Trafikkaos Roskilde motorvejen, ca ved afk~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 04-10-02 15:39

Aldrig har jeg set så sindsygt lange bilkøer som på Holbæk/Roskilde
motorvejen som idag kl 1600. Køerne forsatte ind i selv København så
udtrafiken flere steder var blokkeret.
Jeg kørte imellem bil-køerne mindst 5 kilometer. Bilister er tørre når det
regner, mens MCister kommer hurtigere frem når der er kø :)))
Der var MC politi i hobetal som prøvede at styre forløbet. De lå og kørte
frem og tilbage i nødsporet.
Flere steder var der biler der holdt inde i nødsporet og intet spor af
ejeren? Ved ikke om de var brændt sammen eller om ejeren bare var skredet!
Jeg fatter ikke at de lader kun en vejbane være åben på en strækning på ca.
3 kilometer, det må være Socialdemokrater der har taget den beslutning :)

Mvh Thomas
SV650S (som lige passer ind imellem to koloner biler)

Fra : Thomas Makro

Dato : 04-10-02 18:04

On Fri, 4 Oct 2002 16:38:53 +0200, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

>Aldrig har jeg set så sindsygt lange bilkøer som på Holbæk/Roskilde
>motorvejen som idag kl 1600.
Ja det fandt jeg også ud af - desværre! Kørte selv mellem rækkerne,
der var jo ingen grund til at holde stille og forurene til ingen
verdens nytte. Jeg undrede mig iøvrigt over et par andre motorcykler
foran mig, der kørte mellem rækkerne med noget højere hastighed end
jeg. Jeg kører aldrig med mere end 20 km/t mellem rækkerne, og altid
klar til at bremse, for nogle af bilisterne har det med at skifte
vognbane ret pludseligt. Når man kører mellem vognbanerne, er det for
at komme frem, ikke for at komme hurtigt frem.

Nå, men lige før afkørslen til Avedøre Havnevej fik jeg spottet en
strisser i nødsporet, netop som jeg var ved at overhale en lastbil.
Jeg bremsede kraftigt, og valgte at følge bilkøen et stykke
Lidt efter kunne jeg se, at det var to æggeskaller der var ved at
skrive de madkasser der kørte i nødsporet. Fair nok efter min mening,
jvf. tråden "Ulykker på Fyn".
Men det var nu surt at holde i kø sammen med madkasserne, når der var
plads til at komme frem mellem vognbanerne.

Jeg mener at bilerne ikke har noget at gøre i nødsporet. Ikke fordi
jeg er motorcyklist, for jeg kører også bil ind i mellem. Men fordi at
bilerne ikke kan komme væk fra nødsporet, hvis der kommer et
udrykningskøretøj der skal forbi. Det kan tohjulede motorcykler godt,
om ikke andet kan man dreje ind mellem to biler i 1. vognbane, og
dermed holde vinkelret på kørselsretningen. Så fylder man ikke i
nødsporet, og kan efterfølgende bakke ud igen, og køre videre. Altså
burde det være lovligt at køre i nødsporet for motorcykler, ligesom
det burde være lovligt at køre mellem rækkerne.

>Køerne forsatte ind i selv København så
>udtrafiken flere steder var blokkeret.
Der var da ingen væsentlig trafik på Folehaven kl. 16.

>Der var MC politi i hobetal som prøvede at styre forløbet. De lå og kørte
>frem og tilbage i nødsporet.
Hmmm de to jeg så må have tilkaldt forstærkning, de løb formentlig
hurtigt tør for bøde-papir...

>Flere steder var der biler der holdt inde i nødsporet og intet spor af
>ejeren? Ved ikke om de var brændt sammen eller om ejeren bare var skredet!
Mon ikke det er vejarbejdernes biler?

