Unicode og fonetiske tegn
Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-02 16:22

Jeg forsøger at eksperimentere med unicode, og at sætte dem ind i
eksempelvis MacSOUP. Og et tegn som det kyrilliske tegn 'ßÿ' kommer frem
på den måde det kunne ses. Ikke særligt synligt.

Men:

1. Hvordan får jeg dem frem på en »læsbar« måde?

2. Hvor finder jeg de fonetiske tegn? Jeg deltager i et par sproglige
nyhedsgrupper .

Jeg bruger tegnpaletten i 10.2.1.
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-10-02 21:03

Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> på den måde det kunne ses. Ikke særligt synligt.
>
> Men:
>
> 1. Hvordan får jeg dem frem på en »læsbar« måde?

MacSOUP kan kun klare 8bit unicode og derfor ikke særlig mange tegn. Alt
efter om modtager programmet kan håndtere de forskellige tegn vil
knappen "Indsæt" være aktiveret. Prøv f.eks de kyrilliske tegn i MacSOUP
og åbn derefter TextEdit.

> 2. Hvor finder jeg de fonetiske tegn? Jeg deltager i et par sproglige
> nyhedsgrupper .

Det ved jeg ikke, hvordan ser de ud?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-02 06:09

> Det ved jeg ikke, hvordan ser de ud?

Du kan se dem i en ordbog ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 05-10-02 10:43

Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> 1. Hvordan får jeg dem frem på en »læsbar« måde?

MacSOUP er et Carbon-program. Se her for de umiddelbare begrænsninger
det giver:

<http://members.aol.com/_ht_a/tg3907/mlingos9.html#unicode>

Teksten er lidt rodet, men der står noget om hvad man kan og ikke kan.

> 2. Hvor finder jeg de fonetiske tegn? Jeg deltager i et par sproglige
> nyhedsgrupper .

Du skal bruge den rette skrift. Har du en nyere Windows i nærheden -
gerne Windows 2000? Find "l_10646.ttf" og få den flyttet til Mac'en og
smid den i ~/Library/Fonts og brug skriften Lucida Sans Unicode, så
skulle det kunne lade sig gøre. Skiften kan sikkert og lokaliseres med
en gang Google.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-02 07:40

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> smid den i ~/Library/Fonts og brug skriften Lucida Sans Unicode, så
> skulle det kunne lade sig gøre. Skiften kan sikkert og lokaliseres med

Gjort - bortset fra at jeg ikke har kunnet finde Lucida Sans Unicode ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 06-10-02 14:27

Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Gjort - bortset fra at jeg ikke har kunnet finde Lucida Sans Unicode ...

Prøvede lige selv at installere skriften. Kig i bunden af listen over
skrifter - den bliver af ukendte årsager absolut ikke placeret efter
alfabetisk orden, men mere lidt tilfældigt...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-02 08:08

> [...]

> skrifter - den bliver af ukendte årsager absolut ikke placeret efter
> alfabetisk orden, men mere lidt tilfældigt...

Ja, jeg fandt den. Desværre ikke en »monospaced font«, men ok.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 07-10-02 23:23

Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Ja, jeg fandt den. Desværre ikke en »monospaced font«, men ok.

I denne pakke er der en monospaced skrift:
<http://savannah.nongnu.org/download/freefont/>. Download
"freefont-ttf.*". Det er et open source projekt, så skrifternes
fuldstændighed og kvalitet har jeg intet forhold til...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 08-10-02 16:16

> [...]

> "freefont-ttf.*". Det er et open source projekt, så skrifternes
> fuldstændighed og kvalitet har jeg intet forhold til...

Og nu er min MacSoup på G4eren så gået helt ned ...
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-10-02 16:25

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Og nu er min MacSoup på G4eren så gået helt ned ...

Det kan jo være at MacSOUP lider af de begrænsninger, jeg refererede til
i et tidligere indlæg. Du kan teste det ved at aktivere Unicode Hexinput
under Systemindstillinger: International_ Tastaturmenu. Kan den bruges i
et program, understøtter det Unicode og dermed udvidede tegnsæt - hvis
ikke så...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard