Ludbehandling af bøgetræsgulv?
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 05-10-02 06:38

Vi står overfor at nedslibe og oliebehandle vore gulve, som er belagt med
Junckers massive 22mm "parketbrædder".
Men vi er i tvivl om de skal have hårdtræslud før oliebehandlingen, da vi
gerne vil have træets naturlige glød frem (dvs. *ikke* det populære hvide
look). Vi ønsker dog ikke gulvene for mørke, og er klar over at uden
ludbehandling først, vil de med tiden blive mørkere.

Har nogen erfaring med denne problemstilling? Hvor lyse bliver gulvet af lud
/ naturolie-kombinationen?

Mvh
Michael

Fra : Bachelor

Dato : 16-10-02 23:43

"Michael Jørgensen" <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> wrote in
news:3d9e79eb$0$18122$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner
dette

> [...]
> uden ludbehandling først, vil de med tiden blive mørkere.
>
> Har nogen erfaring med denne problemstilling? Hvor lyse bliver gulvet af

Desværre tror jeg du er endnu et offer for den generelle holdning,
at alt der gør træ lyst transperant er lud, dette er ikke tilfældet.
Lud er en klar vædske som reagerer kemisk med træet og giver som
sådan ikke nogen farve til træet. Mange fabrikater har tilsat et
hvidt pigment, men den lægger sig kun på overfladen og vil ikke være
nogen fordel til et gulv, (eller noget andet for den sags skyld).
Grunden til jeg siger det ikke giver nogen farve er, at en
ludbehandling vil have størst effekt på nyt træ og ringe hvis
ingen på gammelt træ, da luden netop skal forhindre træet i at
ændre sig naturligt.
I dit tilfælde vil jeg anbefale en hvid olie, men jeg kender ikke
det præcise udfald af ludbehandlig af bøg.

hvid pir