Automatisk prefix i Word 98
Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-10-02 14:26

Et par nybegyndere løber ind i gentagne problemer med Windows-brugere
i.f.m. udveksling af Word-dokumenter.

Windows-brugerne kan ikke finde ud at åbne Word-dokumenter uden prefixet
..doc og Mac-brugerne glemmer at skrive det.

Jeg kan ikke finde en løsning svarende til Mac OS X's "Append file
extension".

Kan andre?

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-10-02 18:11

In article <1fjjbzd.1gfbfoe1pq9a4oN%gizmo@tdcadsl.dk>,
gizmo@tdcadsl.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Jeg kan ikke finde en løsning svarende til Mac OS X's "Append file
> extension".

Det kan Word 2001 da selv.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 04-10-02 22:25

> Det kan Word 2001 da selv.

Ja, men her drejer det sig om Word 98 jvf. emnelinien.

Jeg fandt en gang en mulighed for at tilføje DOS-typekode for udgående
post i Eudora. Det er den eneste automatiske mulighed, som jeg lige kan
komme på...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-10-02 22:29

In article
<1fjjy4b.1h1rbuz1el0qtbN%thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk>,
thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> Ja, men her drejer det sig om Word 98 jvf. emnelinien.

Pis, skal man nu også til at læse den slags?

> Jeg fandt en gang en mulighed for at tilføje DOS-typekode for udgående
> post i Eudora. Det er den eneste automatiske mulighed, som jeg lige kan
> komme på...

Windows XP er forresten ret god til at finde ud af at det er et MS
Office-dokument selvom dokumentet mangler efternavnet.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-10-02 15:22

thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) writes:

> Jeg fandt en gang en mulighed for at tilføje DOS-typekode for
> udgående post i Eudora. Det er den eneste automatiske mulighed, som
> jeg lige kan komme på...

Outlook Expresss kan noget tilsvarende. Måske en løsning er af få en
af gruppens AppleScript-folk til at skrive et lile skriv, som selv
ovrevåger dine filer og giver dem rette efternavne?

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-10-02 21:04

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> wrote:

> Outlook Expresss kan noget tilsvarende. Måske en løsning er af få en
> af gruppens AppleScript-folk til at skrive et lile skriv, som selv
> ovrevåger dine filer og giver dem rette efternavne?

Som omtalt er det jo ikke mine filer/problemer, men brugere uden speciel
stor forståelse for filudvekslingens mystik.

AppleScript er måske løsningen, omend ringere end en indbygget
Word-facilitet.

/Preben

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-10-02 21:42

gizmo@tdcadsl.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Som omtalt er det jo ikke mine filer/problemer, men brugere uden
> speciel stor forståelse for filudvekslingens mystik.

Men hvis dokumenterne oftest udveksles pr. mail (hvor de forskellige
klienter selv kan tilføjge .doc) burde det imødekomme de fleste
problemer?

-j

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-10-02 21:56

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> wrote:

> Men hvis dokumenterne oftest udveksles pr. mail (hvor de forskellige
> klienter selv kan tilføjge .doc) burde det imødekomme de fleste
> problemer?

Se det kunne jo være løsningen.
Kan Outlook Express det? (OE findes ikke på mine maskiner

/Preben

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-10-02 22:06

gizmo@tdcadsl.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Se det kunne jo være løsningen. Kan Outlook Express det? (OE findes
> ikke på mine maskiner

Ja, jeg er temmelig sikker, at funktionen er indbygget i OE og
Entourage. Selv bruger jeg pine via Putty på en fremmed
Windows-maskine, så jeg har ikke lige mulighed for at kigge efter.

-j

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-10-02 22:30

> [...]

> Entourage. Selv bruger jeg pine via Putty på en fremmed
> Windows-maskine, så jeg har ikke lige mulighed for at kigge efter.

Bingo. Fandt en gammel OE 5.0 DK.

Ægget er her:
Rediger/Indstillinger/Udformning/Meddelelser/Bilagsvalg/"Føj
Windows-filtypenavne til filnavne".

Takker for hintet.

/Preben

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-10-02 15:20

gizmo@tdcadsl.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Windows-brugerne kan ikke finde ud at åbne Word-dokumenter uden
> prefixet .doc og Mac-brugerne glemmer at skrive det.

Nej, det er et irrterende problem. Har du forsøgt at forklare dem, at
de kan åbne dokumentet inde fra Word?

> Jeg kan ikke finde en løsning svarende til Mac OS X's "Append file
> extension".

