Vedr. rust i tank.
Fra : Henrik

Dato : 07-10-02 08:45

Hej NG !

Jeg har købt en gammel brugt tank, hvor der er noget rust indvendig i
tanken. Hvorledes skal/kan det fjernes ?

mvh, Henrik

Fra : Hekto

Dato : 07-10-02 08:51

In article <3da13c8c$0$96752$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
hekreREM0VE@wmdata.com says...
> Hej NG !
>
> Jeg har købt en gammel brugt tank, hvor der er noget rust indvendig i
> tanken. Hvorledes skal/kan det fjernes ?
>
> mvh, Henrik

Oxalsyre er et gammelt kneb fra sejlskibenes tid!
Det fjerne kun selve rusten. Fås som et hvidt pulver der opløses i vand,
hos Matas.

Om det til gengæld er en god ide at putte det i en tank, ved jeg ikke;
men det tager rusten.
--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk

Fra : Esben Laursen

Dato : 07-10-02 09:17

> Jeg har købt en gammel brugt tank, hvor der er noget rust indvendig i
> tanken. Hvorledes skal/kan det fjernes ?

Der findes noget der hedder KREEM, det skulle være en serie til at fjerne og
herefter "male" tanken indvændig..

Du kan kikke lidt på
http://www.ytmag.com/reviews/review1297.htm eller
http://www.instantop.com/cyclepages/kreem.htm

Jeg har aldrig prøvet det, men hvis du finder en der sælger det i danmark
vil jeg meget gernen høre fra det.. Da jeg entlig selv står og mangler det
=)

Esben

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-10-02 10:15

"Esben Laursen" <spam@hyber.dk.remove> skrev i en meddelelse

> [...]

....der er osse nogen, der ryster med bl.a. grus inden i...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 07-10-02 12:00

"Esben Laursen" <spam@hyber.dk.remove> skrev i en meddelelse

> Der findes noget der hedder KREEM, det skulle være en serie til at fjerne
og
> herefter "male" tanken indvændig..

Jeg er skuffet - enhver der kender bare en smule til HD, kender også til
rust .. altså har jeg hørt..

Vil bare lige sige at man kan få det der stads - eller noget lignende hos
frank - MC Parts i søborg. Sydmarken et eller andet. www.mcparts.dk

det koster nu en del så vidt jeg husker..

Rensningen kan klares med f.eks. oxalsyre og så en god håndfuld gamle
møtrikker og lignende ned i tanken og så ellers bare i gang med at ryste...

Fra : Carsten

Dato : 07-10-02 14:58

PAS PÅ ! Møtrikkerne skal i givet fald være meget små. Hvis ikke,
så risikerer du at lave en masse småbuler i tanken indefra, og det
ser faktisk ikke skidegodt ud

Carsten

"Mikkel Knudsen" <mikkel@[nospam]nurv.dk> skrev i en
meddelelse news:anrpg4$2te5$1@news.cybercity.dk...

Fra : Armand

Dato : 07-10-02 21:33

Carsten <carjak@wanadoo.dk> skrev i en
> PAS PÅ ! Møtrikkerne skal i givet fald være meget små. Hvis ikke,
> så risikerer du at lave en masse småbuler i tanken indefra,

- - - - - - - - endsamt af messing/lign. hvis de skal være gnist-sikre i
lighed med "ikke flintsten"!!

--
Armand.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 08-10-02 13:07

> Carsten <carjak@wanadoo.dk> skrev i en
>
> - - - - - - - - endsamt af messing/lign. hvis de skal være gnist-sikre i
> [...]

Fint point - men har nu ikke hørt om nogen der har leget ballon efter den
operation.

Tror at vædsken i tanken leger stødpude, så der ikke er nogen direkte
kontakt

ellers er det en god ide at have adgang til argon.. så kan man svejse på
tanken mens der er benzin i

Mikkel... med svejst tank ... sportster tank...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-10-02 16:24

Mikkel Knudsen wrote:

> Tror at vædsken i tanken leger stødpude, så der ikke er nogen direkte
> kontakt

Ellers kan man jo (ihvertfald i teorien) bare fylde en god sjat benzin i
tanken, så benzin/luft-blandingen når over øvre antændelsesgrænse og...
nevermind
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Armand

Dato : 11-10-02 15:17

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Ellers kan man jo (ihvertfald i teorien) bare fylde en god sjat benzin
> tanken, så benzin/luft-blandingen når over øvre antændelsesgrænse
og...
> nevermind

Hæ!
De lærer dig virkeligt noget derinde!!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-10-02 12:51

Armand wrote:

> Hæ!
> De lærer dig virkeligt noget derinde!!

