Løsning af skrue
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-10-02 10:11

Hej,

Subject lyder banalt, og det er det også!

Jeg er i gang med at fjerne de nederste kåber i siden på min GSX R 250,
fordi jeg stadigvæk ikke kan få lortet startet, og nu har jeg fået at vide
at jeg skal prøve at slå på svømmehuset på karburatoren og tjekke
tændrørerne - derfor skal jeg have kåben af.

Det drejer sig om der hvor de to nederste kåber (altså én i hver side) er
samlet for neden. Jeg har fået løsnet alle skruerne undtaget den forreste at
de to identiske skruer, de sidder lige der hvor de to sider mødes. Jeg kan
simpelthen ikke få den løs - jeg har prøvet med forsk. skruetrækkere, og jeg
ved de passer fordi jeg har tjekket på den anden skrue.

Er der et trick til at få den løs, evt. smøre et eller andet på?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Esben Laursen

Dato : 07-10-02 10:10

> Er der et trick til at få den løs, evt. smøre et eller andet på?

WD-40 ??

Esben

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-10-02 10:35

> WD-40 ??

Hvad er det for noget stads, hvor kan man købe det, og hvad koster det ca.?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-10-02 10:41

> Hvad er det for noget stads, hvor kan man købe det, og hvad koster det
ca.?

Glem det, jeg tænkte mig ikke lige om! Jeg er dog stadigvæk ikke helt klar
over hvor jeg kan få fat i det, tror du at de har det i et alm. supermarked
(gider ikke køre forgæves...)?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-10-02 10:42

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
klar
> over hvor jeg kan få fat i det, tror du at de har det i et alm.

....byggemarked (Silvan) el. tankstation...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : m.grewy

Dato : 07-10-02 10:46

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message

> Jeg er dog stadigvæk ikke helt klar
> over hvor jeg kan få fat i det, tror du at de har det i et alm.
supermarked
> (gider ikke køre forgæves...)?

Man kan ihvertfald få det på tank stationer

Michael

Fra : Jonas Holt

Dato : 07-10-02 10:46

> Hvad er det for noget stads, hvor kan man købe det, og hvad koster det ca.?

Vidundermidlet over alle, svaret på dine hedeste drømme - det kan bruges til omtrent ALT!
Tankstationer, føtex mv
Det koster 20-30 kr for 200 ml (blå og gul) spray

Sprøjt det på en-to gange i timen og efter 2-10 timer - så er skruen som regel løs nok.

Se billeder og anvendelsesmuligheder på http://www.wd40.com/Brands/wd40_faqs.html

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Janus

Dato : 07-10-02 10:58

prøv at slå på skruen med en hammer gennem en skruetrækker

Janus

Fra : Mads Stetter

Dato : 07-10-02 11:14

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> prøv at slå på skruen med en hammer gennem en skruetrækker
>
> Janus

Men endelig ikke alt for hårdt... det er jo en kåbedel han er ved at
destruere!

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : Armand

Dato : 07-10-02 14:39

Rasmus Nielsen <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en

> Er der et trick til at få den løs, evt. smøre et eller andet på?

Jup!
som også svaret i tråden - Men kom fremtidige problemer i forkøbet ved
altid(!) at smøre dine gevind med molykote-fedt ved genmontering!

--
Armand.

Fra : Keld

Dato : 07-10-02 16:17

Hvis vi ser bort fra skrue problemet, og tilbage på start problemet, er
GXR250' n kendt for sit tændrørs problem.
Hvis cyklen f.eks. har stået stille i en længere periode, og den ikke vil
starte er det ofte tændrørene der er defekte.
Min eks. havde engang sådan en og den SKULLE have nye tændrør 2 gange om
året, men ellers kørte den fint.
Desværre hænger pris og kvalitet åbenbart ikke sammen her, da tændrørene er
dyre men ikke gode.

Hvad angår WD40 kan motto'et være:
WD40 er godt.......... meget WD40 er meget godt.

--
Keld
YZF R1

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-10-02 16:39

> Hvis cyklen f.eks. har stået stille i en længere periode, og den ikke vil
> starte er det ofte tændrørene der er defekte.

