En god ostebolle?
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 03-10-02 22:12

Jeg må vist overveje at blive bager i mit næste liv

Der var engang en bager i Rønne, der kunne lave osteboller, som smagte
af ost hele vejen igennem. Jeg nød dem sammen med et glas juice i det
tilhørende konditori så ofte som elevlønnen kunne bære det. Denne
bager er gået på pension...

Siden da har jeg siddet og haft ondt af mig selv, hver gang jeg
forgæves forsøgte at købe mig til noget, der bare mindede om disse
osteboller.

Hvordan laver jeg en ostebolle, der er andet og mere end de der
sørgelige theboller med lidt branket, reven ost ovenpå?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Tina

Dato : 03-10-02 23:11

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i
> [...]
>
> Hvordan laver jeg en ostebolle, der er andet og mere end de der
> sørgelige theboller med lidt branket, reven ost ovenpå?

Få fat i den gamle bager, og spørg til hans hemmelighed.

Mange af de gamle bagere elsker, når der kommer nogen, der på en eller anden
måde "har brug for dem".

Tina

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-10-02 18:29

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> wrote in message

> Få fat i den gamle bager, og spørg til hans hemmelighed.
>
> Mange af de gamle bagere elsker, når der kommer nogen, der på en eller
anden
> måde "har brug for dem".

Fremragende ide. Og lad så resultatet offentliggøre i denne gruppe.

vh
jan

Fra : Bettina Madsen

Dato : 04-10-02 07:24

> Hvordan laver jeg en ostebolle, der er andet og mere end de der
> sørgelige theboller med lidt branket, reven ost ovenpå?

Han må have brugt en god stærk ost. En mozzeralla ost som de ofte bruger
smager ikke at noget, men mindre det bliver branket.

Prøv dig frem!

Bettina

Fra : Nette

Dato : 04-10-02 09:50

"Dorte R.M. Hansen" wrote
> Jeg må vist overveje at blive bager i mit næste liv

Så synes jeg da lige du skulle vurdere om nattarbejde, weekendarbejde, hårdt
slid og melstøv er det værd og noget for dig*G*

> Hvordan laver jeg en ostebolle, der er andet og mere end de der
> sørgelige theboller med lidt branket, reven ost ovenpå?

Jeg har et forslag.
Jeg har flere gange selv lavet en slags osteboller herhjemme.
Jeg har simpelthen erstattet pikantost med noget af vædsken i dejen og så
har jeg penslet dem med vand og kommet revet ost ovenpå.
Men om de får netop dem smag, du ønsker, det ved jeg ikke

Forleden skulle jeg bage en chokoladekage, og havde en rest kærnemælks
koldskål, der havde nået over sidste salgsdato.( Den gode slags, af dem man
køber). Jeg brugte den i stedet for mælken i dejen, og vupti, chokoladekagen
fik et dejlige syrligt strejf og den søde glasur gjorde sig mere berettiget.
Det er ikke sidste gang, jeg har gjort det.

Og hvad vil jeg så med den historie? Jo, det handler om at turde tage
chancen og eksperimentere. Man kan erstatte mange ingredienser fra ens
grundopskrift med mange andre og mere anderledes ting. Det kan give bagslag,
men der kan også komme rigtig mange nye og gode ideer ud af det

Nette

Fra : IT-Sektionen

Dato : 04-10-02 16:15

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Klip

> Hvordan laver jeg en ostebolle, der er andet og mere end de der
> sørgelige theboller med lidt branket, reven ost ovenpå?
>
> Hjerteligst
> Dorte

Hej Dorte

Jeg er ikke lige klar over om nedenstående kan bruges, men de smager i alt
fald godt.
Køb osten hos en ostehandler, spørg hvan han/hun vil anbefale til bagværk,
så det kommer til at smage af noget. Her er så opskriften på

S C H W E I Z E R B O L L E R

12 styk laves af:

50 gram smør eller margarine

3 dcl. sødmælk

50 gram gær

500 gram hvedemel

1,5 tsk. salt

1 fed presset hvidløg

100 gram reven Emmentaler

1 æg til pensling

Sesamfrø

Smørret eller margarinen smeltes og mælken hældes i.

Det varmes forsigtigt op indtil det er håndlunkent.

Hældes i en stor skål hvorefter den smuldrede gær kommes i.

Gæren skal opløses helt i den lunkne mælk (brug gerne fingerne).

Tilsæt halvdelen af hvedemelet sammen med salt, det pressede

hvidløgsfed og den revne emmentaler ost.

Det hele æltes grundigt hvorefter resten af hvedemelet tilsættes.

Der æltes endnu engang grundigt.

Dejen formes til 12 boller, som sættes sammen til 2 brød

(hver med 6 boller) på bagepapir på bagepladen.

Brødene hæver et lunt sted i 20 minutter.

Herefter pensles brødene med æg og drysses med sesamfrø.

Pladen med brødene anbringes i midten af en 225°C varm ovn

hvor i de bages i ca. 20 minutter.

VELBEKOMME

Mvh - Jørgen

Fra : Helle Skoett

Dato : 05-10-02 00:15

> [...]
>
> Hvordan laver jeg en ostebolle, der er andet og mere end de der
> sørgelige theboller med lidt branket, reven ost ovenpå?

åh, ja de var gode.
nu var jeg til alt held ikke studerende, så jeg havde råd til dem hver
morgen - hvis jeg kunne komme ud af dynerne og afsted inden den lange kø fra
færgen indfandt sig. Men nogen gange havde bollerne fået for meget og smagte
derfor af lidt brændt ost. Så måtte man lige spotte et par thebirkes med
remonce ud og tjekke deres farve, for de smagte heller ikke godt, hvis de
ikke var lyse. Var de ikke det, kunne man som regel få noget godt hos
lillebrorbageren.
Jeg savner både ostebollerne og thebirkes'ne. Og finder du opskriften, må du
ikke tøve med at dele den med os andre...
Jeg tror egentlig ikke, at der var ost i selve dejen, men han brugte en ost,
der var perfekt til formålet. Måske ved de det på mejeriet - det kan jo
være, at de leverede den specielle ostebolleost...?

smaskende slurpende hilsen
helle s