Realiseret kurstab ?
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 05-10-02 04:32

Jeg har en kollega som har investeret lidt i IT-investeringsforeninger
for et par år siden. Sidste år fik han et pænt udbytte, der blev
beskattet som kapitalindkomst (hvorfor det vel har været realiserede
kursgevinster?)
Nu er beviserne faldet voldsomt og han overvejer at sælge de sørgelige
rester og tabet fra i kursgevinsten fra sidste år. Men har han
egentlig nødig at sælge beviserne for at gøre det? Eller er der først
tale om realiseret kurstab, når han har solgt dem?

Lars

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 05-10-02 04:41

On Sat, 05 Oct 2002 05:31:57 +0200, lcj@wanadoo.dk wrote:

>Nu er beviserne faldet voldsomt og han overvejer at sælge de sørgelige
>rester og .....

her skulle stå ..."trække tabet fra i kursgevinsten fra sidste
år".....

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-10-02 06:55

lcj@wanadoo.dk wrote:

> her skulle stå ..."trække tabet fra i kursgevinsten fra sidste
> år".....

Og det kan han ikke, der er ikke "tilbageførselsret" på disse tab.
Men han kan fremføre dem uendeligt til senere fradrag i gevinst af
samme art.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : [DK]Garfield

Dato : 06-10-02 13:21

Er det ikke kun mulig at fremføre tab i 5 år? - Kan ikke huske om reglerne
er blevet ændret på det punkt.

Garfield_dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-10-02 14:35

"[DK]Garfield" wrote:

> Er det ikke kun mulig at fremføre tab i 5 år? - Kan ikke huske om reglerne
> er blevet ændret på det punkt.

Ændringen kom i foråret, og gælder alle slags tab.

Fra : acj1938

Dato : 06-10-02 05:54

"lcj@wanadoo.dk" skrev d. 05-10-02 04:32 dette indlæg :
> [...]
>
> Lars
>
> Ja! Det er først, når beviserne er solgt, at tab/gevinst er
realiseret, og dette er en betingelse for, at han kan trække tabet fra.

Hvis han gerne vil beholde de sørgelige rester, men alligevel trække
tabet fra, kan han blot købe dem tilbage igen få dage efter(måske endog
til lavere kurs).
Han får samtidig skatterabat på salgsomkostnioningerne.
Købsomkostningerne - hvis han genkøber - må han dog lægge ud til han
næste gang realiserer gev./tab,.

http://www.kandu.dk/

Fra : [DK]Garfield

Dato : 06-10-02 13:22

Kurstab kan alene fratrækkes i FREMTIDIGE kursgevinster.

Der er ingen mulighed for at sælge noget nu, og så trække det fra i
tidligere skatteår.

Ellers ville staten da vist gå glip af for mange milliarder

Garfield_dk