Dem vil jeg tjekke, når eller hvis jeg en gang får de satans skrue løs! Den
har fået WD-40 ca. 8 gange siden kl. 12.30, men den vil stadigvæk ikke komme
løs... Men den skal jeg nu nok få af?

Jeg har fået af vide af en kyndig ven, at jeg skal tjekke tændrørerne på
flg. måde:
1: Tage hætten af
2: Demontere tændrøret
3: Sætte hætten på igang
4: Lægge tændrøret et sted på motoren hvor der er metal
5: Tænde og se om der kommmer gnist

Er det den korrekte metode?
Skal jeg bare gøre dette på alle tændrørerne i vilkårlig rækkefølge eller
hvordan?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Keld

Dato : 07-10-02 20:14

Ja stort set.

demonter alle tændrørshætter, hvis de ikke er mærket med tallene 1-4 så gør
det fra højre mod venstre
skru derefter alle tændrørene ud
sæt et af dem på en vilkårlig tændrørshætte og læg den på siden på motoren
så elektroden ikke rører
tænding på, tryk på starteren (kører nu meget nemt da der ikke er noget
modtryk
tændrøret skal nu gniste
afprøv alle 4 hvis ingen af dem gnister så prøv en anden tændhætte
hvis der stadig ikke komme nogen gnist er det måske en sikring der er gået
???

Så vidt jeg husker kunne GSX'rens tændrør godt gniste, selvom den ikke ville
starte.
Men afprøv bare om der kommer gnist inden du spæner ned for at købe nye
tændrør, men jeg tror godt at du kan regne med at de kan være skyldneren.

--
Keld
YZF R1

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-10-02 20:43

> sæt et af dem på en vilkårlig tændrørshætte og læg den på siden på motoren

Bare lidt for at være helt sikker (jeg er jo total motor-newbie): Når du
skriver "motoren" mener du vel bare et eller andet metal på motorcyklen
(ikke kåben), ikke et eller andet bestemt sted vel?

> Så vidt jeg husker kunne GSX'rens tændrør godt gniste, selvom den ikke
ville
> starte.

Hvad var der så galt?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-10-02 09:53

> demonter alle tændrørshætter

Er der ikke lige nogen, der kan forklare om tændrørerne sidder i højre eller
venstre side (fra førerens synspunkt) - for jeg kan muligvis ikke få kåben
helt af, og så er det lidt svært at danne sig et overblik... For man har da
adgang til tændrørerne hvis man fjerner det nederste kåbestykke, ikke?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-10-02 16:20

Rasmus Nielsen wrote:
> For man har da adgang til tændrørerne hvis man fjerner det nederste
> kåbestykke, ikke?

Tændrørene sidder ned oveni topstykket, dybt nede i nogle huller. Ned i
hullerne går tændrørshætterne (plastikdimser med ledning på). For at komme
til dem bliver du nødt til at tage tanken af, men det er egentlig heller
ikke så svært. Det er dog en god idé at have en hjælper til at holde
tanken, mens du hiver benzinslangen (tyk), vakuumslangen (tynd) og de to
ledninger til tankmåleren af. Når du tager slangerne af skal du sikre dig
at hanen ikke står på PRI, da den så er åben uanset om motoren er startet
eller ej. På gixxeren skal man fjerne en skrue på siden af hanen, for at få
den på PRI, så hvis skruen sidder der, så kan du bare flå slangerne af (de
kan godt sidde ret godt fast). Pas alligevel på den sjat benzin der er
tilbage i benzinslangen.
Tændrørshætterne hiver du bare i for at få dem af (ikke i ledningen), men
husk at markere hvilken hætte der hører til hvilken cylinder. Det er meget
muligt at der ligger sand nede i hullerne og det bliver du nødt til at
fjerne først. Brug enten trykluft eller vær kreativ med en støvsuger. For
at løsne tændrørene bruger du det rør (6kantet i den ene ende og hullet i
den anden) der fulgte med gixxerens værktøjssæt. Så stikker du den
medfølgende skruetrækker ind i hullerne og skruer tændrørene op. Det sidste
kan godt være lidt besværligt fordi der er en masse i vejen for
skruetrækkeren, men det kan sagtens lade sig gøre.
Når du skruer tændrørene i igen (nye?) skruer du dem et pænt stykke i med
fingrene, for at være sikker på at de ikke er kommet skævt i (og gevindet
derved ødelægges). Derefter spænder du til med røret uden at gøre det alt
for hårdt, det ødelægger man nemlig også gevindet ved.
Det skulle være det og spørg endelig hvis der er mere du vil vide!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Geely Motor

