en kristen hjælper..
Fra : Ida Krog

Dato : 06-10-02 16:44

Hej!
jeg er en ung kvinde på 26 år, der har en psykisksygdom.. og jeg kunne godt
tænke mig at få en kristen hjælper til min tro på Jesus... jeg beder ikke
efter så meget.. men om at maile med en der er troende til far i himlen, og
ikke andre.. jeg er meget tillidsfuld, og søger meget efter tre-enig-heden..

jeg håber meget at få respons fra dig, hvis du vil hjælpe, og han siger:
"Hjælp hende!"..

på forhånd tak..

med venlig hilsen
Ida Krog

idakrog@mail.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-10-02 17:34

"Ida Krog" <idakrog@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tre-enig-heden..

> jeg håber meget at få respons fra dig, hvis du vil hjælpe, og han siger:

Hvilken psykisk sygdom lider du af?

Er det noget du er i behandling for?

Og hvilket kristent miljø har du baggrund i?

Det er måske nærgående, men det er nok nødvendigt at kende disse
forudsætninger.

Under alle omstændigheder vil jeg nok snarere råde dig til at skrive åbent i
gruppen, hvor flere synspunkter er repræsenteret. Du skulle jo nødig ryge i
kløerne på enkelte og påduttes deres specifikke kristentro...

Anders Peter Johnsen

Fra : TBC

Dato : 07-10-02 19:17

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> gruppen, hvor flere synspunkter er repræsenteret. Du skulle jo nødig ryge
> kløerne på enkelte og påduttes deres specifikke kristentro...

Jeg er næsten tilbøjelig til at give Anders ret, men syntes istedet at jeg
hellere vil henvise dig (Ida) til hvad var gældende for jøderne i Berø'a som
bliver kaldt ædelsindede (Apl.gerninger 17:10) - Nemmelig at 'undersøge
skrifterne om hvorledes tingene forholder sig'.

Søger du oprigtigt og aktivt kundskaben om gud og beder om samme, er jeg
sikker på at han nok skal imødekomme dig og lade sig finde (Mt 7:7-11). Men
måske er det en idé at starte med eller vende tilbage til at fokusere på det
helt grundlæggende når man kommer/er i tvivl (He 11:5-14). Det er min egen
erfaring ihvertfald efter fejlslagne (og måske ambitiøse såvel som
vildfarne) forsøg på at finde vished om gud og åndeverdenes videre
beskaffenhed i modelpsykosen, såvel som med min sædvanlige perception. Mit
råd er derfor at starte med at fokusere på, og søge at forstå det gode og
víse ved kærligheden, både ifht guds vilje og frembringelser, næstens og dit
eget bedste.

Hvis du er psykisk syg i den forstand at din tilstand gør at du fra tid til
anden er psykotisk, stiller det særlige krav, både til dig selv og din egen
religiøse dømmekraft, men da så absolut ikke mindre til dem du søger
trosfællesskab med. (Det kan jeg sige med overbevisning, idet jeg arbejder i
psykiatrien, selv personligt er åndeligt søgende og har haft flere chancer
for at betragte levende eksempler på troende psykisk syge og følge kurser
hvis tema har været relateret til Psykiatri og Religion, ...en halv
besværlig størrelse både i betragtning af psykiatriens arv og det
'ateistiske' miljø vi nu engang har i Danmark.)

Et andet råd er at lade skriften være den gældende og definerende norm (2tim
3:16), og ikke den enkelte kristnes eller religiøse retnings overbevisning
være det, eftersom man tit kan finde det iflueret af ubibelske
forestillinger og skikke. Husk iøvrigt ifht. det Anders nævner at det er på
kærligheden at Jesus sande diciple ville kunne kendes. (Joh 13:34-35) Husk
også ifht dem du søger trosfællesskab med at af de åndens gaver der ville
forblive er den største kærligheden, de andre er tro og håb (1Ko 13:8-13).
Har man et psykosenært sind er der særlig grund til at passe på med det mere
spiritistike.

Mvh TBC

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 08-10-02 17:21

d. 06/10/02 18:34 skrev Anders Peter Johnsen på anderspj@mail.dk i artiklen
3da065ff$0$69040$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> ... Du skulle jo nødig ryge i kløerne på enkelte og påduttes deres specifikke
> kristentro...

Den risiko er der vel altid.

Personligt vil jeg foreslå f.eks. den lokale sognepræst, www.giraffen.dk og
Bibelnøglen fra Bibellæser-Ringen (www.blr.dk).

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 07-10-02 14:53

> [...]
tre-enig-heden..

> jeg håber meget at få respons fra dig, hvis du vil hjælpe, og han siger:

Jeg synes du skal prøve at kigge på http://forum.giraffen.dk/ Prøv at stille
samme spm. der.

Gud velsigne dig

Ernst Pedersen