ie6.0 file:///f:/ virker ikke ???
Fra : John N.

Dato : 05-10-02 17:16

Mine href links på vores Intranet til fileserveren virker pludselig ikke.

Jeg har en masse links på vores Intranet, der peger på forskellige
biblioteker på vores fileserver.

eks. <a href="file:\\\f:\" target="_blank">Bibliotek</a>

Linket bliver præcenteret for brugerene, med hånd og egenskaber, men klik på
linket bliver ignoreret.

Kan jeg ikke få til at virker med min nye XP IE6.0.2800.1106.....

Det virker hvis jeg skriver url adressen direkte i browseren.

Det har hele tiden virket ¨på 5.0 og 5.5

Det hjælper ikke at sætte sikkerheden ned til laveste niveau!

Er det ulovlig html eller ?

tia

Fra : Rune Glerup

Dato : 05-10-02 18:46

John N. skrev:

> Mine href links på vores Intranet til fileserveren virker pludselig ikke.
>
> eks. <a href="file:\\\f:\" target="_blank">Bibliotek</a>

Prøv at lave almindelige slashes:

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-10-02 23:39

Bortset fra det sidste. file:///f:\

Fra : John N.

Dato : 06-10-02 09:48

Det hjælper ikke - syntaken er ok. Hvis jeg tager egenskaber på linket, og
kopier urlen. Så kan den kopierede url indsættes i adresselinien direkte i
browseren og så virker det. Den ændre iøvrigt backslash til slash.

http://www.intralite.com/link_test.htm
Linket Bibliotek virker med 5.0 og 5.5 men ikke med 6.0 ????????

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-10-02 14:41

OK Jeg tjekkede dette nærmere.
Dette virker kun hvis det er fra et Intranet. Dvs. fra en local server
eller via en UNC sti.
Det virker ikke hvis du blot åbner filen direkte fra din HD.
Syntaksen er: file:///c:/ men IE vil dog automatisk korrigere diverse
variationer over brug af forward/backward slashes (skråstreger).

Fra : Claus Sørensen

Dato : 06-10-02 17:02

John N. wrote:

> [...]
> biblioteker på vores fileserver.
>
> eks. <a href="file:\\\f:\" target="_blank">Bibliotek</a>

Brug relative referencer i stedet for absolutte.

Dvs. udskift "file:\\\f:\" med f.eks. "../" som betyder biblioteket nivauet
ovenover.

De herligste hilsner

Fra : Rune Glerup

Dato : 06-10-02 17:34

Claus =?ISO-8859-1?Q?S=F8rensen?= skrev:

> Brug relative referencer i stedet for absolutte.

Det kan man ikke da det ikke foregår på samme protokol.

Fra : Claus Sørensen

Dato : 06-10-02 19:47

Rune Glerup wrote:

> Det kan man ikke da det ikke foregår på samme protokol.

Hvilke protokoller snakker vi om?

De herligste hilsner

Fra : Rune Glerup

Dato : 06-10-02 21:59

Claus =?ISO-8859-1?Q?S=F8rensen?= skrev:

> Hvilke protokoller snakker vi om?

Hvis han fx i sin webbrowser sidder med et Html-dokument på adressen
http://intranet/filer/ og skal linke til mappen
file://intranet/f:/dokumenter/ kan han ikke klare sig med blot at lave
sit link til "../f:/dokumenter" han bliver nødt til at lave et absolut
link for at undgå at linket bliver til http://intranet/f:/dokumenter/ .

Fra : Claus Sørensen

Dato : 06-10-02 23:40

Rune Glerup wrote:

> [...]
> file://intranet/f:/dokumenter/ kan han ikke klare sig med blot at lave
> sit link til "../f:/dokumenter" han bliver nødt til at lave et absolut

Overså det med filserveren.

Kan godt se problematikken nu.

Det er ikke smart at blande de to teknologier/protokoller (webserver og
filserver).

Er det ikke muligt at have en webserver kørende på filserveren, som så kunne
hedde http://filserver.virksomhed.dk/

De herligste hilsner

Fra : Rune Glerup

Dato : 07-10-02 18:17

Claus =?ISO-8859-1?Q?S=F8rensen?= skrev:

> Er det ikke muligt at have en webserver kørende på filserveren, som så kunne
> hedde http://filserver.virksomhed.dk/

Hvis du forestiller dig at browseren bad om den adresse gennem Http-
protokollen kunne serveren enten sende en Html-fil som ville blive vist
i browseren eller en anden filtype som enten ville blive vist eller
downloadet, men man kan ikke lige pludselig få http-serveren til at lade
som om den er filserver. Man er nødt til at skifte protokol til
fx file://filserver/d:/ .

Man kunne godt nok få serveren til at generere nogle automatiske
fillister som man så kan vælge filer på men det er et ret klodset
interface.