slap kæde?
Fra : Buck

Dato : 07-10-02 07:59

Jeg synes jeg går og strammer kæden på min CZ igen og igen i denne tid...
Kan en kæde gå hen og strække sig når den bliver for slidt?
Cyklen har lige rundet 5500 km og jeg tror det er den originale kæde der
stadig sidder på... (ikke o-ring)

Eller har det måske noget med de faldende temparaturer at gøre?
--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 07-10-02 08:23

Jeg er ret sikker på den er slidt. Og det kan også sagtens passe at den ikke
holdere længere, når det ikke er O-ring. Jeg prøvede det på en af mine
offroadere engang, det var også omkring 5kkm den holdt

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-10-02 10:13

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:anrch7$okg$1@sunsite.dk...
> Jeg er ret sikker på den er slidt.

....kig på det bagerste tandhjul: er tænderne spidse, er kæden slidt - de
skal være buttede...

....man må heller ikke kunne løfte kæden alt for meget væk (fra det
bagerste tandhjul)...

....man kan også vaske kæden ud og hænge den op på et søm ved siden af en
ny - afvigelsen i længden må ikke overstige en vis %del - kan ikke huske
tallet - har vist set det i min gamle Haynes...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Armand

Dato : 07-10-02 14:41

Hans Paulin <niluap@tiscali.danmark> skrev i en

> [...]
huske
> tallet - har vist set det i min gamle Haynes...

Når kæder pludselig begynder at blive slappe i tide og utide er de
færdige!

Checkede lige min gamle Haynes (XS500) for tallet:
Den skriver at forskellen på en renset kædes sammenpressede og udtrukne
længde ikke må overskride en tomme pr. fod => ca. 8%!

I den originale manual til GPZ900R står max. forstrækningen for en
530'er kæde, omregnet til at være 1,5% - Men det kræver jo en ny at
sammenligne med!

Dén med (om muligt) at løfte kæden fri af bagtandhjulet, så der kan ses
luft under,
er i praksis den bedst anvendelige metode, derved at man kan
tage beslutningen mens kæden endnu er monteret, og derfor kan køre den
sidste tur ned til forhandleren efter det nye kædesæt!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 08-10-02 07:43

Buck <buck_@sol.dk> skrev i en news:anrbl5$kaq$1@sunsite.dk...
> [...]
> stadig sidder på... (ikke o-ring)
>
> Eller har det måske noget med de faldende temparaturer at gøre?

For det første så åd min Honda CB750 kæder for 6.000 km, og det var ikke
o-ringskæder. For det andet så skriver Armand bl.a. 1,5 % maksimalt tilladt
kædeforlængelse, altså dertil og ikke længere og det passer meget godt med
rettelinien man brugte for bl.a. Honda CB750´s kæder nemlig kædeforlængelse
svarende til et kædeled; (Kawa 900 havde jo større dimensions kæde/færre
led). Dette kan jo ses ved langs en retskinne/træliste først at trykke kæden
sammen og derefter trække den fra hinanden.
For det tredie så sagde vi at kæden var slidt for meget hvis kæden på
bagtandhjulet kunne trækkes mere fra tandhjulet end tykkelsen på kædens
sideplade.
Tandhjulene kan man jo bedømme ved at se på om de er for spidse, ved at
sammenligne med andre.
Det er jo således at jo mere slidt kæden er der mere chock kommer der ved
hver tand da kæden jo kun trækker på 1 tand ad gangen. Kun når kæden er nu
og næsten ny trækker kæden jo på alle tænderne på en gang.

Mvh. Gert Thorgersen