lægge tal i et array sammen+størrelse på e~
Fra : Tina

Dato : 04-10-02 12:21

Jeg har lige to spørgsmål som jeg håber at nogen kan hjælpe med:
1. Hvilken kode kan man benytte til at lægge tal i et array sammen?
2. Jeg har et array hvis størrelse skal komme an på hvor stort brugeren vil
have det, det opretter jeg som noget af det første i klassen og størrelsen
bliver brugeren bedt om når main-metoden kører. Problemet er at programmet
kommer med fejlmeddelsen "java.lang.ArrayIndexOutOfBoundsException" når
programmet kommer til metoden slaa(), hvad kan jeg gøre ved det?

min kode:
import cs1.Keyboard;
import java.math.*;
public class Hitpoints
{
private static int terning;
private static int antal;
private static int resultat=0;
static int hitpoint[] = new int[antal];

public static void main (String[] args)
{
boolean run=true;
char valg='j';

while(run)
{
System.out.println("Hvor mange sider skal terningen have?");
terning=Keyboard.readInt();
System.out.println("Hvor mange terninger?");
antal=Keyboard.readInt();

for(int i=0;i<=antal;i++)
{
slaa(i);
}

udskriv();
System.out.println("Antal hitpoints: "+resultat);
System.out.println("Vil du slå igen? j/n");

if (valg=='n')
run=false;
}
}

public static void slaa( int a )
{
hitpoint[a]=(int)(Math.random()*terning+1);
}

public static void udskriv()
{
for (int indeks = 0; indeks <= hitpoint.length-1; indeks++)
{
System.out.println("Terningeslag:"+ hitpoint[indeks]);
}
}

public static void resultat()
{
}
}

Fra : Casper Lund Thomsen

Dato : 04-10-02 12:30

Tina wrote:
> Jeg har lige to spørgsmål som jeg håber at nogen kan hjælpe med:
> 1. Hvilken kode kan man benytte til at lægge tal i et array sammen?
Sådan kan du summere hele array'et:

for(int i=0; i<dit_array.length;i++) {
   sum = sum + dit_array[i];
}

> [...]
> kommer med fejlmeddelsen "java.lang.ArrayIndexOutOfBoundsException" når
> programmet kommer til metoden slaa(), hvad kan jeg gøre ved det?

Når du laver dit array med variablen "antal" så er antal=0 og derfor får
du et array af størrelse 0.

Det du skal gøre i stedet er:

[...]

    hitpoint = new int[antal];

//osv osv osv

Vær opmærksom på at der bliver lavet et nyt array hver gang du kører
igennem while-løkken!

Mvh
Casper

Fra : Tina

Dato : 04-10-02 12:39

Jeg får stadig den samme fejlmeddelse og resultatet bliver 0 når jeg har
slået nogle tal.

Fra : Casper Lund Thomsen

Dato : 04-10-02 12:43

Skriv denne forløkke istedet for den du har:

for(int i=0;i<hitpoint.lenght;i++)
{
slaa(i);
}

Bemærk at jeg har fjernet "=" da arrays af størrelse bliver indekseret
fra 0 til N-1

Mvh
Casper

Fra : Tina

Dato : 04-10-02 12:54

Nu virker arrayet Men jeg mangler stadig finde ud af hvordan jeg kan få
resultatet til at blive andet end 0

Fra : Casper Lund Thomsen

Dato : 04-10-02 12:57

Tina wrote:
> Nu virker arrayet Men jeg mangler stadig finde ud af hvordan jeg kan få
> resultatet til at blive andet end 0

Du bliver nok nødt til at poste den kode du har nu, da jeg sidder og
kigger på en tom metode kaldet resultat()

Mvh
Casper

Fra : Tina

Dato : 04-10-02 12:59

Du får lige hele koden:

import cs1.Keyboard;
import java.math.*;
public class Hitpoints
{
private static int terning;
private static int antal;
private static int resultat=0;
//static int hitpoint[] = new int[5];
static int hitpoint[];

[...]

for(int i=0; i<hitpoint.length;i++)
{
slaa(i);
}

udskriv();
System.out.println("Antal hitpoints: "+resultat);
System.out.println("Vil du slå igen? j/n");
valg=Keyboard.readChar();
if (valg=='n')
run=false;
System.out.println("Program afsluttet");
}
}

resultat = resultat + hitpoint[i];
}
}
}

Fra : Casper Lund Thomsen

Dato : 04-10-02 13:01

Tina wrote:
> [...]
> {
> System.out.println("Terningeslag:"+ hitpoint[indeks]);

Du skal kalde resultat() lige inden du kalder udskriv()

Mvh
Casper

Fra : Tina

Dato : 04-10-02 13:08

*slår mig lige for panden* Det burde jeg jo havde set
Tak for hjælpen, det virker som det skal nu