Jaja-jaja Det er faktisk lidt imponerende hvad de når at banke ind i
hovedet på en i løbet af de tre måneder. Jeg kan endda stadig huske navne
på forskellige afgrenere, vandføringen i forskellige slangestørrelser osv.

Nej, sådan noget universitetspjat er jo den rene ferie ifht.
beredskabkorpset
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-10-02 10:08

> Jeg har købt en gammel brugt tank, hvor der er noget rust indvendig i
> tanken. Hvorledes skal/kan det fjernes ?
>
> mvh, Henrik
_________________________

Den goe gamle metode, med at fylder tanken med perlesten og derefter ryste
tanken, til armene er blevet så lange at man ikke gider mere, har funket
hver gang på mine gamle knallerter.
Husk dog at skylle rigtig godt med sæbevand bagefter!!

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Armand

Dato : 07-10-02 14:40

Psycho Cowboy <chrijac@hotmail.com> skrev i en

> [...]
funket
> hver gang på mine gamle knallerter.
> Husk dog at skylle rigtig godt med sæbevand bagefter!!

Husk også at sikr dig at der ikke er flint imellem disse perlesten:
Flint + jern = gnister => *BOOOM*

Glasskår, måske endda de små firkantede fra autoglas, er det nærmest
tilgængelige for de fleste og akkurat ligeså virksomt!

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 07-10-02 14:57

Hmmm, mener du "nærmest tilgængelig" ved at gå ned på
parkeringspladsen og forsyne sig selv
Her i kbh er det faktisk ikke nemt at få autoværksteder
til lige at give sådan noget fra sig. Desuden er nudagens
autoruder ikke af den splintrene slags.

Carsten (som faktisk også har lidt rust i tanken)

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
meddelelse news:ans2sc$8ef$4@news.cybercity.dk...

Fra : Mads Stetter

Dato : 07-10-02 15:03

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> autoruder ikke af den splintrene slags.
>
> Carsten (som faktisk også har lidt rust i tanken)

Ahh, hvis nu du går ind med en six-pack og spørger pænt, så skulle du nok
kunne få nogle glasskår med derfra! (Og nej.. det er ikke når de kylder
ølflaskerne efter dig!

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-10-02 16:33

Carsten wrote:

> [...]
> Her i kbh er det faktisk ikke nemt at få autoværksteder
> til lige at give sådan noget fra sig. Desuden er nudagens

Jo, næsten alle andre end forruden.

Ib Jakobsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-10-02 10:23

> Jeg har købt en gammel brugt tank, hvor der er noget rust indvendig i
> tanken. Hvorledes skal/kan det fjernes ?

Det' Leth:
http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/bil-baad-cykel.shtm#bil25

signing off.. Martin Sørensen

Fra : HJK

Dato : 10-10-02 15:42

"Henrik" <hekreREM0VE@wmdata.com> wrote in message
> Hej NG !
>
> Jeg har købt en gammel brugt tank, hvor der er noget rust indvendig i
> tanken. Hvorledes skal/kan det fjernes ?
>
> mvh, Henrik

Og når du så har gjort tanken ren, bruger du en tankforsegling som 3M laver
(jeg kan ikke huske hvad stadset hedder) Du kommer hele dåsens indhold, 1
liter, i, og ryster tanken godt, vender den op og ned osv. Ryst den et par
gange i døgnet i en uges tid. Og så hælder du retsen ud i dåsen igen, og
lader tanken tørre godt. Du har nu en kemisk bestandig hinde i tanken, og du
får aldrig rust i den igen, og du får ingen snavs i karburatoren. Dåsens
indhold er tilstrækkelig til behandling af ca 4 motorcykelbenzintanke.
Metoden, jeg har brugt til mine veteraner, gør også ,at hvis der skulle være
en lille revne i tanken, bliver den tæt.
mvh
Hans Jørgen