Opbevaring af patroner
Fra : an

Dato : 06-10-02 20:25

Hvordan opbevarer man bedst sine riffelpatroner, her tænkes ikke på
sikkerhed, men holdbarhed.

1) Er almindelig stuetemperatur og fugtighed godt nok.
2) Eller er det bedre i lufttæt kasse sammen med fugtsugende stof.
3) Forringes patronerne med tiden, og hvor gammel max må de blive.
4) Er de små cal. 0.22 patroner særlig følsomme, og påvirkes deres
"performance" ved at blive gemt i flere år?

Venlig hilsen, og på forhånd tusind tak.

A-N

Fra : Permoje

Dato : 07-10-02 21:20

Ja det var et godt spørgsmål........

Jeg ved det ikke, men kunne også godt tænke mig at vide det ..

Mvh. Permoje

Fra : Tommy Hansen

Dato : 07-10-02 23:17

> 3) Forringes patronerne med tiden, og hvor gammel max må de blive.

Jeg ved ikke om der er en max alder, men jeg har brugt meget ammunition med
50 - 60 år på bagen uden problemer.

Tommy

Fra : Henrik Nilsson

Dato : 08-10-02 08:07

Hej!

Jeg mener at kunne huske fra mit genladningskursus, at riffelpatroner skal
opbevares imellem 15-25 grader. Ved højere eller lavere temperatur starter
en kemisk proces i krudtet, som betyder forandringer i det tryk, som
udvikles ved skudet. Jeg har selv konstateret dette, med en pakke 30-06
jagtmatch patroner, som blev opbevaret i et stålskab i mit værksted. Her
kunne der være op til 40 grader i sommerperioden. Disse patroner skød som
vinden blæste, og jeg kunne ikke få samling på skuddene. Da jeg afladte dem,
og genopladede med samme kugler/fænghætter, men med frisk nyindkøbt krudt.
kunne jeg med det samme lave overlappende skud på 100 meters afstand.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 08-10-02 21:25

Horsepuckey!

Patroner tåler godt å lagres i 40 grader!

Jeg vil utfordre deg til å komme med noen form for referanser på at dette i
det hele tatt kan stemme!

Mht. "Disse patroner skød som
> vinden blæste, og jeg kunne ikke få samling på skuddene."

Så er ikke dette andre en en usubstatiert historie, som ikke viser eller
beviser noen verden ting.

Men for all del, fortsett bare å kolportere løse historier på internett, som
om det skulle være til troendes!

Jeg gjentar: vis meg bare en kilde som støtter ditt syn her. Ditt
"gjenladningskurs" står neppe til troende, hva for slags bakgrunn hadde
kursleder? Kjente han eller var han i familie med noen?

ErikP

Henrik Nilsson <henrik_nilsson@norddata.dk> skrev i

Fra : John

Dato : 08-10-02 14:19

Rimeligt simpelt, riffelpatroner anbefales opbevares ved 18C. der skal helts
være så lidt luftfugtighed som muligt, Cal. 22 tåler ikke meget fugt eller
for store svingninger i temperaturen, de er langt fra lufttætte og kan
derfor nemt opsuge fugt. som Tony Hansen så rigtigt skriver, patroner med
mange årtier på bagen virker stadig fortrineligt.
john

Fra : Erik Prestmo

Dato : 08-10-02 21:25

More horsepuckey!

Cal. 22 har kuler som er smurt utvendig, over hele projektilet. Merkelig nok
gir dette en rimelig god tetting og sikring mot fuktighet.

Selv har jeg plukket opp .22 LR som har ligget ute en vinter i Trøndersk
myr-terreng (mistet under ladning av en ivrig feltskytter?) og tørret av og
lagt den i lommen, og deretter skutt den ved første og beste avdeling, uten
problemer.

Patroner, også kalt enhetspatroner i gode gamle dager, og ble omtalt som
ekstremt lagringsbestandige....

Faktisk viser erfaringene med mer enn hundre år gammel ammunisjon at
reklamen faktisk stemte!

ErikP

John <John@hotmail.com> skrev i

Fra : John

Dato : 08-10-02 22:15

Næsten enig! du kan sagtens finde cal22 der ikke har taget skade af at
ligge ude i alt slags vejr, men som du ved er der forskel på hvor god
kvalitet de forskellige 22 typer samt hvor godt de er smurt ind, derfor når
spørgsmålet lyder på hvordan patroner opbevares bedst? vil jeg ikke våge mig
ud i noget jeg ikke kan stå inde for, men i stedet holde mig til de
obvaringsregler som forsvaret bruger, HMAK tilstræber at opmagasinere alt
ammunitation ved 18 C. og så lille luftfugtighed som muligt.
John

Fra : JensCl

Dato : 09-10-02 07:30

"John" skrev d. 08-10-02 22:15 dette indlæg :
> [...]
> John
>
>Det lyder godt hvad forsvaret bestræber, men har du nogensinde været i
en af forsvarets ammobunker, der er ihvertfald ikke tørt.
Patroner som er opbevaret meget forskellig i løbet af de sidste 110 år
virker som regel fint og mine egne indkøbte patroner fra 1968 som på et
tidspunkt lå 12 år i et udhus virkede og ramte lige så godt som da jeg
købte dem. Hvis man ikke kan ramme tror jeg ikke opbevaringen skal have
skylden i ret mange tilfælde.

