsættelse istendenfor udsiftning er at
denne type vinduer, efter min erfarring, er 50 - 100 gange mere holdbart, en
dem der idag sælges. Som hovedregl er vinduer fra før 1960 lavet af kernetræ
og det gør en enorm forskel på holdbarheden.
Iøvrigt ville jeg ikke anvende den type forsats rude der er vist på
hjemmesiden - som du henviser til.
Men den den type som sidder - om man kan sige -længere inde i huset,
monteret på inderkammen, for på den måde at undgå kuldebroen mellem ramme og
karm.

Jeg vil stærkt anbefale, at gå en anden vej, evt. den som jeg forslår, der
er nemmelig stort set intet at hente rent isoleringsmæssigt i den aktuelle
løsning med fortsatsruder.

Man kan også vende den om og sige - så skift da hele baduljen,
bondehusvinduer med termoglas fra trælasthanlen koster kun en anelse mere
end nævnte priser på fortsatsruderne, bare giv dem en ordenlig grund
behandling, med lin- /olie maling

Ja der er mange muligheder - kig evt på rådvadcenterets hjemmeside
www.raadvad.dk Der er forskellige links omkring vinduer.

Mvh. Lars

Fra : Thïngmand

Dato : 09-10-02 08:29

> dygtige igen dvs. tage gammel og forskellige artede maling af. Skifte

Hvordan tager jeg nemmest malingen af?

> Man kan også vende den om og sige - så skift da hele baduljen,
> bondehusvinduer med termoglas fra trælasthanlen koster kun en anelse mere

Jeg har ingen intensioner om at skifte vinduerne, bla. pga. udseendet,
bevaringsværdigheden og det faktum at et sådan vindue med forsatsvindue (med
eller uden energiglas) isolere bedre end et termovindue.

Men tak for alle rådende - som du foreslår vil jeg nu prøve at "rense" et af
vinduerne og se hvilken stand de er i under al malingen...

Fra : Martin Buhelt

Dato : 09-10-02 09:21

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message

> Hvordan tager jeg nemmest malingen af?

Du kan slibe det af - lettest med en excentersliber og en deltasliber til
hjørnerne. Husk at bruge sandpapir beregnet til maling (fx. den hvide fra
bosch).

Alternativt kan du bruge en varmepistol, men min erfaring siger, at man
meget nemt kommer til at varme på glasset - og så revner det!

/Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-10-02 13:15

Martin Buhelt wrote:

> Alternativt kan du bruge en varmepistol, men min erfaring siger, at
> man meget nemt kommer til at varme på glasset - og så revner det!

Træet har heller ikke så godt af det.

En tredje mulighed er det gamle trick med påsmøring af brun sæbe og
afdækning med plastfolie, lad det stå en dag eller to og skrab af.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-10-02 03:05

On Wed, 9 Oct 2002 03:31:01 +0200, "Lars Kjær Johansen"
<Blast1968@hotmail.com> wrote:

> [...]
>denne type vinduer, efter min erfarring, er 50 - 100 gange mere holdbart, en

Hvordan er det lykkedes dig at opnå den erfaring - 50-100 gange mere
holdbart? Hvor gammel er du?

Lars