Fartmålere ved vejarbejde (ikke Politi)
Fra : Bjørn S

Dato : 04-10-02 15:46

Hej,
i har sikkert forsøgt at køre forbi en af de kasser med blinkende gule lys,
nu tit brugt ved vejarbejde.
Nu er det ikke altid de har registrert min MC's hastighet, men nogen ganger
lykkes det, i bil fungerer det glimrende så lenge de har strøm, og eller
aktivisert. Jeg vet ikke om de nogen ganger kan stilles til kun at varsle
når man kører for stærkt.

Da jeg samtidig har en GPS har jeg konstatert at de er rimelig precise, og
en fin måde at teste sit speedometer på.
Men dog... i går aftes kørte jeg mellem KBH og Ishøj, på vejen langs E20 er
der vejarbejde, 2 spor, 70/80 km/t og opsat 1 fartsangiver i hver rætning.
Disse viste konsekvent 10 km for meget. Er det myndighedernes nye strategi,
og er der andre som har bemærket dette ?

/Bjørn - man kan da aldrig stole på XXXXX nu til dags

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 05-10-02 08:08

Der her engang været en sag med en bilist som havde fundet ud af at hans
speedometer viste alt for meget, vha. af disse fartmålere. Problemet var
bare, at det gjorde det ikke, for han blev senere stoppet og fik en bøde.
Han forklarede at han havde testet sit speedometer vha. disse fartmålere,
men den holdt ikke, da de ikke måler særlig præcist. Jeg synes ofte de måler
helt hen i "skoven", især på MC.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Hekto

Dato : 05-10-02 08:14

In article <anm3a8$2mk5$1@news.cybercity.dk>, xng@post.cybercity.dk
says...
> [...]
> men den holdt ikke, da de ikke måler særlig præcist. Jeg synes ofte de måler

Du skal iføre dig en 'rustning' af staniol, eller ihvertfal på fronten!
Radar-signalet bliver ikke reflekteret godt nok, og derfor kan
resultatet være '0' eller bare forkert.
--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 05-10-02 08:35

"Du skal iføre dig en 'rustning' af staniol"

Ja, det kunne jo komme til at se sjovt ud

Jeg vælger nu at stole på mit speedometer

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-10-02 10:40

> Jeg vælger nu at stole på mit speedometer

Det har jeg opgivet og monteret en cykelcomputer. Forskellen fra en lovlig
hastighed til en bøde på 1000kr er ikke ret stor i byer med 40/50km/t
begrænsning.... Det næste bliver sikkert en gps så jeg slipper for at
kalibrere i tide og utide (nye/slidte dæk)

/A

Fra : RpR

Dato : 06-10-02 11:05

> [...]
> begrænsning.... Det næste bliver sikkert en gps så jeg slipper for at
> kalibrere i tide og utide (nye/slidte dæk)

GPS er heller ikke 100% præcist, idet man flytter sig på jorden mens
signalet bliver sendt til og fra sattelitten, og hvis man når at flytte sig
2m mener jeg det er ca. +-3km/t den kan måle forkert. Hvilken hastighed det
så lige var man nåede at flytte sig 2m på kan jeg ikke huske, men vi regnede
engang på det i mit forum =)
--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-10-02 15:28

> [...]
det
> så lige var man nåede at flytte sig 2m på kan jeg ikke huske, men vi

Der bliver ikke sendt til satelitten, kun modtaget fra den.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : RpR

Dato : 06-10-02 18:17

> Der bliver ikke sendt til satelitten, kun modtaget fra den.

Hvis du ingen data sender til satelitten kan den vel ikke vide hvor du er?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-10-02 19:00

> Hvis du ingen data sender til satelitten kan den vel ikke vide hvor du er?

Alle satelitterne sender et synkroniseret tids-signal ud. Alt efter afstande
til de forskellige satelitter, så vil de forskellige signaler tage kortere
eller længere tid at nå modtageren. Så drejer det sig blot om lidt beregning
for at finde ud af hvor man er i forhold til satelitterne.

Hvis der skulle sendes til en satellit, så vil det belaste den jo flere
brugere der kommer på. Så ville det ikke være gratis at benytte dem.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-10-02 19:30

Læs her og bliv klog: <http://www.howstuffworks.com/gps.htm>
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-10-02 10:54

> GPS er heller ikke 100% præcist

Nope men typisk indenfor +-1km/t ved hastigheder under 100km/t. (ifølge en
der arbejder prof. med landmåling)
Og det er specielt ved byhastigheder at precisionen er vigtig for mig. På
landevej kan jeg alligevel ikke køre stærkt nok til en dyr bøde, og på
motorvejen - glem det

--
/Anders Majland Denmark
/Aprilia Leonardo 150 '98 46Mm - Der med medvind og ned at bakke lige kan

Fra : Niels S.

Dato : 07-10-02 09:14

Bjørn S skrev

> [...]
> Disse viste konsekvent 10 km for meget. Er det myndighedernes nye
strategi,
> og er der andre som har bemærket dette ?

Jeg har også bemærket den unøjagtighed der er med netop dem der er opstillet
ved dette vejarbejde i begge retninger. Normalt er de ret præcise men her
har man altså tilsyneladende valgt at justere dem så de viser for meget.
Måske det skyldes den manglende reskept for arbejdernes dagligdag og
sikkerhed, som fornylig blev konstateret på strækningen, og som også betyder
at der vil blive lavet flere fartkontroller på stedet (ifølge politiets
udtalelser i aviserne).

--
Niels S.
VFR800FI