>Jeg fatter ikke at de lader kun en vejbane være åben på en strækning på ca.
>3 kilometer, det må være Socialdemokrater der har taget den beslutning :)
He he, ja det tyder det på. Jeg forstår heller ikke at man kan blokere
en af hovedstadens motorveje en fredag eftermiddag, som jo er det
tidspunkt på ugen, der er mest trafik.
Og ikke nok med det, der var vejarbejde hele to steder, med et par km
imellem. Absolut ikke en smart måde at kombinere trafik og vejarbejde!

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Thomas Hjort

Dato : 04-10-02 18:20

Hej Thomas

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg. Jeg kører aldrig med mere end 20 km/t mellem rækkerne, og altid
> klar til at bremse, for nogle af bilisterne har det med at skifte.

Jeg undrede mig tilgengæld over at der var MCister der IKKE kørte imellem,
men sad og sled koblingen sammen med alle de andre bilister. Men de havde
vel god tid :)

Mvh Thomas

Fra : albert

Dato : 04-10-02 21:30

> Jeg undrede mig tilgengæld over at der var MCister der IKKE kørte imellem,
> men sad og sled koblingen sammen med alle de andre bilister. Men de havde
> vel god tid :)

Jeg færdes dagligt på Grenåvej ind mod Århus. Den er også ret kaotisk.

Nogle MCere kører mellem rækkerne, jeg gør ikke. Jeg tør simpelthen ikke.
For det første fordi billsterne flyver frem og tilbage mellem banerne i håb
om at bevæge sig en kvart kilometer i timen hurtigere. De kigger sgu hverken
frem og tilbage, de kæmper bare for at spare et par sekunder. Kommer en MC
i klemme her, så går det galt.

For det andet fordi jeg for 14 dage siden så en MC der netop oplevede dette
:-/

I Tyskland har jeg ikke de store problemer med det - tyskere kan køre bil og
tyskere respekterer MC'ere. De giver plads så snart der begynder at opstå
kø OG de kigger sig tilbage inden de skifter bane, fordi de FORVENTER at
MCerne kommer op gennem rækkerne.

I DK kan det kun gå godt, såfremt bilerne holder helt stille, men oftest
bevæger trafikken sig jo lige nok til at hr. madkasse kan spare de der
sekunder ved at skifte bane...

Mvh Albert

Fra : SLP/JM

Dato : 04-10-02 19:46

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkie.dk> skrev > Nå, men lige før afkørslen til
Avedøre Havnevej fik jeg spottet en
> strisser i nødsporet, netop som jeg var ved at overhale en lastbil.
> Jeg bremsede kraftigt, og valgte at følge bilkøen et stykke

Jeg tror nu ikke, der var sket noget, selv om du ikke trak ind i køen - med
mindre du kørte fuldstændig hasarderet, hvad du jo ikke gjorde.

Jeg har flere gange passeret betjente mens jeg kørte mellem rækkerne uden,
at de stoppede mig. Den ene gang var det en minibus fyldt med betjente, der
var ude at strække benene, da køen holdt fuldstændig stille, så de ku'
sagtens ha' stoppet mig, hvis de ville.

--
Susanne

Fra : Thomas Makro

Dato : 05-10-02 10:37

On Fri, 4 Oct 2002 20:45:36 +0200, "SLP/JM" <Madcat@c.dk> wrote:

> [...]
>var ude at strække benene, da køen holdt fuldstændig stille, så de ku'
Interesant!
Har du samme erfaringer med æggeskaller? (De har jo mulighed for at
følge efter mellem rækkerne)

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : SLP/JM

Dato : 05-10-02 15:04

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkie.dk> skrev > Interesant!
> Har du samme erfaringer med æggeskaller? (De har jo mulighed for at
> følge efter mellem rækkerne)

Ja. Jeg kørte en gang op langs en kø, der holdt for rødt lys, på en af de
større enkeltsporede veje inde i Kbh, og en af de forreste var en
mc-betjent. Han hverken sagde eller gjorde tegn til, at han ikke billigede
min adfærd. Da det blev grønt, svingede han til venstre, og jeg fortsatte
lige ud.