Dato : 07-10-02 20:24

Kære Rasmus

Sidste mulighed hvis ikke det med sprayen virker kunne være bore hovedet af
skruen og derefter skrue resten af skruen ud med en tang.
Hvis du er i besiddelse af/har adgang til et autogen svejseværk kan du varme
gevindet som sidder i stellet til det er rødglødende. Mens det er varmt
(rødglødende) er det meget nemt at skrue stumpen ud med en tang.

Husk at afskærme evt. ledninger, kabler og brændbare dele. Efter
varmebehandlingen skal man huske at male den del af stellet som har været
varmet.

Med venlig hilsen

Geely Motor

Fra : GRISEN

Dato : 07-10-02 21:19

>"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse

Banalt forslag: Du har selvfølgelig prøvet at dreje med uret først for at løsne ???

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-10-02 21:34

> Banalt forslag: Du har selvfølgelig prøvet at dreje med uret først for at
løsne ???

Banalt: ja. Hvorfor skulle den da også være anderledes end alle andre
skruer?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Armand

Dato : 07-10-02 21:25

Geely Motor <sale@geely.dk> skrev i en

- ----- - som f.eks.den kåbedel som skruen sidder i !!!!!!

--
Armand.

Fra : Jonas Holt

Dato : 07-10-02 23:52

> Sidste mulighed hvis ikke det med sprayen virker kunne være bore hovedet af
> skruen og derefter skrue resten af skruen ud med en tang.

Du kunne jo lige prøve med en slagskruetrækker inden.

Har du ikke sådan en og skruen sidder i noget som kan holde til at slå på, kan du lave et mærke i kanten med
en mejsel og derefter slå den rigtige vej med en dorn.

Duer det ikke kan du jo prøve med en ornepik.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Allan Bojesen

Dato : 07-10-02 21:52

> [...]
jeg
> ved de passer fordi jeg har tjekket på den anden skrue.

Hej Rasmus

Hvis det er samlet som på Vibekes kan du med en papagøjetang / vandpumpetang
få fat på hovedet og skrue den løs. Hvis den sidder i en fordybning vil jeg
foreslå, som en anden har gjort, at bore den ud med et 4 mm bor. dette
kræver dog at du har en makker der kan stå og holde cyklen på siden for at
få plads til boremaskinen. Når du har fået det skilt ad smider du de gamle
skruer væk og investere i nye rustfrie unbracoskruer. Modparten i kåben
sylter du godt ind i fedt. Så kan du skille det ad en anden gang.
Mange af krydskærvskruerne på cyklen er lavet af noget "dåseblik", så gør
dig selv den tjeneste skifte dem ligeså snart du har muligheden, til rustfri
unbrako og ved enhver adskillelse husk at smøre med ex. molykotefedt (dyrt,
men godt), kan købes ved autogrossister. Og når du alligevel er henne ved
autogrossisten, så køb lige en dåse silikonefedt og alle elekstriske stik en
rengøring og efterfølgende indfedtning.

Allan Bojesen

Fra : B727

Dato : 08-10-02 19:36

Jeg har en anden løsning, hvis det med varme behandlingen ikke virker.
du kan med en ned stryger save en en slids i skruen, så du kan bruge en
alm. skrur trækker, hvis det ikke virker kan du pladsere skruetrækkeren
på den ene side af slidsen og så slå på den med en hammer, det plejer at
virke, det koster dog en ny skrue. jeg har selv brugt denne løsning med
held, hvis dette heller ikke virker så tag et mindre bor 4mm og bor ned
i skruen et par mm, skift så til et 9mm bor og bor hoved af, der efter
kan du de montere kåben og få et godt greb med en vandpumpetang og skrue
den ud, hvis den derefter stadig sidder fast så slib en flade på hver
side af den resterende del og brug en svensk nøgle, hvis det heller ikke
virker, så smid lortet ud og køb en GSXR-400, og der er du heldig for
jeg har en til salg

MVH. Martin
GSX-R400 (til salg)
R1