Hvor lang tid skal vildtet hænge?
Fra : Ham Sjel

Dato : 04-10-02 12:36

jeg har lige skudt et par brunnakker og vil gerne vide om der findes en
fingerregel om hvor længe de skal hænge inden man renser den?

evt en temperatur tabel/døgn hvis i forstår hvad jeg mener

mvh
Allan

Fra : Erik Poulsen

Dato : 04-10-02 12:47

Højst et døgn i den varme vi har nu

Fra : Martin_P

Dato : 04-10-02 13:11

On Fri, 4 Oct 2002 13:36:01 +0200, "Ham Sjel" <the_borg@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>fingerregel om hvor længe de skal hænge inden man renser den?
>
>evt en temperatur tabel/døgn hvis i forstår hvad jeg mener

Der er noget snak om at hjortevildt skal hænge i det man kalder 42
graddøgn - dvs. hvis det er 21 grader udenfor skal det hænge i 2 døgn
- hvis det er 10 grader, så er det 4 døgn

Fuglevildt skal hænge i 15 graddøgn

Selvfølgelig passer det her ikke 110%(For hvad nu hvis det er 1 grad -
det skal sq iek hænge 14-15 dage hjemme hos mig), men det giver en god
fornemmelse af hvor lang tid....

ellers plejer jeg at gøre det rent med det samme - eller hvis ikke det
kan nåes, så senest dagen efter. Hvis det er duer man skyder, skal man
huske at kroge dem ud først, da der ellers godt kan opstå en vis form
for forrådnelse allerede dagen derpå...

Håber det jælper...

Martin_P

Fra : J Nielsen

Dato : 04-10-02 16:45

On Fri, 04 Oct 2002 14:11:10 +0200, Martin_P <mp@XXXalkaline-batteries.dk>
wrote:

>Der er noget snak om at hjortevildt skal hænge i det man kalder 42
>graddøgn - dvs. hvis det er 21 grader udenfor skal det hænge i 2 døgn
>- hvis det er 10 grader, så er det 4 døgn

>Fuglevildt skal hænge i 15 graddøgn

LIge netop brunnakker (pibeænder) som Allan spurgte om, bør ordnes
så hurtigt som muligt - med mindre man kroger dem ud (fjerner tarmene)
når de er skudt. Pibeænder lever for en stor del af søgræs og på en varm
dag vil de meget hurtigt blive "grønne" bag i.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : sailor99

Dato : 04-10-02 17:54

Helt generelt mener jeg, det tangerer "svineri", hvis ikke man "brækker"
såvel fuglevildt som harer relativt kort tid efter nedlæggelsen som med
hjortevildt.
Haglene har perforeret en masse på vejen gennem vildtet, så bakterierne
rigtigt kan få fat.
Efterfølgende kan man da hænge vildtet op, lige så tosset man vil, men såvel
fugl som hare ser mere lækre ud, lugter bedre ved klargøring til
fryser/gryde - og når synssans kombineret med lugtesans siger ok, er smagen
altså også bedre.
Knæk & bræk og velbekomme!
Georg