Lønkompensation ifm. kontraktændring
Fra : Henning

Dato : 04-10-02 19:18

I forbindelse med udvidelse af ansvarsområde i mit job, vil ledelsen
gerne, at vi ændrer opsigelsesvarslen med 2 måneder på hver side.
Ifølge funktionærloven er det ikke et problem, bare det forlænges lige
meget for begge parter.
Men er der ikke noget med en "ikke uvæsentlig lønkompensation" for
sådanne klausuler? Hvad er praksis - er det overhovedet den rigtige
gruppe at spørge i?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Peter G C

Dato : 04-10-02 22:22

Henning skrev i news:vcmrpu01lgeft5l43urmrk3qqg73qm7i78@4ax.com

[klip]

> Men er der ikke noget med en "ikke uvæsentlig lønkompensation" for
> sådanne klausuler? Hvad er praksis - er det overhovedet den rigtige
> gruppe at spørge i?

Det har jeg ikke hørt om.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Padre

Dato : 05-10-02 00:16

> [...]
> Men er der ikke noget med en "ikke uvæsentlig lønkompensation" for
> sådanne klausuler? Hvad er praksis - er det overhovedet den rigtige

Gruppen er sikkert rigtig nok.

Jeg kan da huske, at det af retspraksis vedrørende lovligheden af
konkurrenceklausuler fremgår, at den ansatte skal kompenseres lønmæssigt for
den ulempe, en konkurrenceklausul udgør. Jeg har dog aldrig hørt, at noget
lignende skulle gøre sig gældende mht. forlængelse af et opsigelsesvarsel.

padre

Fra : Padre

Dato : 05-10-02 00:29

> Jeg kan da huske, at det af retspraksis vedrørende lovligheden af
> konkurrenceklausuler fremgår, at den ansatte skal kompenseres lønmæssigt
for
> den ulempe, en konkurrenceklausul udgør.

Er også fastsat i funktionærlovens § 18

padre

Fra : Chevy Power

Dato : 05-10-02 10:57

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men er der ikke noget med en "ikke uvæsentlig lønkompensation" for
> sådanne klausuler? Hvad er praksis - er det overhovedet den rigtige

Snak med din fagforening - de plejer at have styr på den slags.
--
Brian Sørup
Chevy Camaro 454 - 0-60mph /5,8sek. ¼mile ??,??sek / ???,??mph.

Fra : Henning

Dato : 05-10-02 20:25

>Snak med din fagforening - de plejer at have styr på den slags.
Tillidsmanden er sat på den - men jeg fik forelagt kontrakten fredag,
og kan sikkert ikke forvente svar før om en uges tid

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 06-10-02 13:43

spirito_santo@nospam.yahoo.com writes:

> [...]
>lignende skulle gøre sig gældende mht. forlængelse af et opsigelsesvarsel.

Jeg forstår ikke hvad den gensidige forlængelse af opsigelsesvarslet har
med konjurrenceklausulen at gøre.

Jeg har ikke hørt om lønkompensation for den slags aftaler. Begge parter
nyder jo godt af den!

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Padre

Dato : 06-10-02 14:57

> Jeg forstår ikke hvad den gensidige forlængelse af opsigelsesvarslet har
> med konjurrenceklausulen at gøre.

Jeg forstår ikke hvordan du har fået den ide, at de skulle have noget med
hinanden at gøre ?

Jeg nævner bare konkurrenceklausulen som et eksempel på en situation hvor
den ansatte *skal* kompenseres lønmæssigt.

Samtidig skriver jeg jo, at jeg ikke har hørt at noget lign, skulle gøre sig
gældende for en forlængelse af opsigelsesvarslet.

padre

Fra : Henning

Dato : 07-10-02 21:11

>Jeg har ikke hørt om lønkompensation for den slags aftaler. Begge parter
>nyder jo godt af den!

Om jeg har 5 eller 7 mdr. opsigelse ved fyring er jeg ikke bekymret om
- det er de 3 mdr. jeg hænger på den anden vej, der bekymrer mig
lidt...

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 06-10-02 15:54

> [...]
>
>Jeg nævner bare konkurrenceklausulen som et eksempel på en situation hvor
>den ansatte *skal* kompenseres lønmæssigt.

OK, det overså jeg lige. Jeg læste kun det, jeg ønskede der skulle stå.

Hilsen
Poul Erik Rise, der lige skal hen i ordbogen og se hvad
"konjurrenceklausulen" betyder

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 10-10-02 12:16

newsmail@mailme.dk writes:
>Om jeg har 5 eller 7 mdr. opsigelse ved fyring er jeg ikke bekymret om
>- det er de 3 mdr. jeg hænger på den anden vej, der bekymrer mig
>lidt...

Kan du så ikke bare lade være med at indgå den? Og hvis du ikke kan, så er
der vel ikke noget i vejen for at meddele din chef, at du ønsker at blive
kompenseret, fordi det er ham der har mest ud af aftalen.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Henning

Dato : 11-10-02 00:30

>Kan du så ikke bare lade være med at indgå den? Og hvis du ikke kan, så er
>der vel ikke noget i vejen for at meddele din chef, at du ønsker at blive
>kompenseret, fordi det er ham der har mest ud af aftalen.

Enig - men jeg søgte lidt efter hvilket beløb, der var kotume...

Henning
hsb(at)image.dk