Det er fordiWord 98 ikke har den feature. Word 2001 og OSX kan, men
altså ikke din version. MS burde frigive et fix til det. Skriv
eventuelt til dem og kræv din ret.

-j

Fra : thomas tomcat

Dato : 08-10-02 19:49

in article 80smzhko65.fsf@alfred.skaarup.org, Janus Sandsgaard at
janus@mac.com wrote on 08/10/02 16:20:

> rne kan ikke finde ud at åbne Word-dokumenter uden prefixet .doc

prefix må vel egentlig være noget, der kommer _før-

..doc kommer -efter_

..såhedder det vel affix ?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-10-02 19:57

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> writes:

> prefix må vel egentlig være noget, der kommer _før-
>
> .doc kommer -efter_
>
> .såhedder det vel affix ?

Affix, suffix eller postfix. Der er vistnok en subtil forskel på
ordene, men her må nogle andre fylde ind

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-10-02 21:04

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Affix, suffix eller postfix. Der er vistnok en subtil forskel på
> ordene, men her må nogle andre fylde ind

Suffiks, er det korrekte danske udtryk.

/Preben

Fra : thomas tomcat

Dato : 08-10-02 21:38

in article m31y7021zq.fsf@dogbert.gen-v.net, Thomas Bjorn Andersen at
tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net wrote on 08/10/02 20:56:

> suffix

nå ja, det er suffix, jeg har hørt/set

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 08-10-02 21:55

Thomas Bjorn Andersen wrote:

>Affix, suffix eller postfix. Der er vistnok en subtil forskel på
>ordene, men her må nogle andre fylde ind

Prefix er en nu forbudt gift i pulverform, til at strø i gårdspladser og
på gangstier.

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-10-02 21:04

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> in article 80smzhko65.fsf@alfred.skaarup.org, Janus Sandsgaard at

> prefix må vel egentlig være noget, der kommer _før-
>
> .doc kommer -efter_
>
> .såhedder det vel affix ?

Jamen så ændrer jeg gerne til suffiks, som er den korrekte danske
betegnelse.

Det ændrer ikke rigtig noget ved problemstillingen.

/Preben

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-10-02 21:04

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> wrote:

> Nej, det er et irrterende problem. Har du forsøgt at forklare dem, at
> de kan åbne dokumentet inde fra Word?

Nu har jeg hverken tid eller lyst til at korrespondere med alle de
Win-brugere, som modtager filer fra personer, som jeg har installeret
Word hos os.

> Det er fordiWord 98 ikke har den feature. Word 2001 og OSX kan, men
> altså ikke din version.

Præcis det korte svar jeg savnede. Så er fremtidig søgning i alle
afkroge af Word-indstillinger og den ubrugelige Word-hjælp overflødig.

>MS burde frigive et fix til det. Skriv
> eventuelt til dem og kræv din ret.

Så stor optimist er jeg nu ikke.

/Preben

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-10-02 21:40

gizmo@tdcadsl.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Nu har jeg hverken tid eller lyst til at korrespondere med alle de
> Win-brugere, som modtager filer fra personer, som jeg har
> installeret Word hos os.

ELler små du forsøge at opdrage bruger af Word til håndhldt at tilføje
..doc. Hvad er der forresten for brugere? Hvor mange?

> Præcis det korte svar jeg savnede. Så er fremtidig søgning i alle
> afkroge af Word-indstillinger og den ubrugelige Word-hjælp overflødig.

Claro.

-j

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-10-02 21:56

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> wrote:

> ELler små du forsøge at opdrage bruger af Word til håndhldt at tilføje
> .doc.

Det har jeg skam kæmpet med i flere år - derfor min eftersøgning af en
bedre løsning.
En enkelt bruger formåedede at skrive dokumentnavnet "dokumentnavn.doc"
som første linie i dokumentet og mene at det måtte være nok

>Hvad er der forresten for brugere? Hvor mange?

Venner, familie, bekendte. Svingende fra novicer til ETB/mail-brugere.
De fleste insisterer på Word/Outlook Express fordi: "den kender jeg fra
skole/arbejde". MS-haderne vil som regel bruge Netscape til det hele!

Endtil videre er det under 10 personer, som plager mig
Da min "seriøse" support betinger Mac OS, vokser gruppen jævnligt.

/Preben

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-10-02 08:00

Preben Bødker Nielsen <gizmo@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]

Bare en strøtanke... Kunne man ikke bare opdrage folk til at bruge Mac?
Så ville problemet sådan set også være løst...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk