Kawazaki GPZ 500 S
Fra : Alex Thomsen

Dato : 04-10-02 17:34

Hej
Kan nogen hjælpe med oplysninger om Kawazaki GPZ 500 S.
Jeg har tænkt på at anskaffe en brugt maskine. Er der noget jeg skal være
opmærksom på ved en fra begyndelsen af 90érne?
Hvad er motoreffekten og sædehøjden på den?
mvh
Alex Thomsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-10-02 18:13

> [...]
> opmærksom på ved en fra begyndelsen af 90érne?
> Hvad er motoreffekten og sædehøjden på den?

Iflg. MC-Revyen så havde GPZ500S i '95 en maks. motoreffekt på 60HK v.
9800rpm og sædehøjden var 760mm.

Jeg har også selv et godt øje til sådan en sag, men pengene slår desværre
ikke til i øjeblikket. Alt hvad jeg har læst om den, indikerer at det er en
god og stabil cykel, som også har godt med kræfter i sig. Den slår sikkert
ikke til på bane, men på gaden i Danmark har den kræfter nok til de fleste.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael K. S.

Dato : 04-10-02 18:20

On Fri, 4 Oct 2002 19:12:40 +0200, "Martin Sørensen"
<mosREMOVE@laxity.dk> wrote:

> Den slår sikkert ikke til på bane,

Det ved jeg nu ikke rigtigt,jeg kender flere der har brugt den til
TD's med stor fornøjelse

>men på gaden i Danmark har den kræfter nok til de fleste.

Ja,vi (mig og min VF500) var flere gange ude at lege med sår'n en og
det var faktisk vældigt fornøjeligt....

En cykel der er lige nummeret mere spændende end std. GS500'eren, til
en for det meste fornuftig pris og uden de store unoder.En del bryder
sig dog ikke om motorgangen og forgaflen kan godt strammes lige en
anelse uden at det gør noget...

-M

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-10-02 18:27

> Det ved jeg nu ikke rigtigt,jeg kender flere der har brugt den til
> TD's med stor fornøjelse

Ja, og jeg har set et billede af Mads Lund på en Jawa (eller var det MZ)
under en god nedlægning i et sving på bane. Hvis det endeligt _skal_ være,
så jo.

> [...]
> en for det meste fornuftig pris og uden de store unoder.En del bryder
> sig dog ikke om motorgangen og forgaflen kan godt strammes lige en

Hvad er der specielt ved motorgangen? Den opfører sig vel ca. som andre
2-cylindrede paralleltwins?
Forgaflen skal strammes op på de fleste motorcykler, hvis man vil køre lidt
sjovt. De er ofte trimmet til behagelig kørsel, og ikke ræs, medmindre man
snakker om RSV Mille, R1 o.lign..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael K. S.

Dato : 04-10-02 18:59

On Fri, 4 Oct 2002 19:27:19 +0200, "Martin Sørensen"
<mosREMOVE@laxity.dk> wrote:

>Hvad er der specielt ved motorgangen? Den opfører sig vel ca. som andre
>2-cylindrede paralleltwins?

Sikkert nok,men den (motoren) stammer vistnok oprindelig fra en
offroader af en slags og har hørt flere beklage sig over
rå/rusket/ucivilseret motorgang,specielt i det lave område.Om man kan
li' det eller ej er vel en smagssag...Sammenlignet med f.eks en V4'er
som VF500 er den ikke nær så inspirende og sprød IMO.

>Forgaflen skal strammes op på de fleste motorcykler, hvis man vil køre lidt
>sjovt. De er ofte trimmet til behagelig kørsel, og ikke ræs, medmindre man
>snakker om RSV Mille, R1 o.lign..

Det kan du måske godt sige ja,men GPZ'eren er jo nok udlagt og
markedsført lidt mere sportsligt end en basicbike,så en del ejere vil
nok vælge at gøre det.

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-10-02 19:27

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Sikkert nok,men den (motoren) stammer vistnok oprindelig fra en
> offroader af en slags og har hørt flere beklage sig over
> rå/rusket/ucivilseret motorgang,specielt i det lave område.

Narhj, det er nu altså omvendt. Motoren er udviklet til GPZ500, men er
efterfølgende også blevet brugt i KLE500 som er en cykel at samme type som
Honda Transalp, så at beskylde off-road konceptet for at være årsag til
ujævn motorgang er ikke helt rimeligt. JEG ville fx. ikke kalde en KLE500
for en off-roader.

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-10-02 19:56

> [...]
> Honda Transalp, så at beskylde off-road konceptet for at være årsag til
> ujævn motorgang er ikke helt rimeligt. JEG ville fx. ikke kalde en KLE500

Den samme motor er også blevet brugt i en lidt svagere udgave på ER-5, og
den er da også populær nok som all-round cykel.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael K. S.

