Flytning af roser
Fra : Joachim Baltzer

Dato : 05-10-02 15:18

Hej,
I forbindelse med en omlægning af mine bede skal jeg have flyttet en masse
planter, derimellem nogle roser. Men hvordan er det nu lige jeg kan gøre
det? Det er sådan nogle billige nogen jeg har købt i Netto, men de er bare
megastore, omkring 1 - 1½ meter høje og drønflotte. Jeg ved at jeg først må
klippe dem ned efter den 20. april næste år, for at undgå frosten. Men jeg
kan da ikke flytte de kæmperoser som de er?
Venter spændt på svar
Christina

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-10-02 17:05

On Sat, 5 Oct 2002 16:18:12 +0200, "Joachim Baltzer"
<baltzerNOSPAM@post10.tele.dk> wrote:

> [...]
>klippe dem ned efter den 20. april næste år, for at undgå frosten. Men jeg
>kan da ikke flytte de kæmperoser som de er?

Klip dem ned til omkring 50 cm over jorden inden de flyttes.
Gamle roser er svære at flytte, de har ikke ret meget rod, men det er da
værd at forsøge hvis planterne ellers er sunde og gror fint nok.

Selv om de klippes ned til 50 cm nu, så skal de nok klippes endnu mere
ned til foråret.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Jan Ernbro

Dato : 05-10-02 19:32

jeg har lige købt roser,, her er planter kun 10-15 cm.. vil de så dø i
frosten ???

hilsen Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-10-02 21:48

On Sat, 5 Oct 2002 20:32:10 +0200, "Jan Ernbro" <ernbro@get2net.dk>
wrote:

>jeg har lige købt roser,, her er planter kun 10-15 cm.. vil de så dø i
>frosten ???

Nej.
De roser du køber er ikke mere end et års tid gamle, så kan de bedre
klare at blive flyttet.
Men store gamle roser er det lidt vanskeligere: Man får ikke hele roden
med op og det er tit ældre grene som sidder nederst, disse grene har
ikke helt så nemt ved at sætte nye skud som en ung rose har.

Men ligegyldigt om det er en ung nyplantet rose eller en ældre som er
blevet flyttet, så er det en god ide at dække dem med grangrene hen
omkring juletid. Så er de beskyttet både mod frost, men også, og især,
mod solen og vinden som tit er det værste.