JensCl

http://www.kandu.dk/

Fra : John

Dato : 09-10-02 13:01

Ja! jeg har været i flere ammunitationbunkere og set under hvilke forhold
forsvaret opbevare deres egen ammo, som du selv skriver, ligger deres i
ofte fugtige bunkere næsten uden opvarmning, hvis der da i det hele taget er
nogen opvarmning i pågældende bunker, som du sikkert også ved, er en ting
hvad de skriver i reglementer og en anden hvad de gør i praksis !!
Forsvaret er nødsaget til at opmaginisinere deres ammo i bunkes rund omkring
i landet, vi jægere er da heldigvis ikke kommet dertil.....endnu :=)))
Jeg kan kun sige, at jeg er enig i at patroner der har været udsat for lidt
af hvert, stadig virker fint, men tør du skrive det her som en entydig
påstand???? jeg skal i hvert tilfælde ikke prøve den påstand her på siden
*SS* alt jeg gjorde var at besvare et spørgsmål med de oplysninger jeg har
fra HMAK der siger at ammo skal opbevares ved 18C og lav luftfugtighed!!! Du
må da indrømme at forsvaret efter al sandsynlighed har indhentet oplysninger
om opbevaring af ammo?
træfsikkerheden har jeg ikke udtalt mig om!! prøv at henvende dig til Henrik
Nielsson, det er ham der ikke kunne ramme med patroner der havde lagt i 40
C.
John

Fra : Erik Prestmo

Dato : 09-10-02 21:42

> [...]
Henrik
> Nielsson, det er ham der ikke kunne ramme med patroner der havde lagt i 40

Den historien fra H.N. sier mer om hans skyteferdighet, eller
fortellerferdighet, muligens.

Hvordan tror forsamlingen feks, at venner jeg har, som bor i trailer i "the
great Mohave-desert" og som elsker shooting & varminting, ellers kan drive
på med hobbyen sin?

Det er det varmt, 40 grader er bare en mild morgenstemning der i gården. Og
om nettene er det (etter en normanns forstand), merkelig nok, kaldt.

Min venn har lite plass i vogna si i utgangspunktet, det er hverken plass
til "godkjent stålskap" for våpen eller ammunisjon, og slett ingen
air-condition.

Han lader selv, og oppbevarer krutt og tennhetter på ei hylle i vogna.

Kort sagt han bryter alle danske regler! (han trenger neppe å oppbevare
våpna under lås og lukke, han bærer revolver 24/7/365 og er forberedt på
selvforsvar mot alle som måtte ønske å stjele våpen....

Men altså: jeg har aldri hørt ham klage på lagringsforholdene, og han
skyteprestasjoner mot prairiedogs ville jeg like å se noen av dere gjøre ham
etter!

Krutt, i betydningen Svartkrutt, som er en mekanisk blanding av 3
komponeneter som ikke er blandbare, er mye mer utsatt for degenerasjon, som
følge av lagring, enn moderne røyksvakt krutt.

Mange av de historier som kolporteres som "gudsens sanning", er gamle
kone-historier som har drevet rundt på verdnenshavet like siden
svartkruttets dager.....

Men selv svartkrutt tålte utmerket 40 grade celsius! Selv under lagring på
tønner. I patroner, som er (nesten) hermetisk lukket, tåler svartkrutt enda
mye mer.

Røyksvakt krutt er egentlig et slags plaststoff, seigt og sterkt som F! (se
bare hva som skjer med et kruttmål, når bare ETT kruttkorn setter seg fast
på feil sted...)

Røyksvakt krutt er nærmeste slektning til nitrocellulose-film, men
modifisert til å bli mere stabilt, og mindre lettantennelig...

Faktisk er lagrene til Norsk Film, som inneholder kilometervis av gamle
stum-filmer, mye farligere, og tåler lagring mye dårligere, enn en hvilken
som helst kruttlager med en hvilken som helst type moderne krutt....

Men slike old-viwes stories som dette får vi se, gang etter gang, de er
verre å utrydde enn ugress, enkelte NEKTER å lære noe som helt, og
folkeopplysning er tungt å drive med.

ErikP

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 08-10-02 22:33

On Tue, 8 Oct 2002 15:19:25 +0200, "John" <John@hotmail.com> wrote:

> [...]
>derfor nemt opsuge fugt. som Tony Hansen så rigtigt skriver, patroner med
>mange årtier på bagen virker stadig fortrineligt.

Så vidt jeg har forstått er det største problemet at krutt tørker ut
dersom det lagres for lenge, og at brennhastigheten dermed blir
endret. At dette skulle være et problem med ladd ammunisjon tviler jeg
derimot på...