--
Susanne

Fra : Pein

Dato : 05-10-02 18:54

"Thomas Makro" skrev ...
> Interesant!
> Har du samme erfaringer med æggeskaller? (De har jo mulighed
> for at følge efter mellem rækkerne)

Jeg har kørt mellem rækkerne hvor der også har være mc betjente. Jeg har
oplevet 2 ting:
1) Der sker ingenting.
2) Han råbte noget i retning af "Kør hjemmefra lidt tidligere hvis du har så
travlt" i et vredt tonefald, hvorefter han selv kørte frem mellem rækkerne.
Jeg nåede lige at råbe tilbage "Jeg har ikke travlt".

Det skal siges, at jeg altid gør det langsomt og forsigtigt når jeg kører
mellem rækkerne.

/Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-10-02 19:34

> [...]

> burde det være lovligt at køre i nødsporet for motorcykler, ligesom
> det burde være lovligt at køre mellem rækkerne.

Er det ikke en anelse dobbeltmoralsk? Hvem garanterer at du KAN komme væk
fra nødsporet hurtigt nok? Hvad nu hvis du opdager redningskøretøjet lidt
sent, og bilerne i venstre spor holder for tæt til at du kan komme ind
imellem dem? Eller hvad med: Du styrter. Nu ligger din skadede mc så i
nødsporet.

Helt personligt synes jeg det er fremragende at det koster kortet og en tur
i fængsel at benytte nødsporet. Nødsporet er til at redde liv og førlighed
med, ikke til at spare tilfældige trafikanter for nogle minutter.

Rittig

Fra : Thomas Makro

Dato : 04-10-02 21:00

On Fri, 4 Oct 2002 20:33:33 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

> [...]
>sent, og bilerne i venstre spor holder for tæt til at du kan komme ind
>imellem dem? Eller hvad med: Du styrter. Nu ligger din skadede mc så i
Hmmm nu mener jeg netop at jeg ikke er dobbeltmoralsk. På motorcykel
kan jeg godt komme væk hurtigt, 99% af alle biler holder med plads nok
til den foranholdende, til at en MC kan klemme sig ind imellem,
vinkelret. I bil kan jeg selvfølgelig ikke komme væk.
Anyway, jeg tager aldrig nødsporet, hverken på MC eller i madkasse,
for jeg er enig med dig i, at nødsporet kun skal være til nødbrug.

>Helt personligt synes jeg det er fremragende at det koster kortet og en tur
>i fængsel at benytte nødsporet.
I USA?

Så vidt jeg husker kan man få fradømt plastickortet for at køre mellem
rækkerne, hvis man skifter mellem vognbanerne ofte. Ret mig hvis jeg
husker galt. Jeg tvivler nu på at man kan få samme straf for at køre i
nødsporet, mon ikke det blot er en økonomisk sanktion?

Fra : Pein

Dato : 04-10-02 21:31

"Thomas Makro" skrev ...

> [...]
> husker galt. Jeg tvivler nu på at man kan få samme straf for at køre i
> nødsporet, mon ikke det blot er en økonomisk sanktion?

Jeg vil umiddelbart tro, at det giver større straf at køre i nødsporet end
mellem rækkerne, uanset hvor meget man skifter vognbane.

/Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-10-02 22:17

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil umiddelbart tro, at det giver større straf at køre i nødsporet end
> mellem rækkerne, uanset hvor meget man skifter vognbane.

Jeg må indrømme at jeg ikke kender straframmen på første hånd, men der var
en herinde (igår?) der refererede en politimester for på TVFyn at have sagt
at straffen var fradømmelse af kørekort og fængsel.

Rittig

Fra : Thomas Makro

Dato : 05-10-02 10:39

On Fri, 4 Oct 2002 23:16:54 +0200, "Claus Rittig"
> [...]

>en herinde (igår?) der refererede en politimester for på TVFyn at have sagt
>at straffen var fradømmelse af kørekort og fængsel.
Det er vel noget med skærpende omstændigheder, efter som bilisternes
handling hindrede udrykningskøretøjers videre kørsel?