Dato : 04-10-02 20:10

On Fri, 4 Oct 2002 20:26:55 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

> Motoren er udviklet til GPZ500

Well,så var det da heldigt at jeg skrev "vistnok" hva' ).Det er
nemlig den forklaring på motorgangen jeg engang har fået af en
GPZ500-ejer.Hvad der er rigtig skal jeg ikke kunne sige,men det ændrer
nu ikke på at nogle ikke lige bryder sig om motorgangen.Personligt
synes jeg ikke det var så slemt,men måske ikke så spændende en motor
heller...

-M

Fra : Anders Thorup

Dato : 05-10-02 00:06

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

> [...]
> nu ikke på at nogle ikke lige bryder sig om motorgangen.Personligt
> synes jeg ikke det var så slemt,men måske ikke så spændende en motor

Som tidligere GPZ 500 ejer, synes jeg ikke at motorgangen er noget problem,
men jeg vil dog gør opmærksom på at nogle GPZ'er(især fra 90-93) har nogle
problemer med en svag gearkasse.
Derudover er GPZ'en en sjov og munter cykel, der styrer godt.

--
MVH
Anders Thorup

Fra : Armand

Dato : 05-10-02 16:08

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
til
> ujævn motorgang er ikke helt rimeligt. JEG ville fx. ikke kalde en

Nix
Motoren er som sådan en halv 1000'er; men før GPZ 1000 RX var GPZ 900 R,
hvorudaf at man halverede til brug i en 4½'er costum, og sidenhen borede
op til brug i GPZ'en hhv. KLE'en!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-10-02 16:05

> [...]
> en for det meste fornuftig pris og uden de store unoder.En del bryder
> sig dog ikke om motorgangen og forgaflen kan godt strammes lige en

Samt at dæk-dimensionerne er nærmest fortidige, hvilket indskrænker
udvalget betragteligt

Men kørselsmæssigt er det en ren scooter når man kører rundt om
hjørnerne inde i byen!!!
Vandkølingen medfører en antagelig bedre holdbarhed end de(den?)
luftkølede konkurrenter, ligesom at dens 60 HK er godt gået når man ser
på at den senere udviklede SV'er kun har 70 til sine 650cc's.
Sædehøjden er umiddelbart lav; men bedre er at sæde-designet medfører at
den føles ekstrem lav (á: Flad fod på begge sider!) at sidde på !

--
Armand.

Fra : Martin Poll

Dato : 04-10-02 21:04

"Alex Thomsen" <aacc@mail.tele.dk> wrote in message
> Hej
> Kan nogen hjælpe med oplysninger om Kawazaki GPZ 500 S.
> Jeg har tænkt på at anskaffe en brugt maskine. Er der noget jeg skal være
> opmærksom på ved en fra begyndelsen af 90érne?

Hej Alex
Ja havde selv en 95ér i et par år og kan god anbefale denne MC. Den kørte
uden de store problemer. Den har en svaghed og det er kronrørslejerne så
check lige om de er ok. Ellers mener jeg ikke at der er andre store
problemer med denne model.

Ps. jeg har stadig en kopi af heynes som du kan få, hvis du vælger at købe
en GPZ500 S

Med venlig hilsen
Martin Poll
Aprilia SL1000
www.martinpoll.dk

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 05-10-02 11:34

Hop!

Jo, jeg har selv (igen) en gpz500'er fra '96 og den er jeg ganske fint
tilfreds med. Motorgangen synes jeg passer mig rigtigt fint, da den har er
pæn og kultiveret (alt taget i betragtning - fra 3000-6000 og så vågner
op over 7000... Så hvis man vil lege med snoede landeveje eller sådan noget
skal skal den bare ha' lidt tæsk.

Sædehøjden er lav. 770mm.

Mht. ting du skal være opmærksom på, så er der de famøse kronrørslejer på
alle modellerne (Den blev opdateret i '95 med bl.a. skiver hele vejen rundt
og nyt kåbe design.) - Endvidere skal du så hvidt muligt kigge om den har
været nede og ligge, for forgaflen er lidt svag og kan godt være blevet skæv
(det kan være svært at se, men det mærkes som om at den svinger bedre til
den ene side end den anden (IMHO).)

Ellers er det en cykel jeg har haft masser af sjov ud af, og den kan køres
(hvis man holder gummiet nedad) for et beskedent budget.

Mvh
Kristoffer

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 06-10-02 08:41

Motorkraften er så vidt jeg kan forstå uændret siden introduktionen i 1987,
eller hvornår det var. Læs min GPZ 500 S-test i Politiken på
www.pol.dk/biler

John de Summer-Brason