reklamationsret?
Fra : Bo Thomsen

Dato : 04-10-02 18:40

hvis jeg har købt en brugt mc hos en forhandler, og der er noget
galt med den. hvad har jeg så ret til?
og hvis modellen er 4 år ældre end forhandler påstår hva så?

mvh bo thomsen

--
www.skakmat.webbyen.dk
www.freya.webbyen.dk

Fra : Knud Thomsen

Dato : 04-10-02 18:41

"Bo Thomsen" <fjernes_bbt@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> hvis jeg har købt en brugt mc hos en forhandler, og der er noget
> galt med den. hvad har jeg så ret til?
> og hvis modellen er 4 år ældre end forhandler påstår hva så?

Så har han snydt dig !!

Årgangen står forhåbentlig på slutsedlen hhv. registreringsattesten - og
stemmer det ikke nogenlunde overens har sælgeren en yderst svag sag. Mon
ikke han skulle lade handlen gå tilbage - eller give et klækkeligt afslag.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Peter G C

Dato : 04-10-02 22:21

Knud Thomsen skrev i news:3d9dd234$0$69025$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> Så har han snydt dig !!

ROFL

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 04-10-02 20:00

> hvis jeg har købt en brugt mc hos en forhandler, og der er noget
> galt med den. hvad har jeg så ret til?
> og hvis modellen er 4 år ældre end forhandler påstår hva så?

Se i købeloven.

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.
Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
[.]
[.]
§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller
sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende
oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for
køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i
nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.
Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende
oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.
Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes
som en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt.

http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm

Fra : LR

Dato : 05-10-02 17:24

Med den nye købelov kan man selv bestemme, hvad der skal ske, hvis varen har
en mangel (førhen havde sælgeren lov til bare at udbedre fejlen/manglen).

Derfor kan du bestemme, at købet skal hæves.

Sælgerens bevisbyrde for, at manglen ikke var tilstede da du købte varen er
også udvidet fra 3 til 6 mdr.

Genialt med den nye købelov!

Lasse

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-10-02 18:25

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev :

>Genialt med den nye købelov!

ja - bortset fra du ikke har læst den godt nok :

§78 Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af
købet
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-02 18:25

LR skrev:

>Med den nye købelov kan man selv bestemme, hvad der skal ske, hvis varen har
>en mangel (førhen havde sælgeren lov til bare at udbedre fejlen/manglen).

>Derfor kan du bestemme, at købet skal hæves.

Nej. Du overser § 78 stk. 3.:

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Men man kan forlange en erstatningsvare uden at skulle vente på
andet end at manglen konstateres.

>Sælgerens bevisbyrde for, at manglen ikke var tilstede da du købte varen er
>også udvidet fra 3 til 6 mdr.

Fra 0 til 6 måneder.

>Genialt med den nye købelov!

Ja, det er en forbedring.

--
Bertel

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 10-10-02 16:31

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> ophævelse af købet.
>
> Men man kan forlange en erstatningsvare uden at skulle vente på
<klip>

Det lyder som en brugt MC, og derfor nok et species køb....her vil det være
lidt svært at give en erstatningsvare.