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-10-02 14:59

> Det er vel noget med skærpende omstændigheder, efter som bilisternes
> handling hindrede udrykningskøretøjers videre kørsel?

Det er slet ikke usandsynligt.

Rittig

Fra : Allan jørgensen

Dato : 04-10-02 21:16

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:ank95u$p97$1@news.cybercity.dk...
> Flere steder var der biler der holdt inde i nødsporet og intet spor af
> ejeren? Ved ikke om de var brændt sammen eller om ejeren bare var skredet!

hmm jeg så en mercedes E-klasse med kraftig røg fra motoren i nødsporet og ejeren stående ved siden af, så den var vel lovligt undskyldt :-/

jeg kørte også mellem rækkerne da jeg havde lidt småtravlt, og fulgtes med en R6-er som først kørte i nødsporet indtil han så mig, så lagde han sig i min slipvind

fik også øje på en politimc og en mondeo med reklame i køen....

Allan(fzr600us)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-10-02 10:30

> jeg kørte også mellem rækkerne da jeg havde lidt småtravlt, og fulgtes med
en R6-er som først kørte i nødsporet >indtil han så mig, så lagde han sig i
min slipvind

Jeg er også lidt kylling og vil gerne have en til at bane vejen i
midtersporet. Selvom min nummerplade har den rigtige størelse virker min
scooter som en rød klud på bilister, og de har det med at gøre store
anstrengelser for at lukke hullet. På motorringvejen omkring kbh har jeg
indimellem kørt mellem rækkerne men gør det nu kun når jeg har en "rigtig"
mc til at bane vejen. Det skyldtes en episode der var lidt for tæt på hvor
bilisterne i begge baner samtidigt ville lukke for mig, og var meget tæt på
at knalde sammen hen over midterstriben... Deres hastighed var maks 20 og
jeg kørte vel ~35.

/A

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-10-02 14:40

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> at knalde sammen hen over midterstriben... Deres hastighed var maks 20 og

Det er ikke kun dig, der er en kylling, og det er ikke fordi du kører
Scooter at de ( bilisterne ) lukker huldrerne.
Det gør de også ,når jeg, prøver at køre mellem rækkerne, så det er jeg
stoppet med, med mindre at trafikken holder _helt_ stille,
og hvis det er tilfældet, så kører jeg mellem de yderste biler og nødsporet,
på den brede linie, i Marty Feeldman(n-d) stil, med det
ene øje i højre sidespejl, og det venstre fremad

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Niels S.

Dato : 07-10-02 09:34

Dennis Hellan Pedersen skrev

> [...]
> Det gør de også ,når jeg, prøver at køre mellem rækkerne, så det er jeg
> stoppet med, med mindre at trafikken holder _helt_ stille,

Underligt som det kan opleves forskelligt. Jeg kører jo på samme strækning
som dig, og jeg kører mellem rækkerne hver eneste dag. Når trafikken når
under 30 km/t så lægger jeg mig mellem 1. og 2. vognbane med max 40 km/t, og
jeg oplever hver dag at bilisterne pænt trækker til siderne og giver mig god
plads (og de får også lige en hilsen for det når jeg passerer). Jeg har kun
én gang på 3 år oplevet at en bilist ikke syntes om min handling. Ham blev
jeg så bare bagved indtil han holdt helt stille

Kan det have noget med tidspunktet på dagen at gøre eller måske måden det
gøres på? Jeg kender jo godt din kørestil og ved at du ikke er nogen ræser,
men ind i mellem oplever jeg artsfæller der kommer farende med 80-90 km/t
mellem rækkerne - og nogen gange på tværs af rækkerne. i sådanne tilfælde
ophører min forståelse for handlingen idet de er til stor fare både for sig
selv og andre.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-10-02 10:43

> [...]
og
> jeg oplever hver dag at bilisterne pænt trækker til siderne og giver mig

Det er også min (sparsomme) erfaring at kommer der en typisk fuldkåbe mc så
får den god plads og jeg kan trille efter. Når jeg nogengange har tiltusket
mig en låne mc er det også min oplevelse at langt de fleste giver plads
(Hvilket bestemt ikke er tilfældet når jeg køre på min egen mc der ligner en
øvert lidt rigeligt)

--
/Anders Majland Denmark
/Aprilia Leonardo 150 '98 46Mm <- Der med 2 ugentlige passager ikke længere

Fra : Niels S.

