Rip-off
Fra : Spliff

Dato : 05-10-02 16:31

Hej!

I nat lyttede jeg til natradio,
og kom indt til slutomkvædet af Loveshop's
Copenhagen people.
Er det ikke et rip-off af California Dreaming?
Jeg sad og sang California Dreaming,
hver gang Loveshop sang Copenhagen people.
Nogen,der kender andre rip-offs?

Mvh S
"To fight Bin Laden is to have the courage to
wage peace."Jello Biafra

Fra : ChriZ

Dato : 05-10-02 16:58

Sangen hedder "Copenhagen dreaming", og lyder da ikke i nærheden af
California dreaming, udover måske i titel-sammenhæng..??

Christian

Fra : Spliff

Dato : 05-10-02 17:08

"ChriZ" <chriz@phreaker.net> skrev i en meddelelse
> Sangen hedder "Copenhagen dreaming", og lyder da ikke i nærheden af
> California dreaming, udover måske i titel-sammenhæng..??

Fuldstændig uenig.
Omkvædet er en pæn omskrivning.
Akkordskift i samme rytmiske figurer.
Koret synger på samme måde.
Det var umuligt for mig ikke at se sammenhængen.
Jeg hørte ikke versene,så der kan jeg ikke
udtale mig.

Fra : Familien Rohde

Dato : 06-10-02 08:54

"ChriZ" <chriz@phreaker.net> skrev i en meddelelse
> Sangen hedder "Copenhagen dreaming", og lyder da ikke i nærheden af
> California dreaming, udover måske i titel-sammenhæng..??

Jeg kan heller ikke høre sammenhængen. Jeg kan ikke skrive i noder, men LS
synger jo "opad bakke" på ordet Copenhagen, mens BB synger "nedad bakke"
samme sted.

Men nogen gange kan man jo godt synes at noget lyder ens uden at andre er
enige - jeg kender det kun alt for godt slv. Måske fordi jeg prøver at
promovere dem jeg mener der er blevet kopieret...

Mvh. Søren

Fra : Spliff

Dato : 06-10-02 16:14

"Familien Rohde" <fam_rohde@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> synger jo "opad bakke" på ordet Copenhagen, mens BB synger "nedad bakke"

Kan man ikke synge op af bakke selv om
f.eks bassen går ned af bakke?
Lad os sige bassen går Em-D-C,
så kan der synges E-F#-G,
men som jeg sagde,
jeg har ikke hørt nok af sangen,til egentlig
at udtale mig,
men California Dreaming var den første sang jeg tænkte på,da jeg hørte det
omkvæd.

> Men nogen gange kan man jo godt synes at noget lyder ens uden at andre er
> enige - jeg kender det kun alt for godt slv.

Jeg tror det er det.:)

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 06-10-02 16:36

Spliff wrote:

> [...]
> Er det ikke et rip-off af California Dreaming?
> Jeg sad og sang California Dreaming,
> hver gang Loveshop sang Copenhagen people.

Rip-off og rip-off... Loveshop har da gjort det ekstremt tydeligt
(melodisk og teksmæssigt), at deres sang er en dansk
pendant/tribute/homage/etc. til Eagles' klassiker. Det kan du så kalde
et rip-off eller ej.

(Undskyld, at min besked også kom som mail)
--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.hammerich.cjb.net

Fra : -V-

Dato : 06-10-02 17:09

"Karsten S. Jørgensen" <karsten@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> (melodisk og teksmæssigt), at deres sang er en dansk
> pendant/tribute/homage/etc. til Eagles' klassiker. Det kan du så kalde

Eagles? Du mener vel Mama & Papas?

-V-

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 07-10-02 01:33

Karsten S. Jørgensen <karsten@daimi.au.dk> skrev i

> Rip-off og rip-off... Loveshop har da gjort det ekstremt
> tydeligt (melodisk og teksmæssigt), at deres sang er en dansk
> pendant/tribute/homage/etc. til Eagles' klassiker. Det kan du
> så kalde et rip-off eller ej.

Eagles???

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 07-10-02 10:17

"Bjørn Løndahl" wrote:

> Karsten S. Jørgensen <karsten@daimi.au.dk> skrev i

> Eagles???

Argh! Eneste undskyldning: tømmermænd.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 09-10-02 03:07

Fra : WiZ

Dato : 25-11-02 15:07

For nu at gøre forvirringen total; det er ikke Mammas & Pappas der har
skrevet nummeret, men én af dem fra Beach Boys! Ja - det var M&Ps der
hittede med den, men Beach Boys' har også lavet en version; de indspillede
den adskillige år siden. Er det ikke lidt et overkill med det delay?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-11-02 17:31

WiZ wrote:

> [...]
> skrevet nummeret, men én af dem fra Beach Boys! Ja - det var M&Ps der
> hittede med den, men Beach Boys' har også lavet en version; de indspillede

Det er nok bare dig, der er forvirret. Nummeret er skrevet af John
Phillips, hovedarkitekten bag The Mamas and the papas. Beach Boys har
netop udgivet en cd med titlen California Dreaming, måske er det den,
der forvirrer?

--
Mvh. Kim Ludvigsen