Central støvsuger.
Fra : Erik Hansen

Dato : 06-10-02 08:26

Hejsa.

Jeg har læst i Gør Det Selv tidsskriftet at central støvsuger bare er
lykken.

De skriver slet ikke om nogle ulemper, og det undre mig hvis det
virkelig er tilfældet at der slet ikke er nogen ulemper.

Jeg tænker f.eks. på vil de indbyggede rør ikke stoppe på et
tidspunkt.?

Hvad med den lange slange man skal slæbe rundt på når man støvsuger,
samt når den skal rulles sammen, er det ikke besværligt.?

Hvis der er nogen som kan af-/ bekræftet mine anelser hører jeg gerne
om det.

Generelt kunne jeg godt tænke mig at høre fra andre som har
installeret en central støvsuger og hvad deres erfaring er.

--
....::Hilsen Erik

Fra : oz1hmx

Dato : 11-10-02 15:06

"Erik Hansen" skrev d. 06-10-02 08:26 dette indlæg :
> [...]
>
> Generelt kunne jeg godt tænke mig at høre fra andre som har
> installeret en central støvsuger og hvad deres erfaring er.

Jeg sælger bl,a. centralstøvsugere, og der er naturligvis ulemper, som
du allerede har nævnt, derudover vil der med tiden opstå
service/reparationsbehov, som må løses på stedet, man tager ikke anlæget
på nakken og afleverer maskinen hos støvsugerforhandleren, den må
serviceres på stedet.

Hilsen Søren

http://www.kandu.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-10-02 20:03

Jeg har ikke det oprindelige indlæg, så her er lidt sent nogle kommentarer:

Næ, for hullet i håndtaget er noget mindre end rørene er. Muligvis kan man
godt, men jeg vil påstå, at man skal gøre sig ret meget umage.

Normalt slæber man jo på slange, støvsuger og skal holde styr på ledning. Nu
skal man bare holde styr på slangen, og da den er meget fleksibel, så er det
ret nemt. Vi hænger vores op med 3-4 store vindinger, så den del er også ret
nem. Udformning af håndtaget gør i øvrigt, at man ikke belaster ryggen så
meget, som man gør med en almindelig støvsuger. Sugekraften er også lidt
større end normalt, og det kan jo være lidt upraktisk, hvis man vil støvsuge
gardiner eller lign. Til gengæld er den fremragende at støvsuge bil med
(hvis bilen kan holde inden for 10 m fra udtaget).

Først og fremmest, så køb den ikke i Danmark. Det er alt for dyrt. Rørene er
samme pris som i Sverige, men slange og maskine er noget billigere. Vi fik
vores med 3 udtag, VacPan (fejebakke), tænd/sluk-slange (hvilket er langt
det bedste) og alt tilbehør for under 6.000 dkr incl transport over broen.
Tilbuddet fra den danske leverandør var på 9.000 + moms FOR DE SAMME DELE.
Maskinen er lige til at løfte ned fra ophænget, hvis den skal til rep., men
i Sverige fortalte de mig, at hendes havde kørt i 11 år uden en eneste rep.
Der er i øvrigt 5 års garanti på den.

Den er sart mht til byggestøv (især støv fra gipsvægge), og skal du virkelig
gøre noget for dig selv, så køb en uden pose. Vores er med pose, og det er
selvfølgeligt lidt bøvlet de par gange om året, hvor den skal skiftes (vores
står på loftet). En maskine med spand skal kun tømmes en gang om året.

Fordele: Der lugter aldrig "støvsuget", og man nyser ikke flere timer efter
at den har været i gang. Støjsvag (men ikke lydløs - suget kan høres, ikke
maskinen.)

Mvh Maria