Dato : 08-10-02 09:18

Anders Majland skrev

> [...]

> mig en låne mc er det også min oplevelse at langt de fleste giver plads
> (Hvilket bestemt ikke er tilfældet når jeg køre på min egen mc der ligner

Det kan da godt være det er det der gør forskellen - jo større/breddere mc
jo mere plads får man.

Så kan man jo også konkludere at Dennis's mc ligner en øvert i sidespejlene
))
(Av-av ikke slå Dennis....)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-10-02 13:56

> Det kan da godt være det er det der gør forskellen - jo større/breddere mc
> jo mere plads får man.

Hvid fuldkåbe og højt placeret forlygte (som kendetegner etatens bmw'er) er
også en silhuet de fleste bilister har respekt for - har jeg ladet mig
fortælle, da jeg ikke har haft fornøjelsen af at låne en maskine der ligner

/A

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 08-10-02 14:53

"Niels S." <HondaVFR@krudt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo mere plads får man.
>
> Så kan man jo også konkludere at Dennis's mc ligner en øvert i
8<--

Nårhh !! :-/ !!, du kan sagtens være fræk, når du aldrig mere møder op
til/på Shell om Søndagen

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Niels S.

Dato : 09-10-02 11:25

Dennis Hellan Pedersen skrev

> Nårhh !! :-/ !!, du kan sagtens være fræk, når du aldrig mere møder op
> til/på Shell om Søndagen

1-1

Men du har ret. Jeg har overhovedet ikke kørt andet end de 100km
frem/tilbage til arbejde i de sidste 2 måneder og cyklen har heller ikke
været vasket i den tid. Tilgengæld kan den nu sagtens køre hele vinteren i
salt mv., for den er ganske enkelt blevet balsameret med skidt

Jeg har måttet hellige mig familien i den tid, idet tøsen var blevet
frygtelig mor-syg pgra. mit meget fravær fra hjemmet, og hvis jeg ville have
et forhold til tøsen så måtte jeg prioritere en masse arbejde/samvær,
hvilket så sandelig også har givet pote. Jeg ville mægtig gerne have været
med i søndags til klemmen men befandt mig desværre i Esbjerg hele weekenden,
så der er kun at håbe på lidt godt vejr en af de kommende søndags-tur-dage
inden sæsonen er forbi. :-/

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 09-10-02 12:31

> så der er kun at håbe på lidt godt vejr en af de kommende søndags-tur-dage
> inden sæsonen er forbi. :-/

Det samme her, håber på godt vejr, og ingen Weekend arbejde

Vi ses.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 08-10-02 15:02

> [...]
> mellem rækkerne - og nogen gange på tværs af rækkerne. i sådanne tilfælde
> ophører min forståelse for handlingen idet de er til stor fare både for
8<--

Jeg tror at det har noget med tidspunktet at gøre.

Der er en mc "kollega", som vi tit ser på Køgebugt motorvejen, på en Suzuki
TL 1000R,( ser ham faktisk ,også tit i Dalby ) han praktiserer overhalinger
både venstre og højre om , og det med en betragtelig
hastigheds forskel, også selv om trafikken kører med 110-120 km/t, han er
virkelig god reklame for mc folket :-/ _NOT !!!!!_

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Pein

Dato : 06-10-02 22:10

"Anders Majland skrev ...

> [...]
> i begge baner samtidigt ville lukke for mig, og var meget tæt på
> at knalde sammen hen over midterstriben... Deres hastighed var

Ja det kan være risikabelt.
Hvis 2 biler rent faktisk ramte hinanden på den måde foran mig, så ville jeg
nok være ved at vælte af grin.

/Pein