En PC med 2 grafikkort = 2 skærme?
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 06-10-02 13:34

Hej

Jeg vil gerne spørge om hvis man har to skærme og gerne vil tilslutte dem
til en PC ved hjælp af to stk. grafikkort?

Det drejer sig om grafikkort der kun har een stik til tilslutning af skærm
derfor spørgsmålet om det kan lade sig gøre at bruge to grafikkort i en PC
der har til formål at tilslutte to skærme?

Hvis man f.eks. har et grafikkort f.eks. Matrox Parhelia-512 der er super
til 2D og et ekstra grafikkort der er super til 3D og ønsker at bruge de to
grafikkort i en PC og tilslutte to skærme - kan det lade sig gøre og skiftes
mellem de to skærme til forskellige formål f.eks. 3D-spil?

Mine venner spørger også om den mulighed med to grafikkort i en PC men jeg
ved ikke hvilken svar jeg kan give dem.

Hvad med een skærm tilsluttet den ene af de to grafikort på PC´en og skiftes
mellem de to grafikkort ved hjælp af Windows XP??

Jeg vil lige spørge om man kan tilslutte et almindeligt 32" fjernsyn til
Matrox Parhelia-512-grafikkortets stik udgang ved hjælp af det specielle
Y-kabel som følger med i pakken med kortet i??

Hvad betyder DVI-skærme for jeg ved det ikke og kender kun hvad CRT-skærme
betyder?

På forhånd tak for hjælpen!

Venlig hilsen Bart

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-10-02 17:10

Bart Bendtsen wrote:
> [...]
> derfor spørgsmålet om det kan lade sig gøre at bruge to grafikkort i en PC
> der har til formål at tilslutte to skærme?

Kort svar, Ja. Langt svar ikke alle grafikkort/drivere og
operativsystemer kan fungere i den opsætning, men almindeligvis er der
ingen problemer.

> [...]
> grafikkort i en PC og tilslutte to skærme - kan det lade sig gøre og skiftes
> mellem de to skærme til forskellige formål f.eks. 3D-spil?

I princippet er ideen god, men både et Matrox Parhelia og et super 3D
kort kræver en AGP port på motherboardet og der findes ikke motherboards
med mere end en AGP port!

Den bedste løsning i den retning er nok et Radeon 9700 der har en ret
god 2D, vist næste lige så god som Parhelia, og super 3D - jeg er
ihvetfald godt tilfreds med mit og sider lige nu og skriver dette i
1920*1440. Samtidig har et 9700 tilslutning for 2 skærme og TV-ud.

> Hvad med een skærm tilsluttet den ene af de to grafikort på PC´en og skiftes
> mellem de to grafikkort ved hjælp af Windows XP??

Hvis du kun har en skærm og vil bruge noget tidssvarende hardware, så
kræver det at skærmen har to indgange eller eller at man flytter
ledningen. Kun de gamle dedikerede 3D Voodoo kort havde en mulighed for
at køre billedet igennem så man kun slutte en skærm til to kort med en
ledning.

> Jeg vil lige spørge om man kan tilslutte et almindeligt 32" fjernsyn til
> Matrox Parhelia-512-grafikkortets stik udgang ved hjælp af det specielle
> Y-kabel som følger med i pakken med kortet i??

Hvis du tænker på en TV-ud udgang, så skal TV'et blot havde composite
eller SVHS* indgang og har det er scart stik så er der med sikkerhed en
composite og næsten med garanti også en svhs indgang. Om Y-kablet er et
TV-ud ved jeg dog ikke, men tjek info på www.matrox.com

> Hvad betyder DVI-skærme for jeg ved det ikke og kender kun hvad CRT-skærme
> betyder?

DVI står for Digital Versatile Interface og de fleste bedre fladskærme
har en sådanne indgang.

Pointen er at fladskærme er digitale og det derfor ikke giver mening, at
lave det digitale signal som dannes i et grafikkort om til analog for
derefter at konvertere tilbage. En CRT skærm er analog og derfor har man
traditionelt lavet billedsignalet til analog form inden det kom ud af
grafikkortet.

Forskellen på DVI og analog er minimal, men er muligheden tilstede så er
den at foretrække.

Mvh

Bruno

*SVHS indgang er egentlig noget sludder da det referer til en bånd
standard, men det er den betegnelse som bruges.