Bremser zx10 + mindstemål og hvor hurtigt ~
Fra : Søren N

Dato : 06-10-02 09:19

Jeg har på min nuanskaffede Kawasaki zx10 målt bremseskiverne efter:
skive for:
H.s 4,7 mm
V.s : 4,9 mm
Mindstemål er: 4,5 mm
Skive bag: 4,9 mm ;o(
Mindstemål: 5,0 mm
Har fået tilbudt en org. kawasaki bremseskive til i bag som er 5,5 mm er det
for lidt??
Hvor meget er en 1/10 del på en bremseskive bliver det hurtigt slidt væk??
eller er det noget man kan køre længe med.. ved almindelig brug
--
M.v.h
Søren Nistrup

Fra : Michael K. S.

Dato : 06-10-02 11:24

On Sun, 6 Oct 2002 10:18:40 +0200, "Søren N"
<2503480m001nospam@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Har fået tilbudt en org. kawasaki bremseskive til i bag som er 5,5 mm er det
>for lidt??

Nej - det er fint,,der burde være rigtig mange km. tilbage i den skive
også på en Kawa-færge som ZX-10'eren .

>Hvor meget er en 1/10 del på en bremseskive bliver det hurtigt slidt væk??
>eller er det noget man kan køre længe med.. ved almindelig brug

Kommer an på så meget,taler vi om forskiver eller bagskiver,hvordan
bruger du din cykel,hvilke klodser bruger du og hvordan bremser du
(alm. brug for dig og mig er næppe det samme ).

På en gammel cykel som ZX10'eren er der sikkert nok 1-1.5 mm mellem
nyt og slidmål og en forskive er vel sat til ca. at holde 40-80.000 km
,meget afhængigt af brug - så kan du ca. lave et overslag.

På nyere sportscykler er skiverne tyndere (vægtbesparelse) og der er
tit ikke ret meget mellem nyt og slidmål,så de holder ikke så
længe....

-M

Fra : Søren N

Dato : 06-10-02 11:30

Hej NG
Er 4,7 og 4,9 mm nok til mange km på forskiverne??
M.v.h
Søren Nistrup

Fra : Michael K. S.

Dato : 06-10-02 11:49

On Sun, 6 Oct 2002 12:30:24 +0200, "Søren N"
<2503480m001nospam@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Er 4,7 og 4,9 mm nok til mange km på forskiverne??

Definer mange !!

Øh altså,det var det jeg ville illustrere ,men nej når slidmålet
hedder 4.5 så er der nok så ikke voldsomt mange km. tilbage i de
skiver 5-10.000 kunne være et gæt ved alm. blandet brug på den
maskine.

Nu er det jo ikke sådan at skiverne falder fra hinanden når de når
mindstemål og lidt derudover kan man sagtens køre hvis det er det du
er nervøs for.

Men okay,du burde under alle omstændigheder ha' tid til at finde nogle
andre billige originale med lidt slidgods tilbage.De kan tit findes i
det store udland til en billig penge,fik fornyligt tilbudt 2 orig.
skiver til en Aprilia RS250 (nypris 2600 pr. stk) til 800,- angiveligt
fra en maskine der kun havde 10.000 på klokken.Så skiver behøver ikke
nødvendigvis være den store udgift.

-M

Fra : Armand

Dato : 06-10-02 12:45

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> [...]
> hedder 4.5 så er der nok så ikke voldsomt mange km. tilbage i de
> skiver 5-10.000 kunne være et gæt ved alm. blandet brug på den

Jeg tror at dét er lige pessimistisk nok!
man kan måle tykkelsen afskiven inderst hvor der ikke er slidt, og
sammenholde dette med min.-tykkelsen, som ofte er præget i skivens nav
(imellem slidområdet og fastspændings-området).
Jeg vil tro at der ikke er mere end 0,5 mm at slide af på en frisk
skive, og hvis det med 4,5mm minimum holder er 4,7 og 4,9 kun 60% hhv.
20% slidt :-/

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 06-10-02 18:36

On Sun, 6 Oct 2002 13:44:58 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Jeg tror at dét er lige pessimistisk nok!

Det er så jo spørgsmålet ,jeg foretog et gæt på basis af ca. 1mm
slidgods

>Jeg vil tro at der ikke er mere end 0,5 mm at slide af på en frisk
>skive

Spørgsmålet er om det gælder på sådan en gammel fætter også ? Det er
ikke ganske umuligt at det er det,men mere et typisk slidmål for nyere
cykler.På ældre cykler er det ofte lidt mere på originalskiverne.Mit
udgangspunkt var ca. 1 mm.Uanset - vel nemt at tjekke hos kawa og så
drage sine konklusioner derudfra.

På mange nyere sportscykler med tynde skiver er der ofte kun 0.5 mm at
slide af,men den slags skiver kan man også nemt slide under grænsen på
20-30.000 km.

>, og hvis det med 4,5mm minimum holder er 4,7 og 4,9 kun 60% hhv.
>20% slidt :-/

Som sagt nemt at tjekke hos Kawa,ellers kan det ikke blive andet end
et gæt

-M

Fra : Henning

Dato : 06-10-02 18:56

> På mange nyere sportscykler med tynde skiver er der ofte kun 0.5 mm at
> slide af,men den slags skiver kan man også nemt slide under grænsen på
> 20-30.000 km.

:) Sportscykel? Så er det derfor Top mener min gsx250es skal være dyr?

Nå, jeg tror desværre 0,5mm er meget normalt. Men en tung touringcykel kan vel sagtens have mere at slide af.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Michael K. S.

Dato : 06-10-02 20:19

On Sun, 6 Oct 2002 19:55:31 +0200, "Henning" <henning@see.sig> wrote:

>:) Sportscykel? Så er det derfor Top mener min gsx250es skal være dyr?

Nu udelukker det ene jo ikke det andet vel....Eller omskrevet fordi
sportscykler har tynde skiver og 0.5 mm slidgods,så kan man ikke
slutte omvendt vel ,så du får ikke et sportscykel p.g.a skiverne

>Nå, jeg tror desværre 0,5mm er meget normalt. Men en tung touringcykel kan vel sagtens have mere at slide af.

Ja akkurat,min tidligere Honda havde f.eks 5.0 fra nyt og mindstemål
på 4.0,

-M