Zywall og DNS server
Fra : Jacob Blichfeldt

Dato : 05-10-02 10:02

Jeg har netop sat en Zywall 1 mellem mit interne netværk, og en
bridged Cisco 677. Jeg kører DNS server på det interne netværk,
og denne skal kunne ses udefra, men selvom jeg har forwardet port
53 via NAT er der ingen "hul" igennem udefra. Resten af de
services jeg har kørende internt (http f.eks.) virker fint.

Nogen ideer til hvad der kan være galt?

--
-Jacob Blichfeldt
jacob@blichfeldt.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-10-02 10:20

Jacob Blichfeldt wrote:

> [...]
> 53 via NAT er der ingen "hul" igennem udefra. Resten af de
> services jeg har kørende internt (http f.eks.) virker fint.

Har du husket at forwarde både TCP port 53 og UDP port 53?

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Jacob Blichfeldt

Dato : 05-10-02 10:27

On Sat, 05 Oct 2002 11:19:30 +0200, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Har du husket at forwarde både TCP port 53 og UDP port 53?

Godt spørgsmål. Jeg tænkte faktisk selv over det samme, men efter
at have kigget manuelen igennem uden at kunne finde noget om det,
gik jeg ud fra at NAT delen i Zywall'en tog begge med når man
bare indtastede portnummeret.
Jeg tror UDP mangler (for man kan faktisk godt lave en
zonetransfer), men hvor sættes det op?

--
-Jacob Blichfeldt
jacob@blichfeldt.dk